Frekke tyver demonterte hele fronten på bilen
Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Skien, Mysen og Kongsberg er alle steder der man har opplevd at frekke tyver har forsynt seg grovt. Bare i Kongsberg ble hele 13 lastebiler stående ubrukelige igjen.
Krever flere kontroller
– Tollvesenet og politiet må kontrollere grenseovergangene ut av landet mye mer. Meldingene vi får kan tyde på at dette er utenlandske bander som stjeler, fyller varebiler med tjuvgodset, og setter snuten nedover i Europa. Det er derfor viktig at de stanser biler på vei ut av landet, ikke bare inn, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Han mener at både den generelle prisøkningen i samfunnet, og mangelen på tilgjengelige deler fra fabrikk, gjør at det blir mye mer lukrativt for kriminelle å stjele deler.
– Når gevinsten er høy, og sjansen for å bli tatt er så lav når politiet ikke har nok kontroller, så kommer vi nok bare til å se en økning i problemet framover, mener Mo.
Nå mener han også at norske myndigheter må samarbeide mer med Sverige og Finland for å få bukt med tyveriene.
– Når bandittene ikke bruker de mest kontrollerte grenseovergangene må man i større grad bruke kamerateknologi, og samarbeide med myndighetene i nabolandene som kan stanse og kontrollere biler man mistenker har med seg tyvgods, sier Mo.
Kom på jobb til et trist syn
En av dem som har fått kjent hvordan tyvene har herjet er Dag Arne Halvorsen i Larvik. Han driver Dag Arne Halvorsen transport, og kjører for Unicon betongstasjon i Larvik. I forrige uke kom han på jobb til et trist syn.
– Allerede før jeg var kommet til bilen hadde jeg fått SMS fra bekjente som lurte på om jeg hadde vært og skrudd på bilen. Jeg skjønte derfor at noe var galt før jeg kom frem, forteller Halvorsen.
Da han fikk se bilen var mesteparten av fronten på bilen demontert.
– De skal virkelig vite hva de gjør, for det er store og tunge deler på en betongbil. Alt var utført på en profesjonell måte. For å få åpnet fronten på den måten de hadde gjort, har de måttet åpnet sentrallåsen. Hele panseret og stigetrinnet var også skrudd av, forteller Halvorsen.
Føler seg ikke trygg
Han forteller at han var heldig siden han fikk bilen raskt reparert og på veien igjen.
– Andre har nok ikke vært like heldige, og spesielt for de som har fått mange biler ødelagt og frastjålet deler, kan det være snakk om måneder før de er i full drift igjen. Det betyr mange tapte kroner i inntjening, sier Halvorsen.
Han synes hele situasjonen er kjempefrustrerende.
– Jeg føler meg ikke trygg lenger. Vi forsøker å parkere bilene så godt vi kan inntil vegger og innenfor bommer med overvåking, men det ser ikke ut til at tyvene bryr seg om det. Nå må det komme på plass bedre kontroller på vei ut, slik at vi kan få stoppet tyvene, mener Halvorsen.
– Kan rive ned næringen på sikt
Lars Erik Skjønhaug i Skjønhaug Transport har ennå ikke blitt frastjålet noe, men han er på vakt for han venter bare på at det skal skje.
– Det har være mange tyverier i mitt område, og etter at korona-pandemien har roet seg ned har antall tyverier eksplodert. Nå er det på tide at grensekontrollene blir bedre, mener Skjønhaug.
Han mener at det er skremmende at tyvene stadig blir grådigere.
– De går etter helt spesifikke deler som er vanskelig å få tak i, som for eksempel stryenheter og slikt. I tillegg tar de dører og fronter og gjør at bilene ikke kan kjøres. Dette kan rive ned næringen på sikt, dersom de får herje fritt, mener Skjønhaug.
Får god informasjon fra politiet
Underdirektør i tolletatens grensedivisjon, Kari Klævold, forteller at tyveriene som er nevnt overfor i utgangspunktet er en sak for politiet.
– Tolletaten har derimot et godt samarbeid med politiet og etatene har gode rutiner for utveksling av informasjon med hverandre, blant annet i saker som gjelder grensekryssende kriminalitet, forteller Klævold.
Utover dette svarer hun ikke på spørsmålet om de kjenner til økningen i antall biltyverier.
–I henhold til grensesamarbeidsavtalene Norge har med Finland og Sverige, er hovedregelen at Finland og Sverige har ansvar for å kontrollere transporter inn i disse landene, mens Norge har ansvar for å kontrollere trafikken inn i Norge. Vi utfører likevel kontroller av transporter på vei ut av landet, og det kan være i samarbeid med politiet, forklarer Klævold.
Av hensyn til den operative kontrollvirksomheten har hun ikke anledning til å gå inn på hyppigheten på kontrollene de foretar seg, eller om det er økte kontroller.
–På generelt grunnlag kan vi si at vi deler informasjon med politiet i saker hvor det er grunn til å undersøke om noen forbereder, begår eller har begått en handling som kan medføre straff som er høyere enn seks måneders fengsel, sier Klævold.
Avslutningsvis understreker hun at det er politiet som har som hovedoppgave å avdekke tyvegods, og at hun derfor ikkekan si noe om tyvegods som eventuelt er avdekket.
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth NodlandJournalistMarked og kommunikasjonsavdeling
Tel:991 55 949en@lastebil.noGeir A. MoAdministrerende direktør
Tel:93030388gam@lastebil.noKjell OlafsrudMarkedsdirektørMarked & kommunikasjonsavdeling
Tel:92882100ko@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Advarer mot gjenåpning av kollektivfelt for elbiler på E1811.11.2024 15:59:59 CET | Pressemelding
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Kollegahjelpens dag: – En hjelpende hånd når det trengs som mest11.11.2024 12:35:21 CET | Pressemelding
Yrkessjåførene har veien som sitt fabrikkgulv, og hver dag transporterer de varer som er viktige for oss alle. De fleste lastebilsjåfører setter stor pris på friheten i hverdagen og den unike «kontorutsikten» fra førerhuset. Men tanken på å havne i en ulykke er deres største frykt. Når du tilbringer hver dag på veien, utsetter du deg også for betydelig risiko i arbeidshverdagen. Dersom ulykken skulle skje, kan Kollegahjelpen være avgjørende for at man kommer seg tilbake bak rattet.
Jubel for tungtrafikkfelt: – Vil lette hverdagen19.6.2024 17:02:28 CEST | Pressemelding
Nyheten om at lastebiler nå kan ta i bruk kollektivfeltet på flere strekninger inn og ut av Oslo blir tatt godt imot av transportnæringen. – Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Tungtrafikkfelt: – Bedre fremkommelighet for alle19.6.2024 10:14:56 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten alle veibrukere i Stor-Oslo bør være glade for: Lastebiler, som for øvrig forsyner samfunnet med kritiske varer, slipper til i kollektivfeltene. Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler18.6.2024 10:15:11 CEST | Pressemelding
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom