Elbil lønner seg også i 2023

Den største fordelen elbilister har nå er noe regjeringen aldri har innført som en elbilfordel, nemlig drivstoffkostnadene. Kan du lade elbilen din hjemme, er det betydelig billigere enn å fylle bensin eller diesel.
- Vi har nytt godt av lave strømpriser i Norge. Etter at prisene har skutt i været redder strømstøtten elbilladingen hjemme, sier Sødal.
Fire ganger dyrere med diesel
Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3800 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte ville det kostet 5800 kroner i året.
En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner.
Om den gjennomsnittlige spotprisen i stedet lå på fem kroner per kWh ville lading av elbil vært litt dyrere enn å fylle dieselbilen, om det ikke hadde vært for strømstøtten. Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4800 kroner.
Nye avgifter
Fra nyttår må du betale moms på kjøpesummen over 500 000 når du kjøper en ny elbil. I tillegg har regjeringen innført en ny vektavgift som gjelder alle biler. Denne slår ekstra hardt ut på elbilene siden de har en batteripakke som veier mye.
- Det viktige nå er at avgiftene ikke økes enda mer i 2024. Med det bykset som kom nå i 2023, vil det være lurt av regjeringen å stanse på dagens nivå, fordi elbilmarkedet fremdeles er sårbart, sier Nils Sødal.
Noen elbilfordeler bestemmes av staten, mens andre fordeler avgjøres av kommunene eller fylkeskommunene.
Elbilfordelene 2023
- Elbiler betaler fortsatt mindre i bompenger enn andre biler. Staten har satt en grense på at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det andre biler betaler. Før 1. januar 2023 var denne maksgrensen på 50 prosent. Hvor stor andelen er bestemmes lokalt.
- Elbiler betaler maksimalt halv pris på ferger sammenlignet med det bensin- og dieselbiler betaler. Dette gjelder både på riksveier og fylkesveier.
- Elbiler har mange steder billigere parkering på kommunale parkeringsplasser. Eventuell rabatt for elbiler bestemmes av kommunene selv. I noen kommuner er det gratis å parkere med elbil, noen har rabatt, mens andre kommuner tar full pris.
- Elbiler kan kjøre i kollektivfelt, med noen unntak. Noen strekninger krever at det er minst to personer i bilen ved kjøring i rushtid eller hele døgnet. Hvilke regler som gjelder for en strekning står opplyst på skilt. Dersom kollektivfelt-skiltet har et underskilt hvor det står "Gjelder ikke EL-motorvogn", kan ikke elbiler kjøre der.
Disse fordelene får du også som elbilist
- Lavere servicekostnader. En elbil har færre deler som trenger service, og trenger for eksempel ikke påfyll av olje
- Ingen klimautslipp under kjøring
- Bedre sikkerhet, på grunn av ny teknologi og lavt tyngdepunkt som følge av det tunge batteriet i gulvet
- Lading hjemme for de som har mulighet til det
- Raskere akselerasjon
- Mer stillegående
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Milliarder går til veiprosjekter som utsettes eller avlyses13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
NAF: - Følg køen8.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forbikjøring sparer lite tid i sommertrafikken. Faktisk øker køene og man får dårligere trafikkavvikling når bilister velger å kjøre forbi på steder der det er tett trafikk. Hold køen, er NAF sitt sensommertips.
NAF: - Sjekk kilometerstanden etter ferien4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Har du vært på bilferie i sommer, gjør du lurt i å sjekke kilometerstanden når du kommer hjem. – Hvis du kjører lengre enn avtalt kjørelengde kan det bli kostbart, advarer NAF.
NAF: Fricamping betyr ikke helt fri camping25.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Allemannsretten står sterkt i Norge og gjør at du kan slå opp teltet eller parkere bobilen friere enn i resten av Europa. - Skal du fricampe er det viktig å være klar over at det er noen begrensninger, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom