Nye regler for veitransport sikrer et anstendig arbeidsliv
Det nye regelverket er en del av mobilitetspakkens såkalte sosiale del, som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars.
– Vi gjør nå endringer i kjøre- og hviletidsforskriften, yrkestransportsportforskriften og forskrift om gjennomføring av fellesregler om innenlands transport i EØS-avtalen. Gjennomføringen av mobilitetspakken vil være en viktig del av regjeringens kommende handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier Nygård.
Strengere regler for varebiler i internasjonal transport
Det innføres nye regler for de som kjører internasjonal transport med kjøretøy over 2,5 tonn.
– For transport med varebil med tillatt totalvekt over 2,5 tonn blir det innført løyveplikt. Det vil dermed bli krav om etablering i EØS-området, god vandel, tilstrekkelig økonomisk evne og faglig kompetanse. Kabotasjereglene vil også gjelde for slik transport. Det vil også innføres kjøre- og hviletidsregler og plikt til å ha fartsskriver i kjøretøyet, sier Nygård.
Krav til hjemreise for sjåfører og kabotasje
Det stilles nye krav til hvordan transportforetakene organiserer sin virksomhet. Arbeidsgivere skal legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. Kjøretøy i internasjonal transport vil bli også nødt til å returnere til driftssenteret i hjemlandet minst hver 8. uke.
– Vi strammer inn kabotasjereglene. For godstransport kan det som tidligere utføres tre oppdrag på syv dager, men det vil bli innført en «frysperiode» på fire dager etter siste oppdrag, der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge, sier Nygård.
Ikrafttredelse 1. november
De viktigste reglene som trer i kraft 1. november:
- Krav om løyve for varebiler i internasjonal transport. Transportørene må oppfylle krav til etablering, vandel, økonomi og fagkompetanse.
- Kabotasjereglene vil gjelde for internasjonal transport med varebiler.
- Krav om at kjøretøyet skal vende tilbake til etableringslandet hver 8. uke.
- Krav om at transportforetaket må sikre at sjåføren får tilbringe minst én normal ukehvil hjemme i løpet av hver fireukersperiode, forbud mot ukehvil i kjøretøyet og forbud mot avlønning basert på hvor raskt sjåføren leverer varene.
- Det innføres en «frysperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge.
Viktige regelverksendringer fra 2026:
- Innføring av kjøre- og hviletidsregler ved internasjonal transport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
- Innføring av krav om fartsskriver ved internasjonal transport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Vil få bukt med trafikkfarlige russebusser: Samferdselsministeren ønsker bedre samarbeid over riksgrensen16.5.2024 08:18:25 CEST | Pressemelding
Russetiden nærmer seg slutten, men i løpet av de siste ukene har flere svenskregistrerte russebusser blitt stoppet og ilagt bruksforbud i Norge på grunn av alvorlige tekniske feil og mangler.
Revidert nasjonalbudsjett 2024: Omdisponerer 1,45 milliardar kroner til drift, vedlikehald og fornying av jernbanen14.5.2024 10:45:00 CEST | Pressemelding
– Både framdrift og føresetnader i nokre av Bane NORs utbyggingsprosjekt har blitt endra. Derfor legg dei i år opp til å omdisponere investeringsmidlar til drift, vedlikehald og fornying av dagens jernbane. Å ta godt vare på infrastrukturen vi har, er heilt avgjerande for å redusere talet på innstillingar og forseinkingar i togtrafikken. Punktlege tog er viktig for folks tillit til jernbanen, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Revidert nasjonalbudsjett 2024: Meir pengar til drift og vedlikehald av riksvegar14.5.2024 10:45:00 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å auke drift og vedlikehald på riksvegar med 640 millionar kroner i revidert nasjonalbudsjett. Samla er forslaget til løyving på over 10 milliardar kroner.
Revidert nasjonalbudsjett 2024: Foreslår kostnadsramme på 1,3 milliardar kroner til ombygging av Kolbotn stasjon på Østfoldbanen14.5.2024 10:45:00 CEST | Pressemelding
Ombygging av Kolbotn stasjon er nødvendig for å kunne ta i bruk nye lokaltog på strekninga Oslo-Ski. Regjeringa foreslår no ei kostnadsramme på 1,3 milliardar kroner for ombygginga av stasjonen, som etter planen startar i 2025 og skal vere ferdig i desember året etter.
200 000 kroner til Molde kommune for lokalt trafikksikkerhetstiltak3.5.2024 13:20:00 CEST | Pressemelding
– Det er et felles ansvar at vi alle skal kunne ferdes trygt i trafikken. Vi ønsker å støtte gode lokale initiativ som kan bidra til at vi når nullvisjonen. Derfor får Molde kommune 200 000 kroner for å gjennomføre sykkelopplæring på skolene i sentrumsområdet i Molde, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom