Statens vegvesen

Skal vedlikeholde 1100 bruer i Hedmark, Oppland og Buskerud

Del
Statens vegvesen søker en eller to entreprenører til å vedlikeholde 1100 bruer i Innlandet og Buskerud.
37 meter lange Ulstad bru (bildet) på riksveg 15 Lom er blant de 1100 bruene i vedlikeholdskontrakten. Brua ble bygget i 1935. Foto: Statens vegvesen
37 meter lange Ulstad bru (bildet) på riksveg 15 Lom er blant de 1100 bruene i vedlikeholdskontrakten. Brua ble bygget i 1935. Foto: Statens vegvesen

– Vi kan ha inntil to entreprenører på grunn av at det er et så stort område, sier byggeleder Rolf Storsveen i Statens vegvesen.

Kontrakten har en varighet på to år, og Statens vegvesen har som byggherre opsjon på å forlenge med 1 + 1 år.

Avtalen har en maksimal rammeverdi på 160 millioner. Fristen for å levere tilbud er 16. desember.

Dette skal gjøres

Kontrakten omfatter vanlige større og mindre vedlikeholdsarbeider på bruene. Dette er  oppgaver som er avgjørende for å sikre at bruene fortsatt kan utføre sitt samfunnsoppdrag.

Typiske vedlikeholdsoppgaver vil være betongrehabilitering, kantdragere, rekkverksarbeider, dekke- og fugearbeider. Det kan også være arbeider av mer akutt karakter, for eksempel hendelser grunnet flom eller påkjørsel.

Derfor er det viktig å vedlikeholde bruer

Drift og vedlikehold er alt det Statens vegvesen gjør hver dag – hele året – for å sikre at våre vegstrekninger er åpne, trygge og forutsigbart framkommelige med så høy oppetid som mulig for trafikantene.

Drift er å holde vegen åpen i dag, vedlikehold er å sørge for at vi klarer det i morgen. Et strengt inspeksjonsregime sørger for at Statens vegvesen til enhver tid har oversikt over vedlikeholdsbehovet på riks- og europavegnettet, deriblant våre bruer.

Dermed kan vi sette inn rett tiltak til rett tid, opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet og i tillegg forlenge bruenes levetid, som normalt er regnet å være 100 år. Men Vegvesenets eldste bru, Låtefoss bru sør for Odda i Ullensvang kommune, ble bygget så langt tilbake som i 1859.

Trygge bruer bidrar også til å oppfylle vår visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken.

Videre bidrar bruvedlikeholdet til det grønne skiftet. Vedlikehold gir langt lavere CO2-uytslipp enn nybygg gjør (med tanke på både riving, bygging og transport).

Kildesortering i forbindelse med vedlikehold bidrar også i Statens vegvesens mål om å bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål.

I tillegg gir vedlikehold mer veg for pengene. Vedlikehold av bruer koster maksimalt ti prosent av prisen for å bygge nytt. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

37 meter lange Ulstad bru (bildet) på riksveg 15 Lom er blant de 1100 bruene i vedlikeholdskontrakten. Brua ble bygget i 1935. Foto: Statens vegvesen
37 meter lange Ulstad bru (bildet) på riksveg 15 Lom er blant de 1100 bruene i vedlikeholdskontrakten. Brua ble bygget i 1935. Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye