TECO 2030 ASA

TECO 2030 har signert en LOI med AVL på vegne av en ikke navngitt lastebilkunde for levering av brenselceller til 30 lastebiler basert på AVL HyTruck-plattformen, levering begynner slutten av neste år.

Del
(Lysaker, Norge, 1. november 2022) TECO 2030 ASA (OSE: TECO, OTCQX: TECFF), Norsk nullutslippsteknologi-selskap som utvikler hydrogen brenselceller for maritim og tungtransport industri.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030. HyTruck Brenselscelle systemet er enkelt å retrofitte på eksiterende lastebilder for å gjøre dem nullutslippsklare.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030. HyTruck Brenselscelle systemet er enkelt å retrofitte på eksiterende lastebilder for å gjøre dem nullutslippsklare.

Denne intensjonsavtalen (“LOI”) oppsummerer diskusjon temaer mellom TECO 2030 og AVL angående levering av 120 brenselcelle stacks. AVL har mottatt en forespørsel om tilbud (RFQ) fra en kunde for levering av 60 brenselcellesystemer for lastebiler basert på 100kW TECO2030 brenselcelle-stacks.

Dette kundeprosjektet har som mål å utstyre 30 tungtransport-lastebiler med brenselcellesystemer basert på AVL HyTruck-plattformen. Hvert av disse systemene vil kreve 2x100kW stacks, som summerer opp til totalt 120 individuelle stacks (totalt 12MW). Leveringen av disse stablene er planlagt å starte i Q4/2023.

AVL jobber allerede med en formell forespørsel (RFI/RFQ) for den potensielle underforsyningen av respektive TECO2030 brenselcellestacks, en slik RFI/RFQ skal utstedes av AVL til TECO2030 i løpet av de neste 2-3 ukene. Basert på dette planlegger AVL å inngå detaljerte diskusjoner med TECO2030 med hensyn til leveringsomfang, alle tekniske detaljer, kommersielle vilkår samt vilkår og betingelser. 

«Dette vil ha en enorm positiv innvirkning på produksjonsstarten vår, tidligere enn forventet, og vi er sikre på at dette vil markere starten på en verdensomspennende grønn omstilling mot en bærekraftig hydrogen brenselcellefremtid,» sier Tore Enger, konsernsjef, TECO 2030 ASA.

«Vi ser økende etterspørsel av brenselcelleteknologi, spesielt i segmentet for tunge lastebiler. Med dette prosjektet ønsker vi å støtte en av våre kunder med å utstyre kjøretøy tidlig på markedet med en ytelse og kjøreevne som ikke er sett før med brenselceller,» sier Juergen Rechberger, Vise President Hydrogen & Fuel Cell, AVL List GmbH.

Om AVL: AVL er verdensstørsteuavhengigeselskap for utvikling, simulering og testing av drivlinjesystemer, deresintegreringikjøretøyetsamt nye felt som ADAS/AD og Data Intelligence. www.avl.com

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030. HyTruck Brenselscelle systemet er enkelt å retrofitte på eksiterende lastebilder for å gjøre dem nullutslippsklare.
Bildetekst: AVLs HyTruck vil bruke heavy-duty brenselceller med netto energikapasitet over 300kW levert av TECO2030. HyTruck Brenselscelle systemet er enkelt å retrofitte på eksiterende lastebilder for å gjøre dem nullutslippsklare.
Last ned bilde

Lenker

Om TECO 2030 ASA

TECO 2030 ASA
TECO 2030 ASA
Lysaker Torg 45
1366 Lysaker

+47 672 00 300http://www.teco2030.no

Om TECO 2030: Europasførste Giga-produksjonsanlegg for hydrogen PEM brenselcellestacks og moduleri Narvik, Norge. Produksjonskapasitetenvilbyggesoppgjennom 2023 og tidligi 2024, med målsetting om enproduksjonskapasitetpå 120 MW brenselcelleri 2024, 400 MW i 2025 og 1,6 GW i 2030.

TECO 2030 er et Norsk nullutslippsteknologi-selskap som utvikler hydrogen brenselceller for maritim og tungtransport industri. TECO 2030 utvikler PEM-brenselcellestacks og PEM-brenselcellemoduler, somgjør det mulig for skip og andretungeapplikasjoner å bliutslippsfrie. Selskapet er notertpå Euronext Growth på Oslo Børs under tickeren TECO og i New York, OTCQX under tickeren TECFF. TECO2030 er en spinoff fra TECO Maritime Group, et konsernsom har levertteknologi og tjenestertil den globaleshippingindustriensiden 1994. For merinformasjon, vennligstbesøk www.teco2030.no.

Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding

(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.

TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.

Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye