Mange opplever å miste kontroll over sin Facebook eller Instagram-konto, men få tenker på å sikre den
I en landsrepresentativ undersøkelse* fra september 2022 sier 45 % av de som har svart at de bruker Facebook eller Instagram, at de ikke bruker totrinnspålogging. På spørsmålet om hvorfor de ikke gjør dette, svarer 28 % av de som ikke har aktivert totrinnspålogging i sosiale medier at de ikke har tenkt på det, mens 16 % ikke regner med at de er interessante for andre.
–Dette kan tyde på at mange ikke anser sin profil i sosiale medier som noe som har verdi for andre, og at de først etter å ha mistet kontrollen ser hvilken verdi det har for dem selv. Vi ser hvor belastende det er for folk å oppleve at andre opptrer, ofte upassende eller kriminelt, som dem. I tillegg mister de kontaktflaten med sine følgere eller kunder på i sosiale medier og opplever å bli presset til å betale penger for å få kontoen tilbake. Det er også svært tidkrevende å rydde opp i dette, og vanskelig å få kontoen tilbake, sier fungerende leder i NorSIS, Karoline Hultman Tømte.
Undersøkelsen viser også at 25 % av de som ikke har aktivert totrinnspålogging sier det er for mye mas å bruke det. Kombinasjonen av at respondentene opplever at det er krevende å bruke løsninger som tilbyr totrinnspålogging, og opplevelsen av at deres profiler ikke er av interesse for andre, er en utfordring for oss som jobber med å formidle sikkerhetsråd
Rammer også virksomheter
Kontokapring rammer også virksomheter. Vi har den siste tiden sett flere eksempler på virksomheter som har opplevd å miste tilgangen til sine kontoer i sosiale medier, og dermed også tapt virksomhetskritisk informasjon som kundekontakt, annonsestatistikk, markedsføringsinnhold og en viktig salgs- og markedsføringskanal.
Manglende bruk av totrinnspålogging kan også føre til at virksomheter mister kontroll over ansattes e-postkonto, som igjen kan lede til større svindel og dataangrep med store konsekvenser.
- Hvis alle sørger for å skru på totrinnspålogging på alle systemer og tjenester der det er tilgjengelig, vil mange forekomster av kontokapring unngås. Hvis du i tillegg har gode rutiner for passord og ikke ukritisk legger igjen brukernavn og passord på steder via lenker du får tilsendt, er det vanskeligere å overta kontroll over brukerkontoen din, sier Tømte.
Nasjonal folkeopplysningskampanje
Mandag 12. desember startet en nasjonal folkeopplysningskampanje om digital sikkerhet. Målet er å øke befolkningens og små og mellomstore bedrifters bevissthet og kompetanse til å håndtere svindelforsøk på nett. Kampanjen vil være synlig i sosiale medier med filmer og råd som blant annet handler om å slå på totrinnspålogging. I tillegg lanseres en egen kampanjeside med aktuelle råd og veiledninger.
–Denne kampanjen er et viktig tiltak for å øke kunnskapen i befolkningen og gjøre folk tryggere på nett, sier fungerende leder i NorSIS, Karoline Hultman Tømte.
NorSIS står bak kampanjen og samarbeider med politiet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Kampanjen er et oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet.
Mer informasjon om undersøkelsen og kampanjen på norsis.no/kampanje
*Undersøkelse gjennomført av YouGov Norway AS på vegne av NorSIS. Feltperiode: 21.09-26.09 2022
Nøkkelord
Kontakter
Karoline TømteFungerende leder NorSIS
Tel:+47 924 83 897Tel:+47 92483897karoline@norsis.noHelle JacobsenSeniorrådgiver NorSIS
Tel:+47 976 10 521helle@norsis.noBilder
Lenker
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) arbeider for at alle skal ha en trygg digital hverdag, med særlig fokus på allmennheten og små og mellomstore bedrifter. NorSIS er underlagt Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
Økt bekymring for digital sikkerhet24.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn er stadig mer opptatt av å beskytte sine digitale verdier. Likevel bruker 23 prosent stort sett samme passord, og ti prosent har lånt bort BankID til andre. Det kommer frem i en årlig undersøkelse om digital sikkerhetskultur i Norge.
NorSIS inn i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)2.11.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) vil fra årsskiftet bli en del av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Overdragelsen representerer en viktig milepæl i NorSIS sin innsats for å bidra til en sikker digital hverdag for befolkningen og små- og mellomstore bedrifter i Norge.
1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett2.10.2023 08:02:07 CEST | Pressemelding
De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Likevel oppgir over en fjerdedel av oss at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Ferske tall: Flere eldre rammes av ID-tyveri7.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000, og har frem til i år vært uavhengig av alder. I årets undersøkelse ser vi imidlertid en økning blant de eldre i befolkningen. Nå jobbes det med tiltak som kan beskytte sårbare grupper mot svindlerne.
31. mars - den store sikkerhetskopidagen!31.3.2023 07:40:00 CEST | Pressemelding
Har du tenkt på konsekvensene om du uten forvarsel mister din telefon eller innholdet på den? Selve telefonen kan enkelt erstattes ved å skaffe deg en ny, om du ser bort fra kostnaden den utgjør. Men hva med innholdet? Vil du enkelt få tilbake alt som er viktig for deg?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom