Løftet jordbærsalget med 24 prosent

Høsten 2021 gikk NorgesGruppen sammen med BAMA og Gartnerhallen og lanserte "Jordbærløftet". Målet var å øke volumsalget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025. Allerede etter ett år er volumsalget opp 24 prosent. Regner man det om til kurver er det solgt 4,2 millioner kurver.
– Vi er svært fornøyde med resultatet, og ble positivt overrasket. Det var en normal jordbærsesong i år, så det lover godt for neste år, sier Pål Westby, kategoridirektør for drukt og grønt i NorgesGruppen.
Nye produksjonsmetoder
Mesteparten av økningen skyldes såkalt «table-top»-produksjon. Altså at jordbærene dyrkes i kasser som er hevet over bakken slik at bærene kan plukkes stående. Det gir mer forutsigbare avlinger og enklere plukking. Dersom det legges et tak over disse, øker avlingen enda mer fordi det beskytter jordbærene mot styrtregn og hagl.
– De nye metodene krever investeringer, men de forlenger også sesongen i begge ender ganske mye. Det gjør også at man kan dyrke flere steder i landet, også lengst nord, sier Westby.
Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en mye større del av året, og at sesongen kan starte tidligere enn i dag.
– For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning, må produksjonen betydelig opp i høysesong, og vi mener at importbærene i mai og juni også kan erstattes med norske bær fremover, sier han.
Vil øke tilgjengeligheten
De siste årene har kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget av norske jordbær gått ned, og målet nå er å få norske jordbær tilbake i verdensklasse. Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet. I kommende sesong satses det på fire hovedsorter av jordbær: Malwina, Saga, Favori og Korona. Disse utgjør totalt rundt 90 prosent av produksjonen.
Ifølge en undersøkelse fra Opplysningskontoret for Frukt og Grønt (OFG) sommeren 2022 sier 87 prosent av nordmenn at de synes smaken på norske jordbær er best. I samme undersøkelse kommer det frem at 70 prosent mener at det ikke blir noen sommer uten norske jordbær.
Kontakter
Kine SøylandKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 79 888kine.soyland@norgesgruppen.noBilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom