– Lurer på hvilken kalkulator Vedum har brukt
– Finansministeren har gått ut i media og feiret et kutt i dieselavgiftene, men når man ser nærmere på tallene kan man lure på hvilken kalkulator finansdepartementet har brukt, kommenterer administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo.
Han slår videre fast at Vedum har rett når han sier at regjeringen senker avgiften på diesel, men påpeker at reduksjonen er en kompensasjon for en økning i CO2-avgiften.
– Målet med reduksjonen er dermed ikke å senke prisen, men å være kreative med regnskapet og selge en omfordeling som et kutt. Store deler av avgiftskuttet går også til anleggsbransjen, og treffer dermed ikke transportnæringen. De få kronene som er igjen, må fordeles mellom vår bransje, og alle andre som kjører dieselbil, sier Mo.
Intet reelt kutt
Videre peker han på et viktig element som ikke nevnes i Vedums feiring av avgiftskuttet, og det er at innblandingskravet av biodiesel samtidig økes.
– Dette kravet betyr at en større prosentandel av hver liter diesel må være biodiesel. Denne er dyrere, og dette fører naturligvis til høyere pris på pumpa for lastebilene, sier Mo.
Når vi regner sammen kuttet i dieselavgiften med økningen i CO2-avgift og økt innblandingskrav, sitter vi igjen med et reelt kutt på rundt 17 øre per liter diesel.
– Når dieselprisen kan øke med flere kroner over natta sier det seg selv av dette på ingen måte har noen reell effekt. At Vedum prøver å feire dette som en seier i pressen synes vi derfor er underlig. Vi er glade for at vi omsider får en avgiftsreduksjon, men den er alt for lav og kommer altfor sent, mener Mo.
Løftebrudd
I mars skrev NLF brev til Vedum sammen med NHO, MEF, Norsk bilbransjeforbund og Autobransjens Leverandørforening med krav om at regjeringen tar grep i de galopperende drivstoffkostnadene.
– Til sammen utgjør vi 10 000 bedrifter som sysselsetter 250.000 personer. All norsk industri er i tillegg avhengig av transporten for å gå rundt. Når vi roper varsko, bør alarmklokkene ringe. Men finansministerens mantra har hele tiden vært «å følge situasjonen nøye». I fjor lovet Marit Arnstad at Senterpartiet ikke kunne sitte i en regjering der drivstoffprisene øker til 20 kroner. Noe klarere løftebrudd enn det har vi vel sjeldent sett maken til, sier Mo.
Må ta signalene
Nå mener han det er på tide at Vedum tar inn over seg tilbakemeldingene fra en samlet transportnæring, og signalene fra velgerne gjennom målinger helt ned mot sperregrensen.
– Vi trenger en regjering som holder løftene sine og som demper de enorme prisøkningene næringen vår sitter igjen med. Før valget så vi et Senterparti vi hadde stor tiltro til. Et parti som så hvilke behov vår næring har, en næring som drives av vanlige folk langs hele vårt langstrakte land. En næring som får Norge til å gå rundt. Det Senterpartiet vil vi gjerne se igjen i 2023, avslutter NLF-direktør, Mo.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noGeir A. MoAdministrerende direktør
Tel:93030388gam@lastebil.noKjell OlafsrudMarkedsdirektørMarked & kommunikasjonsavdeling
Tel:92882100ko@lastebil.noStian Skarheim MagelssenPolitisk rådgiverPolitisk arbeid og samfunnskontakt
Tel:99416681ssm@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Advarer mot gjenåpning av kollektivfelt for elbiler på E1811.11.2024 15:59:59 CET | Pressemelding
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Kollegahjelpens dag: – En hjelpende hånd når det trengs som mest11.11.2024 12:35:21 CET | Pressemelding
Yrkessjåførene har veien som sitt fabrikkgulv, og hver dag transporterer de varer som er viktige for oss alle. De fleste lastebilsjåfører setter stor pris på friheten i hverdagen og den unike «kontorutsikten» fra førerhuset. Men tanken på å havne i en ulykke er deres største frykt. Når du tilbringer hver dag på veien, utsetter du deg også for betydelig risiko i arbeidshverdagen. Dersom ulykken skulle skje, kan Kollegahjelpen være avgjørende for at man kommer seg tilbake bak rattet.
Jubel for tungtrafikkfelt: – Vil lette hverdagen19.6.2024 17:02:28 CEST | Pressemelding
Nyheten om at lastebiler nå kan ta i bruk kollektivfeltet på flere strekninger inn og ut av Oslo blir tatt godt imot av transportnæringen. – Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Tungtrafikkfelt: – Bedre fremkommelighet for alle19.6.2024 10:14:56 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten alle veibrukere i Stor-Oslo bør være glade for: Lastebiler, som for øvrig forsyner samfunnet med kritiske varer, slipper til i kollektivfeltene. Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler18.6.2024 10:15:11 CEST | Pressemelding
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom