To hydrogenskip får 142 millioner kroner i Enovastøtte

-Enova støtter de som går foran. Hydrogenskipene til Halten Bulk vil bidra til å utvikle teknologien som trengs for at hydrogen skal bli et effektivt alternativ, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Med hydrogen som drivstoff
De to skipene skal begge gå med hydrogen som drivstoff. Men for å redusere investeringskostnadene, planlegger Halten Bulk å starte med en hydrogen forbrenningsmotor og installere brenselceller i tillegg senere.
-Vi starter opp med en kombinasjon av 70 % hydrogen og 30 % marin gassolje. Jo flere tilgjengelige bunkringsstasjoner som kommer, jo større andel hydrogen vil vi bruke. Da vil jo også hydrogen bli mer konkurransedyktig på pris, sier Ivar Christian Ulvan, reder Halten Bulk AS.
Skipene skal inngå i en flåte som har operasjoner ut over norskekysten, og er derfor avhengig av å benytte marine gassolje til hydrogen blir kommersielt tilgjengelig flere steder i Europa.
-Uten et virkemiddelapparat som fungerer målrettet slik som Enova demonstrerer i dette prosjektet, hadde utviklingen av morgendagens hydrogentonnasje vært utopi, uttaler Ulvan.
Les om hydrogen knutepunkt i maritim sektor
-Regjeringen har et ambisiøst mål å redusere utslippene med minst 55 prosent innen 2030. Derfor er det svært gledelig at Halten Bulk nå skal i gang med bygging av to hydrogenskip. Vi er avhengig av at noen går foran for at lav- og nullutslippsløsningene på sjøen skal bli tilgjengelig for flere, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
«Søstereffekt»
Halten Bulk ble etablert i 2004 i Trondheim og driver sju bulkfartøy som går i nærskipsfart. Selskapet eies av Brødrene Nordbø AS, Ulvan og Strand Shipping AS. Egil Ulvan Rederi AS som tidligere i år lanserte verdens første nullutslipps lasteskip With Orca, har felles management med bulkbåtene i Halten Bulk AS. «Søstereffekten» mellom selskapene gjør at man kan dele kompetanse og erfaring i de ulike selskapene.
-Vi vil bruke samme designselskap som på With Orca, nemlig Norwegian Ship Design. De vil bruke erfaringer fra With Orca samt sin kunnskap om skrogdesign og ny teknologi til å optimalisere de nye fartøyene. Denne søstereffekten reduserer kostnadene med vel 10 prosent, sier Ulvan.
Les om With Orca
Teknologitiltak ombord
Støtten fra Enova går til en rekke teknologitiltak om bord:
- Et gjennomført hydrogen-design for fartøyet: Hydrogen forbrenningsmotor, designtilpasninger og lagringsløsning for hydrogencontainere om bord
- Batteri med nødvendig batterirom og kraftelektronikk
- Elektrisk gravemaskin med utstyr for håndtering av hydrogencontainere
- 2 Flettnerrotorer (rotorseil)
- OCR-anlegg som produserer strøm fra overskuddsvarmen ombord
-Fartøyene vil være blant de første i sitt slag som demonstrerer hydrogenløsninger. Fartøyene vil være sentrale for å demonstrere løsningene og senke risikoen for de som kommer etter. Teknologiene for energieffektivisering er også innovative, og bruk av vind er viktig for å redusere behovet for tilført energi og øke konkurransekraften til utslippsfrie energibærere. Dette er løsninger som muliggjør utslippsfri sjøtransport, og som derfor er viktig på veien mot lavutslippssamfunnet, sier Nils Kristian Nakstad i Enova.
Nøkkelord
Kontakter
Eiliv FlaknePressesjef
Tel:+47 950 66 565eiliv.flakne@enova.noBilder


Om Enova
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Ny utlysing i EUs innovasjonsfond27.11.2023 09:15:00 CET | Pressemelding
Torsdag 23.november åpnet en ny utlysning i EUs innovasjonsfond. Nå blir det også mulig å søke for selskap innenfor maritim transport og luftfart. Det betyr nye muligheter for norske selskap som vil ha bred europeisk støtte til sine teknologiprosjekt. Ved forrige tildeling i juni i år, gikk innovasjonsfondet inn med hele 5,7 milliarder kroner i fem norske prosjekt. - Vi gleder oss til å ta imot nye søkere fra norske selskap. Det sterke resultatet i sommer viser at norsk industri og næringsliv er helt i front på flere teknologiområder, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg i Enova. Hun er nasjonalt kontaktpunkt for innovasjonsfondet i Norge og er i tett dialog med de selskapene som søker støtte.
Norges første komplette energistasjon2.11.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.
Nye grep ga millionstøtte fra Enova16.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Havila Biogass AS legger opp til en ny verdikjede for sin produksjon av biogass. Det nye anlegget som skal ligge på Raudsand utenfor Molde, skal levere biogass til Hydro Sunndal. Biogassen erstatter fossil energi og vil føre til store utslippskutt for aluminiumsverket på Sunndalsøra. Enova støtter biogassprosjektet med 26,5 millioner kroner.
Nå blir det roligere rundt vinsjan på kaia29.9.2023 09:13:31 CEST | Pressemelding
I løpet av vinteren synker lydnivået på kaianlegget til Fishbase Salmon AS på Dønna. Da forsvinner den dieseldrevne hjullasteren og erstattes av en elektrisk utgave. Støynivået vil gå ned og selskapet kutter CO2-utslippene. Selskapet er ett av flere som får Enovastøtte til slike klimagrep.
NOK 709 million for emission-free maritime transport26.9.2023 14:20:14 CEST | Pressemelding
A number of vessels and charging solutions for emission-free maritime transport receive NOK 709 million in support from Enova. The vessels vary from fully electric to ships powered by ammonia and hydrogen. The purpose of the support is to strengthen the use of zero-emission technology at sea.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom