– Virker som om oppjusteringen av bøtesatsene kun er for å fylle opp statskassen
Økningen i bøtesatsene kommer i tillegg kun ett år etter siste oppjustering. Mange med Norges Lastebileier-Forbund (NLF), mener at dagens satser allerede er svært høye, og at det åøke demytterligere vil ha liten effekt.
– Hva er vitsen med høringer når de ikke lytter
Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, stiller nå spørsmål ved hvorfor departementet sender ut forslag på høring, når de uansett ikke har tenkt å lytte til hva høringsinstansene har å si.
I tillegg til NLF, er det mange store og viktige aktører som har uttalt seg i denne saken, som ble sendt ut på høring i november 2022. Verken Utrykningspolitiet, Politidirektoratet, Riksadvokaten, Advokatforeningen, Trygg Trafikk eller Norsk MotorCykkel Union støtter forslaget om økte satser.
– Argumentet for å sett opp satsene ble også denne gangenbegrunnet med et ønske om generelt å holde bøtene på høyt nivå, for å opprettholde dens preventive effekt. Høringsnotatetvar forenklet og overfladisk, i tillegg til at det manglet analyse av effektene av de hittil iverksatte oppjusteringene. Dette finner vi svært underlig og kritikkverdig, mener Mo.
Allerede høye bøter
I tillegg påpeker han at NLFs medlemsbedrifter allerede opplever at dagens bøtesatser er svært strenge.
– Dette av den enkel grunn at bøtenivået for mange forseelser anses allerede som svært høyt. Vi er derfor ikke sikre på hvilken effekt økte bøtesatser vil ha for trafikksikkerheten, samtidig som de vil stå i fare for å bli så høye at de mister sin legitimitet blant trafikantene, sier Mo.
Kan gå utover rekrutteringen
NLF-direktøren understreker også at et viktig perspektiv å ha med seg inn i denne diskusjonen er at terskelen for beslag/tap av førerkort er betydelig lavere i Norge enn i Sverige og Danmark.
– Særlig for yrkessjåfører, oppleves dette som en del av et allerede svært strengt regime. Våre medlemsbedrifter er svært bekymret for at det høye bøtenivået vil medføre at rekrutteringen til bransjen blir ytterligere vanskelig, i en tid hvor det er stort behov for lastebilsjåfører. I tillegg oppleves prikkbelastningen som ilegges for enkelte av de samme forseelsene som medfører bøter, som en ekstra belastning, og i mange tilfeller som en dobbelt straff. Særlig gjelder dette når yrkessjåføren mister førerretten og inntekt, og samtidig risiko for å miste jobben, sier Mo.
Manglende kunnskap
NLF-direktøren mener også at det i en vurdering av størrelsen på bøtesatsene, ville vært relevant å sammenligne seg med andre land. Tabellen nederst i saken viser bøtenivåene i Norge, Danmark og Sverige for sammenlignbare brudd på trafikkregler, med bøtesatsene som nå er innført i Norge.
Reglene for prikkbelastning i Danmark er også ulike fra de norske reglene. Blant annet gir den danske ordningen ikke automatisk tap av førerrett når prikkegrensen er nådd, men må bestå en kontrollerende kjøreprøve for å beholde førerretten.
– Vi mener at en tilsvarende oversikt over bøtesatsene i andre land, for sammenlignbare overtredelser, burde vært en del av kunnskapsgrunnlaget før en avgjørelse ble tatt.De økte satsene fremstår som en forhastet beslutning som kokerned til at det eneste motiver for å sette opp bøtesatsene i denne runden, er å fylle opp statskassen, avslutter Mo.
Forseelse | Norge NOK | Danmark DKK/NOK* | Sverige SEK/NOK** | |
+5 km/t i 50-sone | 1100 | 1800/2430 | 2000/1900 | DK 51-59 km/t |
+10 km/t i 50-sone | 3000 | 1800/2430 | 2000/1900 | DK 51-59 km/t |
+15 km/t i 50-son | 5400 | 1800/2430 | 2400/2280 | DK 60-64 km/t |
+20 km/t i 50-son | 7800 | 2400/3240 | 2800/2660 | DK 65-69 km/t |
+25 km/t i 50-son | 12100 | 3000/4050 | 3200/3040 | DK 70-74 km/t |
+5 km/t i 80-sone | 1100 | 1800/2430 | 1500/1425 | DK 81-95 km/t |
+10 km/t i 80-sone | 3000 | 1800/2430 | 1500/1425 | DK 81-95 km/ |
+15 km/t i 80-sone | 4800 | 1800/2430 | 2000/1900 | DK 81-95 km/t |
+20 km/t i 80-sone | 6700 | 1800/2430 | 2400/2280 | DK 96-103 km/t |
+35 km/t i 80-sone*** | 14500 | 3000/4050 | 3600/3420 | DK 112-119 km/t |
Kjøring mot påbudt kjøreretning §1 pkt 3 | 7800 | 2000/2700 | 1000/950 | DK Kørsel mot kørselsretning S Kört motordrivet fordon i fel typ av körfält |
Forbikjøring forbudt §1 pkt 5 | 9700 | 2000/2700 | 3000/2850 | DK Overskredet spærrelinje ved overhaling S Omkörning vid omkörningsförbud |
Kjøring mot rødt lys §1 pkt 2a | 9700 | 2000/2700 | 3000/2850 | |
Ikke overholdt vikeplikt §1 pkt 6 | 9700 | 2000/2700 | 2000/1900 | |
Benyttet håndholdt mobiltelefon §1 pkt 12 | 9700 | 1500/2025 | 1500/1425 |
NLF har bedt om at departementets sluttvurderinger gjøres tilgjengelig snarest, men har ikke mottatt noe svar før artikkelen ble publisert.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noKjell OlafsrudMarkedsdirektørMarked & kommunikasjonsavdeling
Tel:92882100ko@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Advarer mot gjenåpning av kollektivfelt for elbiler på E1811.11.2024 15:59:59 CET | Pressemelding
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Kollegahjelpens dag: – En hjelpende hånd når det trengs som mest11.11.2024 12:35:21 CET | Pressemelding
Yrkessjåførene har veien som sitt fabrikkgulv, og hver dag transporterer de varer som er viktige for oss alle. De fleste lastebilsjåfører setter stor pris på friheten i hverdagen og den unike «kontorutsikten» fra førerhuset. Men tanken på å havne i en ulykke er deres største frykt. Når du tilbringer hver dag på veien, utsetter du deg også for betydelig risiko i arbeidshverdagen. Dersom ulykken skulle skje, kan Kollegahjelpen være avgjørende for at man kommer seg tilbake bak rattet.
Jubel for tungtrafikkfelt: – Vil lette hverdagen19.6.2024 17:02:28 CEST | Pressemelding
Nyheten om at lastebiler nå kan ta i bruk kollektivfeltet på flere strekninger inn og ut av Oslo blir tatt godt imot av transportnæringen. – Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Tungtrafikkfelt: – Bedre fremkommelighet for alle19.6.2024 10:14:56 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten alle veibrukere i Stor-Oslo bør være glade for: Lastebiler, som for øvrig forsyner samfunnet med kritiske varer, slipper til i kollektivfeltene. Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler18.6.2024 10:15:11 CEST | Pressemelding
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom