Slik kan du beskytte deg mot Black Friday-svindel
–Svindlerne er gode til å tilpasse seg trender, sesonger og situasjoner som er annerledes. Slik utnytter de vår sårbarhet. Vi vet at det rundt Black Friday og inn mot jul når folk handler ekstra mye på nett, forekommer mye svindel knyttet til netthandel. Den beste måten å bekjempe nettsvindel på er å sette folk i stand til å forstå hva som er svindel og hvordan det kan forebygges, sier faglig leder i NorSIS, Karoline Hultman Tømte.
Slik prøver svindlerne å lure deg
- Du mottar falske hentemeldinger, gjerne betalingskrav, på e-post og SMS
- Dette er en form for phishing og handler om at noen lurer fra deg opplysninger du ellers ikke ville gitt fra deg. Svindlerne utnytter gjerne aktører eller merkenavn du har tillit til, som for eksempel Posten eller PostNord.
- Er du usikker på om e-posten er ekte? Ta kontakt med den organisasjonen eller forhandleren utsenderen av e-posten utgir seg for å være. Ikke benytt kontaktinformasjonen som er oppgitt i e-posten/brevet du har mottatt, men søk opp kontaktinformasjonen ved hjelp av andre kilder.
- Falske nettbutikker
- Du blir tilsendt falske varer eller varer sendes ikke i det hele tatt
- Svindlerne forsøker å lure fra deg betalings- og personinformasjon
Dette kan du gjøre for å unngå å bli svindlet
- Sjekk nettadressen til butikken du skal handle fra
- Har den merkenavn i nettadressen? Svindlere på nett er blitt dyktige til å kopiere kjente merkenavn.
- Er det brukt produktnavn i nettadressen? Dette kan være et tegn på at nettstedet er falskt. Generelt er det merkevaren som benyttes i nettadressene til butikker, ikke ulike produktnavn.
- Har nettadressen til butikken .no eller .com i nettadressen?
- Sjekk omdømmet til nettbutikken du vil handle fra. Hva er andres erfaring med denne butikken?
- Finnes det kontaktinfo til nettbutikken? Er det vanskelig å komme i kontakt med butikken, ved at de ikke oppgir kontaktinformasjon som adresser, telefonnumre eller epost, men man må fylle ut et kontaktskjema, kan det være et tegn på at butikken ikke er seriøs.
- Bruk betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som PayPal eller Klarna. Dette er særlig viktig om du er usikker på nettbutikken. Må du betale med kort, bruk kredittkort. Da er du bedre sikret hvis det skulle vise seg å være svindel
- Har nettbutikken merke fra Trygg e-handel? Se etter logoen. https://www.tryggehandel.no/
Flere råd
Heldigvis er det mye en kan gjøre selv for å forebygge nettsvindel. Tenk deg om før du handler og vær litt kritisk.
Her er det flere råd:
- Forbrukertilsynet har veiledninger for rettigheter ved netthandel: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer
- Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/netthandel-misfornoyd/
Trenger du hjelp? Kontakt førstelinjetjenesten vår slettmeg.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Stine KindKommunikasjonsleder, NorSIS
Tel:+47 922 63 836hannestine@norsis.noKaroline TømteFaglig leder, NorSIS
Tel:+47 924 83 897karoline@norsis.noBilder
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) er en uavhengig organisasjon som arbeider for økt kunnskap om og forståelse for informasjonssikkerhet. Organisasjonen er delfinansiert av Justis- og beredskapsdepartementet, og er en del av regjeringens satsning på informasjonssikkerhet.
Formålet til NorSIS er å skape en trygg digital hverdag, gjennom at informasjonssikkerhet blir en naturlig del av målgruppenes hverdag. Dette oppnår vi gjennom bevisstgjøring om trusler og sårbarheter, opplysning om konkrete tiltak og påvirkning til gode holdninger. Senterets definerte hovedmålgruppe er befolkningen og norske virksomheter. Aktiviteten er særlig rettet mot små og mellomstore private virksomheter, så vel som den enkelte innbygger.
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
NorSIS inn i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)2.11.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) vil fra årsskiftet bli en del av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Overdragelsen representerer en viktig milepæl i NorSIS sin innsats for å bidra til en sikker digital hverdag for befolkningen og små- og mellomstore bedrifter i Norge.
1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett2.10.2023 08:02:07 CEST | Pressemelding
De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Likevel oppgir over en fjerdedel av oss at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Ferske tall: Flere eldre rammes av ID-tyveri7.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000, og har frem til i år vært uavhengig av alder. I årets undersøkelse ser vi imidlertid en økning blant de eldre i befolkningen. Nå jobbes det med tiltak som kan beskytte sårbare grupper mot svindlerne.
31. mars - den store sikkerhetskopidagen!31.3.2023 07:40:00 CEST | Pressemelding
Har du tenkt på konsekvensene om du uten forvarsel mister din telefon eller innholdet på den? Selve telefonen kan enkelt erstattes ved å skaffe deg en ny, om du ser bort fra kostnaden den utgjør. Men hva med innholdet? Vil du enkelt få tilbake alt som er viktig for deg?
Knut Ivar Rønning blir ny daglig leder i NorSIS13.3.2023 12:30:00 CET | Pressemelding
Knut Ivar Rønning blir ny daglig leder i Norsk Senter for informasjonssikring (NorSIS). Rønning går fra stillingen som seniorrådgiver i NorSIS. Før det har han mange års ledererfaring fra Cyberforsvaret. Han tiltrer mandag 13. mars i sin nye stilling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom