Boston Consulting Group

Slik løfter digitaliseringen det grønne skiftet – og sikrer økt lønnsomhet i næringslivet

Del
De mest innovative selskapene i fersk BCG-kåring er også ledere innen bærekraft.
Gustav Gotteberg, seniorpartner i BCG, mener bærekraft, digitalisering og lønnsomhet ofte kan være tre sider av samme sak. Foto: Guro Beitohaugen, BCG
Gustav Gotteberg, seniorpartner i BCG, mener bærekraft, digitalisering og lønnsomhet ofte kan være tre sider av samme sak. Foto: Guro Beitohaugen, BCG

– Bedrifter må omfavne grønn vekst og meisle ut en klar plan for egen virksomhet. Å kutte utslipp behøver på ingen måte å være det samme som å kutte inntjening. Snarere tvert imot, sier Gustav Gotteberg, seniorpartner i Boston Consulting Group (BCG).

I dag deltar han på konferansen Digital Fremtid, arrangert av SINTEF Digital, i Oslo. Han har en optimistisk tilnærming til noen av de største utfordringene mange bedrifter står overfor.

– Bærekraft, digitalisering og lønnsomhet er på mange måter tre sider av samme sak, poengterer Gotteberg og viser til BCGs ferske analyse The Most Innovative Companies 2022.

– Hvis vi kikker på de 50 mest innovative selskapene er det tydelig at mange av disse også var blant de første til å omfavne ESG-prinsippene, det vil si at de bevisst har satset på miljø, sosiale og forretningsetiske forhold samt selskapsstyring. 80 prosent av de mest innovative selskapene anses som ledere innen bærekraft, og 90 prosent av dem rangeres også i høyeste kvartil i Refinitivs ESG-scoring, forklarer Gotteberg.

Seniorpartneren leder teknologiområdet i Norge og finanssektoren i Norden for BCG, og kommer dermed i berøring med en lang rekke bransjer og virksomheter.

– Selv om det gjøres mye godt arbeid innenfor klima og bærekraft, er det fortsatt en lang vei å gå. Skal vi nå netto null her i Norge innen 2050, står vi overfor et gap på 23 millioner tonn CO2-ekvivalenter i forhold til regjeringens prognose for brutto utslipp, sier han.

BCG har imidlertid meislet ut en plan som tydelig viser at det er mulig å nå målet, men det vil kreve 270 milliarder kroner og betydelig innovasjon innen fem definerte økosystemer. Fremgang på disse feltene kan riktig nok også gi store inntekter og skape nye arbeidsplasser.

– Globalt ser vi at to av tre selskaper ønsker å satse på innovasjon innen klima og bærekraft. Men bare én av fem er klare til handling, påpeker Gotteberg.

Digitalisering og ny teknologi er blant nøklene til suksess.

– Analysene våre viser at bedrifter som satser på eksempelvis kunstig intelligens (AI) styrker beslutningsgrunnlaget sitt i en verden preget av stor usikkerhet og endring. Dette gir resultater både i form av lavere utslipp og høyere inntjening, og utgjør en tydelig konkurransefordel overfor etternølerne, sier Gotteberg.

Fremover trenges det seniorpartneren omtaler som et «felles løft», hvor en økosystem-tilnærming vil være avgjørende for suksess:

  • Enkeltbedrifter må investere i grønn vekst og ha en tydelig plan. De må investere i forskning og utvikling (FoU), inkludert digitale kapabiliteter. De må også ha både vilje og evne til å vurdere og ta risiko.
  • Det private næringsliv må ha en kultur for deling av kunnskap, erfaringer og data på tvers av bransjer og virksomheter. Finansinstitusjoner må spille på lag og sikre at investeringer i grønn vekst og digitalisering kan finne sted. Bransjeorganisasjonene må være proaktive som rådgivere samt drive utviklingen fremover.
  • Akademia og forskning må samarbeide tettere med næringslivet og støtte kunnskapsoverføring. Det bør investeres i grunnforskning på områder med stort potensial, men umoden teknologi. Spydspissmiljøer med klar konkurransefordel må løftes.
  • Myndigheter og regjering må både ta ansvar for egne virksomheter ved å stille krav og være innovativ, men også sikre fremtidsrettet og forutsigbar lovgivning og regulering. Det bør foreligge insentiver for næringsrettet innovasjon og målrettet bruk av virkemiddelapparatet. Staten har også en rolle gjennom å investere i og garantere for innovasjon.

Les mer om BCGs undersøkelse av de mest innovative selskapene i verden her.

Les mer om BCGs analyse av Nordens vei mot Net Zero her.

Les mer om SINTEF Digitals konferanse Digital Fremtid her.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Gustav Gotteberg, seniorpartner i BCG, mener bærekraft, digitalisering og lønnsomhet ofte kan være tre sider av samme sak. Foto: Guro Beitohaugen, BCG
Gustav Gotteberg, seniorpartner i BCG, mener bærekraft, digitalisering og lønnsomhet ofte kan være tre sider av samme sak. Foto: Guro Beitohaugen, BCG
Last ned bilde

Lenker

Om Boston Consulting Group

Boston Consulting Group
Boston Consulting Group
Henrik Ibsens gate 4
0255 Oslo

Boston Consulting Group partners with leaders in business and society to tackle their most important challenges and capture their greatest opportunities. BCG was the pioneer in business strategy when it was founded in 1963. Today, we help clients with total transformation-inspiring complex change, enabling organizations to grow, building competitive advantage, and driving bottom-line impact.

To succeed, organizations must blend digital and human capabilities. Our diverse, global teams bring deep industry and functional expertise and a range of perspectives to spark change. BCG delivers solutions through leading-edge management consulting along with technology and design, corporate and digital ventures — and business purpose. We work in a uniquely collaborative model across the firm and throughout all levels of the client organization, generating results that allow our clients to thrive.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye