Gjenåpningen av Follobanen tar lengre tid og holdes stengt inntil videre

På mandagens pressebrief informerte vi om målingene som pågår som en del av testprogrammet på Follobanen. På det tidspunktet var det klart at én strømforsyningskabel måtte byttes, mens vi fortsatt holdt på med test og analyse av tre andre kabler. Alle fire er strømforsyningskabler som gir strøm til selve kontaktledningsanlegget i tunnelen.
– I går kveld ble det klart at vi må bytte alle de fire kablene, som ikke responderer godt nok i forhold til definerte testkrav. Hver kabel er 600 meter lang, så totalt blir 2400 meter kabel byttet, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.
Det jobbes med å kutte og tilpasse de nye kablene, samt å fjerne de gamle kablene.
Stengt inntil videre
Hele hensikten med testprogrammet er å avdekke utfordringer før strømsetting. Planen var å strømsette anlegget i dag, og å starte testkjøringen i morgen. Det velger vi nå å skyve på. Dersom det oppstår hindringer underveis i testprogrammet vil det måtte legges på ytterligere tid. Det er ikke mulig å vite det nå, det er informasjon som blir klart etter hvert som arbeidet gjøres.
Vi ønsker altså ikke å kommunisere ny åpningsdato, men jobber iherdig videre med alle nødvendige interne ressurser og dyktige leverandører, med å komme i mål så raskt som mulig.
– Vi erkjenner at vi nok har vært i overkant optimistiske med tidsplanen for arbeidet med testing og tiltak for feilrettingen på Follobanen. Vi jobber for å åpne så fort som mulig, og samtidig må vi være sikre på at vi ikke får noen overraskelser når trafikken starter opp igjen, sier Gorm Frimannslund.
Jobber med ny ruteplan
Sammen med Vy jobber vi for å forbedre ruteplanen noe fra 1. februar, særlig for å forbedre tilbudet for de reisende på østre linje. Ruteplanen vil gjelde inntil videre, altså til Follobanen er helt klar for en trygg og sikker gjenåpning. Vy informerer om rutetilbudet når dette er klart.
– Vi er veldig lei oss for at gjenåpningsarbeidet fører til usikkerhet for pendlerne og de øvrige reisende. Det er å håpe at et noe forbedret reisetilbud fra 1. februar kan hjelpe litt med en krevende hverdagslogistikk for togkundene, sier Frimannslund.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder

Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom