Om Norconsult-rapporten: Vurdering av strømdistribusjon i returkretsen
I forkant av at Follobanen skulle åpnes for trafikk, ønsket Bane NOR en uavhengig vurdering av koplinger i returkretsen ved innføring til Oslo S. Det ønsket vi for å sikre at anlegget fungerte riktig før det ble satt i drift. Det er ikke uvanlig å hente inn uavhengige vurderinger på denne måten for å kvalitetssikre valgte løsninger.
Hovedmålet med rapporten fra Norconsult, som ble levert i oktober i fjor, var å få en uavhengig vurdering av om returstrøm fra Blixtunnelen, Østfoldbanen og Kongshavntunnelen, ville påvirke signalanlegget på Oslo S når Follobanen åpnet.
I tillegg ble Norconsult bedt om å gjøre en uavhengig vurdering av dokumentasjonen av den valgte løsningen for returstrøm. I Follobanen hadde totalentreprenøren valgt en teknisk løsning som var innenfor vårt tekniske regelverk, men den var ny for oss. Derfor ba vi om en uavhengig vurdering som skulle gå gjennom leverandørens beregninger.
- Vi jobber risikobasert, noe som vil si at det kontinuerlig og løpende identifiseres ulike risikoer i prosjektet som man må se nærmere på. De klassifiseres systematisk i et risikoregister, forklarer Per David Borenstein, prosjektdirektør i Follobanen.
Det er vanlig at slike rapporter og vurderinger resulterer i kommentarer og forbedringsforslag. Rapporten har særlig vurdert følgende punkter:
1. Den valgte løsningen til Cowi, er i overensstemmelse med Bane NORS tekniske regelverk
2. Ved en hensiktsmessig utførelse av anlegget ble det vurdert som sannsynlig at jording i begge ender ikke ville utgjøre et problem
3. Rapporten anbefalte at det ble utført supplerende beregninger og supplerende kontrollmålinger
4. Totalentreprenøren må oppdatere dokumentasjonen slik at den blir av tilfredsstillende kvalitet
- Det ble gjort flere målinger av returstrømmen under testkjøringen i desember. På grunnlag av målingene ble det konkludert med at med planlagt togproduksjon ville anlegget fungere tilfredsstillende, avslutter Borenstein.
Rapporten
Rapporten inneholder detaljert og kompleks fagteknisk informasjon som ikke kan utelukkes å bli utnyttet til tilsiktede uønskede handlinger hvis den blir tilgjengeliggjort for uvedkommende. Derfor er deler av rapporten unntatt offentlighet etter Offl. § 23 tredje ledd, første punktum.
Vi registrerer at de faglige diskusjonene i denne spesifikke saken har skapt diskusjoner og spekulasjoner. Bane NOR har full tillit til våre samarbeidspartnere og sammen med disse gjøre vi alt vi kan for å finne og rette feilene som hindrer oss i å sette trafikken i gang igjen på Follobanen.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Dokumenter
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Tonje Wikstrøm Frislid og Gunhild Hernes Synnestvedt blir nye konserndirektører i Bane NOR28.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Etter flere måneders rekruttering er Bane NORs konsernledelse endelig komplett. Wikstrøm Frislid blir konserndirektør for Trafikk og Hernes Synnestvedt for Etterlevelse og sikkerhet.
Ferske tall: Togpassasjerene er godt fornøyde med reiseinformasjon fra Bane NOR27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det siste kvartalet har vi sett en økning i reisende som er tilfredse med informasjon de får når trafikken går som normalt og ved planlagte avvik på jernbanen. Kundene mener informasjonen er enkel å forstå, og at det er lett å finne alternativ reisevei.
Vibeke Røise Warholm blir ny konserndirektør for Strategi og bærekraft i Bane NOR17.6.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
Warholm kommer fra stillingen som direktør for styring og utvikling i Husbanken. Hun tiltrer stillingen i september.
Økende behov for vedlikehold av jernbanen17.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På ett år har jernbanens behov for langsiktig vedlikehold økt med 11 milliarder kroner. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse de neste 12 årene.
Det går alltid et tog – men når går det?12.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan alle som ønsker det sette opp sin egen informasjonsskjerm som viser togtidene i sanntid for en stasjon.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom