Vy får tildelt togtilbudet på hele Østlandet
I fjor vår fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å direktetildele persontogtrafikken på Østlandet. Jernbanedirektoratet har forhandlet med Vy og Flytoget, og har nå konkludert med at Vy hadde det beste tilbudet.
– Avtalen gjelder for ti år, og vil over tid gi et bedre tilbud til passasjerene på hele Østlandet. Både Flytoget og Vy har levert solide og godt gjennomarbeidede tilbud, og vi har hatt konstruktive og gode forhandlinger underveis, sier Sletta.
Lavest pris ga størst utslag
Tilbudene fra Vy og Flytoget ble vurdert i forhold til kundetilfredshet, rutetilbud og pålitelighet, i tillegg til kostnader for staten, gjennomføringsrisiko og effektiv utnyttelse av infrastruktur. Trafikken på Østlandet er fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Flytoget ble invitert til å forhandle om Østlandet 2, mens Vy først ble invitert til å forhandle om Østlandet 1 og senere om begge avtalene samlet.
Begge selskapene skårer høyt på kvalitet, pålitelighet og kundetilfredshet, mens Vys tilbud om begge avtalene var det billigste. Vy ble også vurdert som det beste alternativet med tanke på risiko for en god gjennomføring.
– Vys tilbud for hele Østlandet var rundt én milliard kroner lavere enn summen av tilbudene fra Vy og Flytoget for henholdsvis Østlandet 1 og Østlandet 2. Flytoget kom bedre ut på noen parametre, men pris ble utslagsgivende, sier Sletta.
Fakta
- Jernbanedirektoratet har som oppgave å inngå avtaler om kjøp av persontrafikk på vegne av staten.
- I mars 2022 fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en direktetildeling av persontrafikken på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2.
- Direktetildelingen skal bidra til fem mål:
- Mer fornøyde kunder
- Flere reisende
- Bedre kapasitetsutnyttelse, rutetilbud og pålitelighet
- Effektiv drift og lavere statlig vederlag
- En koordinert del av et helhetlig transportsystem
- Samferdselsdepartementet har i mandatet til Jernbanedirektoratet gitt følgende rammer:
- Tildelingen av de to avtalene skal gå til Vygruppen eller Flytoget, eller Vygruppen samlet.
- Vygruppen skal inviteres til å gi et samlet tilbud på begge avtalene (Ø1 og Ø2).
- Jernbanedirektoratet har gjennomført følgende forhandlinger:
- Østlandet 1: Vygruppen
- Østlandet 2: Flytoget
- Samlet tildeling for hele Østlandet: Vygruppen
- Jernbanedirektoratet har vurdert tilbudene etter følgende kriterier:
- Kundetilfredshet, kvalitet og omdømme
- Økonomi
- Gjennomføringsrisiko
- Kapasitetsutnyttelse av infrastrukturen
- Gjennomføring av forhandlingsprosessen
- Jernbanedirektoratet har vurdert at Vygruppens samlede tilbud er best, og vil gå i sluttforhandlinger med Vygruppen om en direktetildeling av persontogtilbudet på Østlandet.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noBilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd19.9.2024 11:53:56 CEST | Pressemelding
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
Togpassasjerer på fritidsreise mest fornøyd19.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Årets andre kundeundersøkelse viser en liten oppgang i tilfredshet blant togpassasjerene etter en krevende vinter.
Marie Beate Rise blir ny direktør for Norsk jernbanemuseum29.4.2024 10:15:00 CEST | Pressemelding
Rise tiltrer 5. august, og kommer fra stillingen som daglig leder på Prøysenhuset. –Jeg ser veldig fram til å ta fatt på oppgaven, sier Rise.
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom