Nye regler for veitransport sikrer et anstendig arbeidsliv
Det nye regelverket er en del av mobilitetspakkens såkalte sosiale del, som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars.
– Vi gjør nå endringer i kjøre- og hviletidsforskriften, yrkestransportsportforskriften og forskrift om gjennomføring av fellesregler om innenlands transport i EØS-avtalen. Gjennomføringen av mobilitetspakken vil være en viktig del av regjeringens kommende handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier Nygård.
Strengere regler for varebiler i internasjonal transport
Det innføres nye regler for de som kjører internasjonal transport med kjøretøy over 2,5 tonn.
– For transport med varebil med tillatt totalvekt over 2,5 tonn blir det innført løyveplikt. Det vil dermed bli krav om etablering i EØS-området, god vandel, tilstrekkelig økonomisk evne og faglig kompetanse. Kabotasjereglene vil også gjelde for slik transport. Det vil også innføres kjøre- og hviletidsregler og plikt til å ha fartsskriver i kjøretøyet, sier Nygård.
Krav til hjemreise for sjåfører og kabotasje
Det stilles nye krav til hvordan transportforetakene organiserer sin virksomhet. Arbeidsgivere skal legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. Kjøretøy i internasjonal transport vil bli også nødt til å returnere til driftssenteret i hjemlandet minst hver 8. uke.
– Vi strammer inn kabotasjereglene. For godstransport kan det som tidligere utføres tre oppdrag på syv dager, men det vil bli innført en «frysperiode» på fire dager etter siste oppdrag, der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge, sier Nygård.
Ikrafttredelse 1. november
De viktigste reglene som trer i kraft 1. november:
- Krav om løyve for varebiler i internasjonal transport. Transportørene må oppfylle krav til etablering, vandel, økonomi og fagkompetanse.
- Kabotasjereglene vil gjelde for internasjonal transport med varebiler.
- Krav om at kjøretøyet skal vende tilbake til etableringslandet hver 8. uke.
- Krav om at transportforetaket må sikre at sjåføren får tilbringe minst én normal ukehvil hjemme i løpet av hver fireukersperiode, forbud mot ukehvil i kjøretøyet og forbud mot avlønning basert på hvor raskt sjåføren leverer varene.
- Det innføres en «frysperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge.
Viktige regelverksendringer fra 2026:
- Innføring av kjøre- og hviletidsregler ved internasjonal transport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
- Innføring av krav om fartsskriver ved internasjonal transport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Utredningsoppdrag: Alternativ kryssing av Nordfjorden på ferjestrekningen Anda-Lote8.7.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding
- Jeg har gitt Statens vegvesen i oppdrag å se på alternativ kryssing av Nordfjorden på strekningen Anda-Lote på E39, slik vi lovet i ny Nasjonal transportplan. Statens vegvesen arbeider med sikte på at denne leveres i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Endringer i yrkestransportforskriften: Overgangsordninger og dispensasjon5.7.2024 16:31:57 CEST | Pressemelding
Fra 1. september må alle som har drosjeløyve være tilknyttet sentral, i tillegg til at de som ønsker å drive drosjesentral må ha sentralløyve. Samferdselsdepartementet fastsetter nå det nærmere innholdet i kravene som må være oppfylt for å få tildelt sentralløyve og overgangsordninger og dispensasjoner for næringen i forbindelse med de nye kravene.
Drosjeutvalget har levert siste delutredning: Samferdselsministeren vil sette seg inn i utvalgets anbefalinger5.7.2024 10:30:43 CEST | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har mottatt Drosjeutvalgets andre og siste utredning. Den inneholder forslag for et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet, gode arbeidsforhold i næringen, hvit økonomi, sikkerhet og etterlevelse av regelverket.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren mottar andre del av Drosjeutvalgets utredning2.7.2024 15:33:00 CEST | Pressemelding
Drosjeutvalget ble opprettet av regjeringen våren 2022, og er bredt sammensatt av representanter fra næringen, arbeidstagerorganisasjonene, eksperter og akademia. Fredag mottar samferdselsminister Jon-Ivar Nygård andre del av Drosjeutvalgets utredning fra utvalgsleder Hans Petter Graver.
Stein Mathisen er konstituert som statssekretær i Samferdselsdepartementet25.6.2024 13:09:31 CEST | Pressemelding
Stein Mathisen vil, i den perioden nåværende statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) avvikler foreldrepermisjon, være statssekretær i Samferdselsdepartementet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom