NAF

Snart slutt på avgiftsrabatt for ladbare hybrider

Del
Regjeringen og SV er enige om å fase ut avgiftsrabatten ladbare hybridbiler har hatt til nå. For en typisk ladbar hybrid utgjør rabatten nesten 34 000 kroner i avgifter. - Tonedøvt og kommer i tillegg til økte avgifter på elbiler, mener NAF.
Det er snart slutt på avgiftsrabatten på ladbare hybrider (Foto: Motor/NAF)
Det er snart slutt på avgiftsrabatten på ladbare hybrider (Foto: Motor/NAF)

I et lite kjent punkt i budsjettavtalen mellom partiene heter det at «Stortinget ber regjeringen foreslå utfasing av vektfradraget for ladbare hybrider senest innen 2025». 

- Dette betyr kort og godt at alle avgiftsfordelene til den ladbare hybriden kommer til å forsvinne i løpet av få år. Muligens fra 2024, senest fra 2025, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Forslaget vil ikke ha noen innvirkning på de som kjøper en ny ladbar hybrid i 2023. I dag får den ladbare hybriden en rabatt på engangsavgiften, altså den kjøpsavgiften du betaler til staten når bilen kjøpes ny. For en ladehybrid som veier 1600 kg og har 60 km rekkevidde er rabatten på nesten 34 000 kroner i avgifter.

- Som en stein i skoen for politikerne 

Braadland mener forslaget er tonedøvt, men ikke overraskende:

- Avgiftsrabatten har vært gitt fordi bilen er tyngre enn andre biler, på grunn av batteriet- Og batteri er jo noe myndigheten vil ha mer av. Salgssuksessen til ladbare hybrider har imidlertid lenge vært en stein i skoen på alle politikere som vil ha opp salget av elektriske biler. Så langt i år er det solgt 13 000 nye ladbare hybrider, og er i dag den viktigste konkurrenten til elbilen, sier han. 

Vil øke inntektene fra bilavgifter

Etter mange års avgiftsfritak for elbilen ser NAF at politikerne har ambisjoner om å gjenreise bilen som en kilde til inntekter for staten.

- Endringene i avgiftene på den ladbare hybriden kommer i tillegg til ny vektavgift og moms på elbiler, og økte bompenger og økt omregistreringsavgift for elbil. Det er tydelig at perioden med lavere elbilavgifter er forbi, sier Braadland.

Fakta om ladehybrider

Ladbare hybrider får i dag en avgiftsrabatt på opptil 15 prosent av vektkomponenten i engangsavgiften. For enkelte modeller kan det dreie seg om 30 000 – 40 000 kroner, avhengig av bilens vekt og elektriske rekkevidde. Rabatten er avhengig av hvor lang elektrisk rekkevidde den ladbare hybriden har, med full uttelling på 100 km elektrisk rekkevidde.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er snart slutt på avgiftsrabatten på ladbare hybrider (Foto: Motor/NAF)
Det er snart slutt på avgiftsrabatten på ladbare hybrider (Foto: Motor/NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye