Schibsteds elbil-app får Circle K inn som investor: – En gamechanger for elbil-eiere
Gjennom «alt i én»-appen Elton har norske elbilister siden i fjor hatt tilgang til flere tusen ladere fra de fleste av landets største ladeaktører i én og samme app.
– Vi gikk inn i et marked med et drøss av ulike apper, innviklede ladeløsninger og kompliserte prismodeller. Vår klare ambisjon var å gjøre hverdagen enklere for landets elbilister. Samarbeidet med Circle K er slik vi ser det nok en gamechanger for elbil-eiere, fordi enda flere ladere blir tilgjengelig i én app. Nå blir det enda enklere å finne frem til en passende lader for elbilen langs veien, sier Jørgen Elton Nilsen, daglig leder i Elton.
Fra før av er ladestasjoner fra Recharge, Ionity, Kople og mange flere integrert i løsningen. Via Elton-appen trenger elbilistene ingen andre apper eller medlemskap for å starte lading hos disse ladeselskapene. For å starte, stoppe og betale for lading hos Eltons samarbeidspartnere kan kundene betale med bankkort, Vipps eller faktura.
Vil få flere nye funksjoner
Joint venture-avtalen mellom Circle K og Schibsted ble inngått onsdag denne uken, og gjør at eierskapet i Elton Mobility AS blir delt 50/50. Det første brukerne av Elton-appen vil merke er at Circle Ks ladestasjoner i Skandinavia blir tilgjengelige i appen.
I neste omgang er planen å utvikle eksisterende funksjoner og ikke minst implementere flere nye funksjoner i appen.
– Elton skal være den smarteste ladeappen som finnes. Vi skal skape den beste brukeropplevelsen, og vi jobber konstant med å integrere enda flere ladere i appen. Ladepakkene våre, der du får rabatt på tvers av ladeselskaper i én løsning, vokser allerede godt. Nylig lanserte vi vårt eget navigasjonssystem. Der viser vi snart estimert ventetid dersom det er kø på laderen. Med livedata kan vi også predikere pågangen hos forskjellige stasjoner. På denne måten kan vi foreslå ruter som gjør at det blir minst mulig kø for alle. Parallelt med dette utforsker vi også ny teknologi for start og stopp av ladere via “tæpping” med telefonen, eller ved å koble kabelen rett i bilen, sier Nilsen.
Opp til kundene å velge
– Vi leter kontinuerlig etter muligheter for å gjøre livet enklere for elbilistene, og er glade for å ønske brukerne av Elton-appen i Skandinavia velkommen i Circle Ks ladenettverk. Vi sikter mot å bygge over 500 nye Circle K-ladere i Skandinavia, som innebærer at over 1000 ladepunkter blir tilgjengelig i Elton-appen. Nå ser vi frem til å samarbeide om å forbedre ladeopplevelsen ytterligere, sier Håkon Stiksrud, direktør for E-mobility i Circle K.
Han forteller at Circle K skal fortsette å utvikle sin egen app og andre betalingsløsninger parallelt, uavhengig av Elton.
– Så blir det opp til kundene å bruke løsningen de foretrekker, legger Stiksrud til.
– Et kroneksempel
Elton-appen ble opprinnelig utviklet i VGs innovasjonsavdeling VG Lab, men ble ved årsskiftet skilt ut som et eget selskap med Schibsted Norge AS som eier. Christian Haneborg, styreleder i Elton Mobility AS, gleder seg stort over at Circle K nå vil bidra til at Elton-appen kan ta det neste steget.
– Elton-appen er et kroneksempel på intern innovasjon basert på en enkel idé om å fylle et udekket behov hos forbrukerne. Circle K har en kompetanse og et nedslagsfelt i mobility-sektoren som er bygget opp over lang tid, mens Elton på kort tid har utviklet bransjens mest brukervennlige app. At vi nå får Circle K med på satsingener et stort steg på veien mot å bli den foretrukne appen blant elbileiere i Norden, sier Haneborg.
Strategidirektør for Global E-Mobility i Circle K, Christian Ellneby, er også svært fornøyd med den nye avtalen.
– Samarbeidet er en glimrende match mellom våre strategier. Både Elton, Circle K og ladekundene er opptatt av enkelhet og sømløse ladeløsninger, inkludert reiser over landegrensene. Dette er en god nyhet for alle med elbil, sier han.
Nøkkelord
Kontakter
Jørgen Elton NilsenDaglig lederElton
Tel:45020002jorgen@elton.appPål HeldaasKommunikasjonsdirektørCircle K
Tel:97079763palhel@circlekeurope.comBilder
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom