Skal vedlikeholde 1100 bruer i Hedmark, Oppland og Buskerud
– Vi kan ha inntil to entreprenører på grunn av at det er et så stort område, sier byggeleder Rolf Storsveen i Statens vegvesen.
Kontrakten har en varighet på to år, og Statens vegvesen har som byggherre opsjon på å forlenge med 1 + 1 år.
Avtalen har en maksimal rammeverdi på 160 millioner. Fristen for å levere tilbud er 16. desember.
Dette skal gjøres
Kontrakten omfatter vanlige større og mindre vedlikeholdsarbeider på bruene. Dette er oppgaver som er avgjørende for å sikre at bruene fortsatt kan utføre sitt samfunnsoppdrag.
Typiske vedlikeholdsoppgaver vil være betongrehabilitering, kantdragere, rekkverksarbeider, dekke- og fugearbeider. Det kan også være arbeider av mer akutt karakter, for eksempel hendelser grunnet flom eller påkjørsel.
Derfor er det viktig å vedlikeholde bruer
Drift og vedlikehold er alt det Statens vegvesen gjør hver dag – hele året – for å sikre at våre vegstrekninger er åpne, trygge og forutsigbart framkommelige med så høy oppetid som mulig for trafikantene.
Drift er å holde vegen åpen i dag, vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen. Et strengt inspeksjonsregime sørger for at Statens vegvesen til enhver tid har oversikt over vedlikeholdsbehovet på riks- og europavegnettet, deriblant våre bruer.
Dermed kan vi sette inn rett tiltak til rett tid, opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet og i tillegg forlenge bruenes levetid, som normalt er regnet å være 100 år. Men Vegvesenets eldste bru, Låtefoss bru sør for Odda i Ullensvang kommune, ble bygget så langt tilbake som i 1859.
Trygge bruer bidrar også til å oppfylle vår visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken.
Videre bidrar bruvedlikeholdet til det grønne skiftet. Vedlikehold gir langt lavere CO2-uytslipp enn nybygg gjør (med tanke på både riving, bygging og transport).
Kildesortering i forbindelse med vedlikehold bidrar også i Statens vegvesens mål om å bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål.
I tillegg gir vedlikehold mer veg for pengene. Vedlikehold av bruer koster maksimalt ti prosent av prisen for å bygge nytt.
Nøkkelord
Kontakter
Rolf StorsveenByggelederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:97051980rolf.storsveen@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Oransje farevarsel: Vær forberedt på krevende kjøreforhold6.1.2025 17:40:17 CET | Pressemelding
Oransje farevarsel betyr at været kan skape alvorlige situasjoner. Det betyr at du kanskje bør la bilen stå.
Øver på ulykkeshåndtering i Follotunnelen6.1.2025 14:36:03 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Follotunnelen på E6 i Vestby natt mellom 9. og 10. januar.
Store mengder snø kan gjøre at det blir vanskelige kjøreforhold på Østlandet og deler av Sørlandet.5.1.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Det er meldt oransje farevarsel for svært mye snø fra natt til mandag og til og med natt til tirsdag.
Kan bli vanskelig kjøreforhold i Midt-Norge og deler av Vestland de neste dagene.2.1.2025 16:28:23 CET | Pressemelding
Mye snø kombinert med et polart lavtrykk og mye vind kan gi vanskelig kjøreforhold. Veger kan bli stengt på kort varsel.
Nærmere 2300 transportforetak risikerer gebyr på 60 000 kroner2.1.2025 10:00:37 CET | Pressemelding
Nasjonale gods- og turvognløyver utløp 1.januar 2025. Nå må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom