- Økte matpriser er også en konsekvens av politisk valg
SSB la 10. januar frem tall som viste at konsumprisindeksen vokste med 5,9 prosent i løpet av 2022, med matvarer som en kategori med stor vekst. I samme periode vokste produsentprisene, som i større grad reflekterer bedriftenes produksjonskostnader, med nær 20 prosent. Likevel går prisene i Norge mindre opp enn i de fleste andre europeiske land.
-Vi deler regjeringens bekymring for utviklingen. Ingen, hverken produsenter eller dagligvaregrupperingene, og aller minst forbrukerne, er tjent med sterk vekst i matvareprisene. Samtidig må vi ha med oss at prisøkningene ikke er et særnorsk fenomen. Og når matprodusenter i perioder har opplevd en tidobling i energiprisene, kan det ikke overraske noen at disse kostnadene vil vises igjen lengre ute i verdikjeden og til slutt havner hos forbrukerne, sier Petter Haas Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Brubakk sier at regjeringen i dialogen med næringslivet om utviklingen i energikostnadene har understreket at bedrifter i et marked må drive for egen regning og risiko, og at staten ikke kan gripe direkte inn, selv når energiprisene mangedobles. - Økte matpriser er dermed også en konsekvens av et politisk valg. Regjeringen kan ikke forvente at bedrifter skal drive med tap, sier Brubakk.
Allerede da strømstøtteordningen ble lagt frem i høst, var NHO Mat og Drikke tydelige på at ordningen måtte vare lengre og utformes slik at den omfattet flere bedrifter. Flere europeiske land har gått lengre og tilbyr mer omfattende støtteordninger enn Norge. – Regjeringen har hele tiden lagt avgjørende vekt på at gode fastprisordninger skulle være på plass når støtteordningen utløp. Så langt har det ikke skjedd. Nå er det en klar forventning om at strømleverandørene gjør sitt, understreker han.
- Samtidig må regjeringen være varsom med å kritisere andre for konsekvensene av regjeringens egen politikk. Regjeringen har aktivt argumentert mot mer omfattende strømstøtte. Da er det ikke lov å være overrasket over at voldsomme kostnadsøkninger også får konsekvenser i markedet. Både norske forbrukere og bedriftene fortjener bedre enn et "Svarte-Per"-spill i denne situasjonen, sier Brubakk.
Kontakter
Ingunn Storetvedt Eriksen, direktør kommunikasjon, 48 13 72 34, ingunn.eriksen@nhomd.no.
Bilder
Lenker
Om NHO Mat og Drikke
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.
NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.800 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.
NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.
Følg pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Mat og Drikke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Mat og Drikke
Markedsføringsforbud: Rykk tilbake til start!25.11.2024 12:29:04 CET | Pressemelding
-Forslagene til nye regler går mye lengre enn å forby markedsføring mot barn. I praksis nærmer det seg et markedsføringsforbud av en rekke produkter, uavhengig av aldersgruppe. Helse- og omsorgsdepartementets forslag er et eksempel på at gode hensikter blir omsatt til en regulering som ikke kan gjennomføres, sier NHO Mat og Drikke
Politisk passivitet gir økt grensehandel12.11.2024 08:16:41 CET | Pressemelding
Grensehandelen fortsetter å øke, viser nye tall fra SSB. - I møte med politisk passivitet vokser grensehandelen måned for måned, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
- Uforståelig budsjettkutt7.10.2024 13:33:14 CEST | Pressemelding
I forslaget til statsbudsjett for 2025 kutter regjeringen nærmere 5 millioner i Helsedirektoratets markedsføringsmidler knyttet til folkehelse. – I en mediehverdag med så mye feilinformasjon og konspirasjonsteorier om kosthold og helse er det helt feil strategi av regjeringen å kutte i midlene. Forbrukerne trenger mer, ikke mindre, saklig informasjon om hva som bør inngå i et sunt kosthold, mener NHO Mat og Drikke
Grensehandelen fortsetter å øke13.8.2024 09:05:47 CEST | Pressemelding
I første halvår grensehandlet nordmenn for 5,1 milliarder kroner. Dette er en økning på nesten 600 millioner kroner sammenlignet med første halvår i fjor.
Avgiftsbelagte varer drev grensehandelen i 202321.2.2024 09:04:02 CET | Pressemelding
Statistisk sentralbyrås grensehandelsstatistikk viser at nordmenn grensehandlet for 9,3 milliarder kroner i 2023. -Tallene viser nok en gang at det er de avgiftsbelagte varene som driver grensehandelen, sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom