Bane NOR

Follobanen må holdes stengt til over nyttår

Del
Det er strømproblemer på Follobanen og vi må derfor holde den nye banen stengt. Togtrafikken går mellom Oslo og Ski på Østfoldbanens gamle linje.
Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR
Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR

20. desember stengte vi den nye Follobanen på grunn av en brann i et teknisk anlegg på Ski stasjon. Lille julaften oppstod det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Bane NOR har ikke funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer, og må derfor holde Follobanen stengt inntil videre.

- Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør Utbygging, Bane NOR.

Samarbeid med eksterne partnere

Våre samarbeidspartnere AGJV, Cowi og Sintef, bistår oss med en grundig gjennomgang av anlegget og vurderer kontinuerlig tiltakene vi må gjøre for å få trafikken i gang igjen. Når det blir, er dessverre for tidlig å si.

- Vi kan ikke annet enn å beklage igjen overfor de reisende. Det er passasjerene det handler om og vi er fryktelig lei oss for at det går ut over dem, sier Undrum. 

Redusert togtilbud

Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane NOR om hvordan togtilbudet til togpassasjerene på Østfoldbanen og Follobanen skal ivaretas fra og med 2. januar 2023.

- Den redegjørelsen skal de få. Vi samarbeider tett med Vy for å få på plass et best mulig rutetilbud fra 2. januar 2023. Inntil videre kjører togene via Østfoldbanen, sier konserndirektøren.

Flere avganger er innstilt, og passasjerene må regne med ca. 11 minutter lenger reisetid på tog R21 og RE20 som skulle kjørt via Follobanen.

Mer informasjon om reisetilbudet finner du hos Vy.

Nøkkelord

Kontakter

Døgnåpen pressevakt

For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.

Tel:91656565presse@banenor.no

Bilder

Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR
Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR
Last ned bilde
Stine Undrum, konserndirektør Utbygging
Stine Undrum, konserndirektør Utbygging
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Om Follobaneprosjektet

Med nye Follobanen tilbyr Bane NOR ekspresslinje mellom Oslo og Ski, i tillegg til tog på lokallinjen med 22 stasjoner.

Follobaneprosjektet omfatter den 20 km lange Blixtunnelen, som er Nordens hittil lengste jernbanetunnel, viktige forbedringer ved Oslo S med den største sporutvidelsen på 41 år, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen, ny innkjøring for tog til Oslo S gjennom nye Kongshavntunnelen og tunnel under Middelalderparken og et nytt moderne kollektivknutepunkt i Ski. 

Med Follobanen, i samspill med Østfoldbanens lokallinje, er det lagt til rette for mer enn doblet togtilbud, raskere reise og et utvidet bo- og arbeidsområde sørøst for Oslo. 

Follobanen ble åpnet for trafikk 11.desember 2022. 

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye