Vektfelle for familie-elbilene
Tilbakemeldinger NAF har fått fra medlemmer, viser at det er mange som får seg en overraskelse når de har kjøpt ny elbil.
- Hvor mye last en bil kan ta, er ikke det som er fremst i panna til bilkjøperne. Dette har vi undersøkt, og det viser seg at flere elbiler har lav nyttelast. Mange kan ikke ta med bagasjen til en typisk familie selv om bagasjerommet ser stort nok ut til det, sier Nils Sødal.
Er dere en familie på fire, anbefaler NAF en bil som kan ta med minst 480 kilo last. Nyttelasten beregnes ut fra personer i bilen, løsøre og bagasje. Disse familie-elbilene har lavere grense enn det:
- Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kilo
- Hyundai IONIQ5: 365 kilo
- Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 350 kilo
- Subaru Solterra: 365 kilo
- Volkswagen ID.4 Pro: 370 kilo
- MG ZS EV: 375 kilo
- Polestar 2 Standard Range Single Motor: 375 kilo
- Volvo C40: 375 kilo
- Tesla Model Y Standard Range: 387 kilo
- Kia EV6 GT Line AWD: 392 kilo
- MG Marvel R 4WD: 378 kilo
Bilselgerne må bli flinkere til å informere om nyttelast
NAFs undersøkelsesrunde viser at informasjon om nyttelast ikke er godt nok tilgjengelig for de som er på utkikk etter ny bil. Noen produsenter oppgir fra-vekt eller fra og til-vekt, uten at det spesifiseres nærmere hva dette innebærer.
Hos andre må du lete med lys og lykte for å finne informasjonen. Ingen steder har vi funnet informasjon om at valg som panoramatak, hengerfeste og større felger vil gå ut over nyttelasten.
- Bilselgerne må informere hvor mye last bilene de selger faktisk kan ta. Det hjelper ikke at bagasjerommet er stort, når du faktisk ikke kan ha noe særlig i det, sier Nils Sødal.
Risikerer forsikrings-smell eller brudd på garanti
Det er ulovlig å kjøre med overlast. Reglene for vanlige personbiler sier at ved overlast inntil 500 kilo, må du kvitte deg med overlasten på stedet før du får lov til å kjøre videre. Har du mer enn 500 kilo i overlast, kan du bli politianmeldt.
- Bilens tillatte totalvekt er satt av en grunn. Bremser, hjuloppheng og lignende er montert basert på å tåle den vekten, så det å kjøre med overlast påvirker kjøreegenskapene til bilen. Overlast går rett og slett utover trafikksikkerheten. Dersom du havner i en ulykke og etterforskningen viser at bilen din har vært for tung, risikerer du også avkortning i forsikringen, sier Sødal.
Å kjøre med tyngre last enn det bilen er beregnet for, vil også kunne være et brudd på garantivilkårene.
Fakta
Derfor anbefaler NAF at en familie på fire bør ha 480 kilo nyttelast
Regner man ut hva en typisk familie trenger av nyttelast, er svaret minst 480 kilo. Noen kan klare seg med mindre, mens andre må ha mer.
Familien Gjennomsnitt er en typisk småbarnsfamilie. Mor og far veier henholdsvis 71,6 og 86,6 kilo. Det er gjennomsnittsvekta for kvinner og menn i Norge i henhold til den nyeste oversikten. Kari Gjennomsnitt på 7 år veier 28 kilo og Petter Gjennomsnitt på 11 år veier 48 kilo.
Vekten av disse fire er 234,2 kilo. Vekten av sjåføren inngår i bilens egenvekt med 75 kilo. Trekker vi fra 75 kilo, vi sitter igjen med 159,2 kilo.
,I tillegg bør vi plusse på cirka 20 kilo i obligatorisk «løsøre», slik som bilstoler til barna, ladekabler, gummimatter og diverse væsker i bilen. For enkelhets skyld sier vi derfor at familien Gjennomsnitt trenger 180 kg nyttelast bare til seg selv i hverdagen. Det er uproblematisk for de aller fleste elbiler.
Utfordringen kommer når familien Gjennomsnitt skal på ferie. Somrene tilbringes på bilferie i Norden, og de må være forberedt på det meste av vær. De er heller ikke så flinke til å pakke lett. Derfor har alle fire med seg en koffert som veier 20 kilo hver.
På taket sitter en takboks som veier 35 kilo, mens takstativet veier 5 kilo. I tillegg har ungene mast seg til å ha med hver sin sykkel, så bakpå bilen henger det ca. 40 kilo der også.
Nå er familien oppe i 340 kilo. Ennå går det ganske greit for de fleste elbilene, men det skal ikke mye til før familien får færre modeller å velge i. De har nemlig blitt veldig begeistret for ferie i campingtelt. Da må telt, soveposer, bord og stoler, kjøleboks, liggeunderlag, kjøkkenutstyr og mye mer med. Vi snakker i hvert fall om 100 kilo til.
Ikke minst vokser barn veldig fort. Fire år senere har Kari og Petter vokst til henholdsvis 50 og 60 kilo, og vi må legge til 34 kilo ekstra. Vips er vi oppe i nesten 480 kilo nødvendig nyttelast.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Så enkelt unngår du fellene ved EU-kontroll22.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Glemmer du dette utstyret, blir ikke bilen godkjent på EU-kontroll. For elbil og ladbar hybrid er det viktig å huske én ekstra ting.
Slik tar du vare på elbil-batteriet i kulda21.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
- Ved å ta noen enkle grep kan du beskytte batteriet og holde strømkostnadene til lading nede i vinter, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Gigantisk etterslep på skredsikring av veiene19.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Regjeringens planer for skredsikring holder ikke mål, mener NAF. Totalt vil det koste 93,1 milliarder kroner å skredsikre veiene. – Det trengs et krafttak for å sikre veinettet mot skred og ras, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Én av to tror de eier elbil om fem år13.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Innen fem år tror én av to nordmenn at de har elbil. Det vil bety mer enn én million elbiler i Norge i 2029. – Vi kommer til å se en kraftig vekst i antall elbiler på norske veier, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Skummelt for de Halloween-kledde barna uten refleks!31.10.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En hyggelig kveld hvor tusenvis av barn i skumle kostymer går fra hus til hus på godterijakt, kan fort bli både bilistens og ditt verste mareritt. – Husk refleks til kostymet før kvelden kan starte, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom