Danmark kaprer Mona Lisa med kunstig intelligens og bruker henne som talsperson

I flere tiår har folk undret seg over Mona Lisas mystiske smil - men har du noen gang lurt på hva hun ville sagt hvis hun fikk sjansen til å snakke? Nå har hun, sammen med en rekke andre ikoniske attraksjoner, kommet til live i en serie videoer laget av kunstig intelligens. De forskjellige kunstverkene sier fra og råder potensielle besøkende til å unngå turistfeller og heller reise til Danmark. Når reisende søker mer autentiske opplevelser, fremhever Danmark at et besøk til landet ikke handler om å krysse av for de mest kjente severdighetene, men snarere å snuble over de mange små og store perler som skjuler seg rundt hvert hjørne av det lille skandinaviske landet.
En kunstig kampanje for en autentisk ferie
Kampanjen er unik ved at både manus og det visuelle er skapt av kunstig intelligens. Mens nye teknikker som «deepfake» og «motion synthesis» har blitt brukt for å bringe bilder til live de siste par årene, gjør tillegget av et skript generert fullstendig av AI det til en av de første kampanjene som kombinerer de to teknologiene. Flemming Bruhn, Markedsdirektør fra VisitDenmark forklarer:«Skriptene er 100 % generert av AI – vi har ikke skrevet et eneste ord – vi har bare fjernet setninger som ble for lange eller rett og slett ikke var riktige. Selv om det føltes noe risikabelt å legge hele kampanjen i hendene på kunstig intelligens, er vi glade for å være i forkant av reiselivsnæringen, ved å bruke banebrytende teknologi for å bringe våre kreative visjoner og budskap til live.»
Turistattraksjoner er ikke så attraktive lenger
En fersk studie i Storbritannia, Tyskland og Sverige viste at overfylte turiststeder og landemerker er blant de to viktigste årsakene til ferieskuffelse (54 %). Dagens reisende er ute etter å finne skjulte perler og opplevelser utenfor allfarvei i stedet for å krysse av en lang liste med mainstream-attraksjoner.*
– Fra et markedsføringsperspektiv gjør dagens trender Danmark mer relevant som feriested, sier Flemming Bruhn. «Vi er åpenbart alltid talsmenn for Danmark. Men som et land som ikke har én hovedattraksjon, men heller en overflod av mindre, unike opplevelser i alt fra natur til kultur, passer Danmark perfekt til ønsket om 'den mindre reiste veien' og vi ønsker 'Explorister' velkommen til landet med de mange hverdags undre.»
----------------------------------------------
*Undersøkelse utført av YouGov på vegne av VisitDenmark, november 2022
Last ned alle bilder her: https://we.tl/t-fiRI3wNNL1
Last ned herofilm her: https://we.tl/t-VvxrTeAUfz
Last ned alle individuelle filmer her: https://we.tl/t-SUavuq5wWh
Vedlagte videoer og bilder til redaksjonell bruk
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Katrine Lind Gustavussen, Senior PR & Pressesjef VisitDenmark
Mail: klg@visitdenmark.com
Telefon: +45 20 65 33 58
www.visitdenmark.com
Om konseptet “Don’t be a tourist – be an Explorist”
Bak videoene står turistorganisasjonen VisitDenmark. AI-videoene er en del av en større kampanje «Don't be a tourist – be an Explorist» for å promotere Danmark som en motsats mot bucketlist- attraksjoner, og oppmuntrer besøkende til å utforske landets mangfoldige regioner, med pay-offen: «Don't be a tourist – be an Explorist».
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Herofilm:Tourist attractions come alive with AI and recommend visiting Denmark.
Nøkkelord
Kontakter
Thea Hoff DamliPress Manager
Tel:+47 92209390Thedam@visitdenmark.comBilder












Lenker
Om VisitDenmark Norge
Følg pressemeldinger fra VisitDenmark Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VisitDenmark Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra VisitDenmark Norge
Nyhet for barnefamilier: Danmarks første Center Parcs åpner til sommeren11.4.2025 09:11:19 CEST | Pressemelding
Den 20. juni åpner Center Parcs sin første feriepark i Danmark – Nordborg Resort – på øya Als i Sønderjylland. Den populære ferieparkkjeden, kjent for badeland, familieaktiviteter og moderne hytter i naturskjønne omgivelser, blir nå tilgjengelig bare noen timers reise fra Norge – perfekt for barnefamilier som planlegger sommerferie.
"Danskebåten" Oslo - København lanserer nytt navn12.2.2025 13:54:14 CET | Pressemelding
Etter over 150 år som en av Skandinavias mest ikoniske fergeruter, har København-Oslo fått nye eiere. Det svenske rederiet Gotlandsbolaget har overtatt ruten fra DFDS og satser stort på fremtiden med nytt navn, nytt design og oppgraderte opplevelser. Fra nå av seiler Danskebåten under navnet Go Nordic Cruiseline – med et enda sterkere fokus på nordisk kultur, mat og kvalitet om bord.
Ny utstilling gir innblikk i Utzons mesterverk11.2.2025 14:21:42 CET | Pressemelding
Jørn Utzons ikoniske familiebolig på Mallorca, Can Lis, regnes som et av det 20. århundrets viktigste arkitektoniske verk. Nå åpner Utzon Center i Aalborg dørene til utstillingen Vidunderlig Vild Villa, der besøkende kan fordype seg i husets historie og Utzons visjonære arkitektur.
12 uforglemmelige opplevelser i Danmark 20256.12.2024 12:41:23 CET | Pressemelding
I 2025 inviterer Danmark til magiske opplevelser som kombinerer historie, natur og kultur. Her er 12 høydepunkter du ikke bør gå glipp av:
Danmark blir vertskap for MICHELIN Guide Ceremony Nordic Countries7.11.2024 10:58:05 CET | Pressemelding
I 2025 og 2026 vil MICHELIN Guide Ceremony for de nordiske landene arrangeres i henholdsvis Odsherred og København. Dette toårige partnerskapet vil løfte fram Danmarks imponerende kulinariske utvikling fra jord til bord.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom