Widerøe er fornøyd med starten av året

Widerøe er fornøyd med salget i januar. Etterspørselen ble som forventet, og bedre enn fryktet. Til tross for strammere økonomi tyder dette på at passasjerene fremdeles prioriterer ferie og fritidsreiser og heller kutter ned på andre ting. Det er imidlertid fremdeles utsikkerhet knyttet til om etterspørselen vil holde ut vintersesongen. Forventningen om en sterk sommer har ikke endret seg i januar. Det er imidlertid fremdeles mange usikkerhetsmomenter slik som rentebane og energipriser som fremdeles kan påvirke etterspørselen på kort sikt.
- Starten på året er godkjent, sier Konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe AS. I totalmarkedet er det en langt bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel i januar, og overkapasiteten er redusert sammenlignet med fjerde kvartal 2022. Widerøe’s kabinfaktor er opp med nesten 10 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret, og det får vi si er godkjent i en tradisjonelt svak vintermåned, avslutter Nilsen.
Vi starter året med nok en krevende driftsmåned. Januar har vært preget av mye dårlig vær og mange vinterstormer. Dette påvirker både regularitet og punktligheten i selskapet. Delesituasjonen er fremdeles krevende, og Widerøe jobber kontinuerlig for å bedre leveransesikkerheten og korte ned liggetid på fly som er inne til vedlikehold.
Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noBilder


Dokumenter
Om Widerøe
Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS. Widerøe AS er et datterselskap i Norwegiankonsernet.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøes Flyveselskap leverer i tllegg tekniske tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i landet.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom