TV 2 får advarsel for brudd på reklameregler under ski-sprint

TV 2 sendte reklame på såkalt «delt skjerm» under verdenscupen i langrennssprint 3. desember i fjor, samtidig som konkurranse-heatene foregikk. Reklamesendingen førte i tillegg til at seerne gikk glipp av kommentatorlyden.
– I kortvarige øvelser som langrennssprint er ikke reklame på delt skjerm tillatt. Medietilsynet har derfor gitt TV 2 en advarsel, sier Sekkelsten.
Reglene åpner for å sende reklame på delt skjerm under direktesendte begivenheter som foregår uten opphold, som for eksempel Tour de France og andre begivenheter av lengre varighet. Det gjør at seerne har mulighet til å følge med på sendinger, samtidig som kringkasteren kan avvikle reklame uten å måtte vente til det kommer naturlige pauser.
Reklameinnslagene forringet seeropplevelsen av ski-sprinten
Det er heller ikke tillatt å plassere reklameinnslag slik at de fører til en forringelse av seeropplevelsen, og dermed sendingens og programmets verdi. Det gjelder både ordinære reklameavbrudd og visning av reklame på delt skjerm.
– I dette tilfellet mener vi at visning av reklame samtidig med sending av konkurranser som varer i rundt tre minutter, klart gir en dårligere seeropplevelse, sier Sekkelsten. Hun legger til at Medietilsynet har god dialog med TV 2 i saken.
Dette sier reglene om sending av reklame
- Reklame på delt skjerm er tillatt i direktesendinger fra begivenheter som foregår uten opphold (kringkastingsforskriften § 3-7a første ledd).
- Program kan avbrytes med reklame dersom avbruddet plasseres slik at programmets verdi og integritet ikke forringes. Ved denne vurderingen skal det særlig legges vekt på naturlige opphold i programmet og programmets varighet og art (kringkastingsforskriften § 3-7 andre ledd).
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ibelinprisen: Finaleheatet er klart6.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Tre ungdommer er igjen i kampen om den første Ibelinprisen – årets rollemodell innen gaming. Medietilsynet avslører nå hvem juryen har med inn i siste runde før prisutdeling den 12. november.
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomi 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
