Medietilsynet

Ny filmkampanje fra Medietilsynet viser hvor vanskelig og viktig personvern er

Del
Da Finn Myrstad i Forbrukerrådet skulle bli far, gjennomførte han et eksperiment: Kunne han klare å holde datterens fødsel skjult fra alle de store, annonsedrevne aktørene på internett? Det var ikke bare-bare.
Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet prøvde å skjule at han skulle bli pappa. Det gikk ikke. Nå har Medietilsynet i samarbeid med Forbrukerrådet kommet med en kampanje om hvordan du begrenser din digitale hale. Foto Harald Spjelkavik/ Medietilsynet
Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet prøvde å skjule at han skulle bli pappa. Det gikk ikke. Nå har Medietilsynet i samarbeid med Forbrukerrådet kommet med en kampanje om hvordan du begrenser din digitale hale. Foto Harald Spjelkavik/ Medietilsynet

– Jeg klarte lenge å holde den kommende fødselen skjult ved blant annet å bruke en annen nettleser enn Google sin, men jeg ble trolig “avslørt” da en slektning gratulerte meg i Messenger.Når vi gir fra oss informasjon skaper vi en digital hale av data, som igjen kan brukes til ganske aggressiv og svært målrettet markedsføring, sierfagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.  

650 000 personer har hittil sett kampanjefilmene 

Myrstads erfaringer er utgangspunkt for en seriekampanjefilmer NewsLab har produsert på oppdrag for Medietilsynet. Filmene skal gjøre både unge, voksne og eldremer klar over hva som kan skje med informasjonen vi deler med apper og nettsider, og hvordan overvåkningsbasert reklame fungerer. Ifølge tall fra Medietilsynets siste undersøkelse Barn og medier 2022, har fire av ti 9–18-åringer delt passord med venner.IMedietilsynets undersøkelse Befolkningens kritiske medieforståelse fra 2021føler omkringto av tre seg utsatt for at selskap eller organisasjoner samler inn data om dem. Nær fire av ti opplever at de ikke har kompetanse til å håndtere denne utfordringen. 

Mange deler i dag mye i sin mediehverdag. Vi ønsker at alle skal bli mer bevisste på hvorfor det er viktig å beskytte sin personlige informasjon, og bli mer kritiske til hva som delesmed hvem, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. 

Filmene er så langt sett av om lag 650 000 personer i sosiale medier. Medietilsynet har som mål at totalt én million nordmenn skal se filmene. Kampanjen er knyttet til sikkerhetsmåneden oktober, der ulike statlige aktører jobber sammen for å øke kunnskapen om blant annet digital sikkerhet.Les mer om kampanjen her. 

NewsLab: – Dette er et drømmeoppdrag 

Medietilsynet jobber for å styrke folks kritiske medieforståelse, slik at de blir enda bedre på å forstå og bruke mediene på en aktiv og trygg måte.En del av den forståelsen kommer ved å forstå sin egen rolle i den globale medieøkonomien.   

– Personvern er noe mange sier de er opptatt av, men i realiteten godtar vi altfor mye overvåkning og datautlevering i bytte mot enkelhet og relevant innhold. Utfordringen ble derfor å vise hvordan dine data faktisk er en attraktiv valuta for andre, sier Kristiane Roe Hammer i NewsLab.   

– I NewsLab trives vi aller best når vi får jobbe med komplekse spørsmål, og formidle dem på en enkel og forståelig måte. Sånn sett var dette et drømmeoppdrag, sier Hammer. Ole Magnus Kinapel har hatt regien, meHarald Spjelkavik foto. 

Her kan du se kampanjefilmene om Finn Myrstad sitt forsøk på å skjule sitt barns fødsel  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet prøvde å skjule at han skulle bli pappa. Det gikk ikke. Nå har Medietilsynet i samarbeid med Forbrukerrådet kommet med en kampanje om hvordan du begrenser din digitale hale. Foto Harald Spjelkavik/ Medietilsynet
Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet prøvde å skjule at han skulle bli pappa. Det gikk ikke. Nå har Medietilsynet i samarbeid med Forbrukerrådet kommet med en kampanje om hvordan du begrenser din digitale hale. Foto Harald Spjelkavik/ Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye