Slik kan du beskytte deg mot Black Friday-svindel
–Svindlerne er gode til å tilpasse seg trender, sesonger og situasjoner som er annerledes. Slik utnytter de vår sårbarhet. Vi vet at det rundt Black Friday og inn mot jul når folk handler ekstra mye på nett, forekommer mye svindel knyttet til netthandel. Den beste måten å bekjempe nettsvindel på er å sette folk i stand til å forstå hva som er svindel og hvordan det kan forebygges, sier faglig leder i NorSIS, Karoline Hultman Tømte.
Slik prøver svindlerne å lure deg
- Du mottar falske hentemeldinger, gjerne betalingskrav, på e-post og SMS
- Dette er en form for phishing og handler om at noen lurer fra deg opplysninger du ellers ikke ville gitt fra deg. Svindlerne utnytter gjerne aktører eller merkenavn du har tillit til, som for eksempel Posten eller PostNord.
- Er du usikker på om e-posten er ekte? Ta kontakt med den organisasjonen eller forhandleren utsenderen av e-posten utgir seg for å være. Ikke benytt kontaktinformasjonen som er oppgitt i e-posten/brevet du har mottatt, men søk opp kontaktinformasjonen ved hjelp av andre kilder.
- Falske nettbutikker
- Du blir tilsendt falske varer eller varer sendes ikke i det hele tatt
- Svindlerne forsøker å lure fra deg betalings- og personinformasjon
Dette kan du gjøre for å unngå å bli svindlet
- Sjekk nettadressen til butikken du skal handle fra
- Har den merkenavn i nettadressen? Svindlere på nett er blitt dyktige til å kopiere kjente merkenavn.
- Er det brukt produktnavn i nettadressen? Dette kan være et tegn på at nettstedet er falskt. Generelt er det merkevaren som benyttes i nettadressene til butikker, ikke ulike produktnavn.
- Har nettadressen til butikken .no eller .com i nettadressen?
- Sjekk omdømmet til nettbutikken du vil handle fra. Hva er andres erfaring med denne butikken?
- Finnes det kontaktinfo til nettbutikken? Er det vanskelig å komme i kontakt med butikken, ved at de ikke oppgir kontaktinformasjon som adresser, telefonnumre eller epost, men man må fylle ut et kontaktskjema, kan det være et tegn på at butikken ikke er seriøs.
- Bruk betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som PayPal eller Klarna. Dette er særlig viktig om du er usikker på nettbutikken. Må du betale med kort, bruk kredittkort. Da er du bedre sikret hvis det skulle vise seg å være svindel
- Har nettbutikken merke fra Trygg e-handel? Se etter logoen. https://www.tryggehandel.no/
Flere råd
Heldigvis er det mye en kan gjøre selv for å forebygge nettsvindel. Tenk deg om før du handler og vær litt kritisk.
Her er det flere råd:
- Forbrukertilsynet har veiledninger for rettigheter ved netthandel: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer
- Forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/netthandel-misfornoyd/
Trenger du hjelp? Kontakt førstelinjetjenesten vår slettmeg.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Stine KindKommunikasjonsleder, NorSIS
Tel:+47 922 63 836hannestine@norsis.noKaroline TømteFaglig leder, NorSIS
Tel:+47 924 83 897karoline@norsis.noBilder
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) arbeider for at alle skal ha en trygg digital hverdag, med særlig fokus på allmennheten og små og mellomstore bedrifter. NorSIS er underlagt Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
Økt bekymring for digital sikkerhet24.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn er stadig mer opptatt av å beskytte sine digitale verdier. Likevel bruker 23 prosent stort sett samme passord, og ti prosent har lånt bort BankID til andre. Det kommer frem i en årlig undersøkelse om digital sikkerhetskultur i Norge.
NorSIS inn i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)2.11.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) vil fra årsskiftet bli en del av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Overdragelsen representerer en viktig milepæl i NorSIS sin innsats for å bidra til en sikker digital hverdag for befolkningen og små- og mellomstore bedrifter i Norge.
1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett2.10.2023 08:02:07 CEST | Pressemelding
De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Likevel oppgir over en fjerdedel av oss at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Ferske tall: Flere eldre rammes av ID-tyveri7.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000, og har frem til i år vært uavhengig av alder. I årets undersøkelse ser vi imidlertid en økning blant de eldre i befolkningen. Nå jobbes det med tiltak som kan beskytte sårbare grupper mot svindlerne.
31. mars - den store sikkerhetskopidagen!31.3.2023 07:40:00 CEST | Pressemelding
Har du tenkt på konsekvensene om du uten forvarsel mister din telefon eller innholdet på den? Selve telefonen kan enkelt erstattes ved å skaffe deg en ny, om du ser bort fra kostnaden den utgjør. Men hva med innholdet? Vil du enkelt få tilbake alt som er viktig for deg?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom