Offshoreteknologi sikrer best mulig plassering av ny Mjøsbru
Denne informasjon er viktig når man nå skal bestemme hvor den nye Mjøsbrua skal plasseres og fundamenteres.
- Mjøsa er for dyp til at det går an å bruke tradisjonelle grunnundersøkelser med borerigg på overflaten. Istedet har vi tatt i bruk en avansert seismisk 3D-metode, som sammen med boringer fra tidligere undersøkelser supplert med nye boringer på grunnere vann brukes for å kartlegge geologiske strukturer. Datatettheten er i særklasse, sammenlignet med tradisjonell boring alene. Den gir oss den største nøyaktighet og kunnskap om grunnforholdene, sier Harald Monsen, planprosjektleder i Nye Veier.
Den nyskapende metoden kan også øke sikkerheten av brudesignet, og reduserer behovet for overdimensjonering av konstruksjonen.
Reduserer risiko
Nye Veier oppfordrer leverandørene til å ta i bruk bruke smarte og innovative løsninger i planlegging av ny vei. Metoden som tas i bruk er opprinnelig tilpasset åpne havområder, som på Nordsjøen. I planleggingen av ny E6 Moelv-Roterud har Nye Veiers rådgiver, COWI, samarbeidet med leverandørene Geosurveys Lda. og Impakt Geofysik AB om å tilpasse offshoremetoden til de mer plassbegrensede forholdene i Mjøsa. På grunn av den høye datatettheten er det for eksempel mulig å lokalisere steinblokker som ligger i løsmasserne. Det er ikke mulig med tradisjonell seismikk og boringer.
- Metoden vi bruker vil redusere risikoen betydelig for forsinkelser når vi har begynt bruarbeidene. Dette er fordi vi unngår for mange hindringer og blir mer treffsikre på plasseringen av fundamentene. Vi overfører en suksessfull metode fra energisektoren til infrastruktursektoren. Målet er høyere kvalitet på brudesign og reduserte kostnader knyttet til konstruksjonen, sier Monsen.
Systemet består av fem målekabler med 24 målesensorer på hver kabel i tillegg til to seismiske kilder. Til sammenligning har tradisjonell seismik bare én målekabel og én kilde. De mange målesensorene gir et finmasket nett av målepunkter som blir satt sammen til et tredimensjonelt bilde av bunnforholdene. Metoden kalles marine Ultra High Resolution Seismics (mUHRS) og brukes ofte i oljeleting og i bygging av havvindparker.
Nøkkelord
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Oppstart av ny E39 som planlagt2.1.2025 10:34:26 CET | Pressemelding
Oppstart av bygging av ny E39 Mandal-Blørstad starter som planlagt inneværende år. Nye Veier velger entreprenør til jobben innen kort tid.
Nytt kjøremønster på E18 i Porsgrunn mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen18.12.2024 14:22:43 CET | Pressemelding
I løpet av fredag 20. desember blir det nytt kjøremønster forbi anleggsområdet på E18 på strekningen mellom Kjørholttunnelen og Steinbrekkatunnelen.
Nye Veier skal unngå, bevare, flytte eller restaurere matjord på E18-prosjekt12.12.2024 10:10:00 CET | Aktuelt
Den nye veien som er under planlegging på E18 Kragerø - Bamble beslaglegger lite matjord. Det er likevel utarbeidet en egen matjordplan med tiltak for å bevare og restaurere matjord som kan bli berørt av veien.
Nye Veiers forslag til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble26.11.2024 11:19:54 CET | Aktuelt
Nye Veier har oversendt forslaget til reguleringsplan for ny E18 Kragerø - Bamble til kommunene ved styret i det interkommunale samarbeidet. Gjenbruk av dagens vei gir mindre arealbeslag, lavere klimagassutslipp og reduserte kostnader.
Feiret åpning av nybygd veidriftstasjon for E3931.10.2024 16:14:51 CET | Pressemelding
Nye Veier åpnet helt ny veidriftsstasjon torsdag. Strategisk beliggenhet like ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand, gir best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom