Enova setter kurs mot nullutslipp i maritim sektor

Nå som batteri er introdusert, justerer Enova støttesatsene i programmet Batteri i fartøy og retter fokus videre på innovasjon og utvikling av nullutslipp.
-Enovas rolle er å støtte de som går foran. Nå som batteriløsninger tas i bruk av stadig flere på tvers av maritim sektor, så tenker vi at det riktig av oss å justere støtten til disse fartøygruppene og rette fokus mot tiltak som bringer næringa enda nærmere nullutslipp, sier Gunnel Fottland, Enovas markedssjef for sjøtransport.
Like før sommeren gikk Enova ut med nyheten om støtte til etableringen av fem produksjonsanlegg for fornybart hydrogen langs norskekysten med 669 millioner kroner samt sju banebrytende hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med 451,3 millioner kroner.
Batteriløsninger i det maritime markedet
Batteri i fartøy ble lansert i november 2020. Gjennom en enkel søknadsløsning skulle Enova bidra til at utvalgte fartøyssegmenter valgte batteriløsninger framfor konvensjonelle dieselmotorer, og støttesatser justeres i takt med markedsutviklingen. Siden oppstarten har Enova støttet til sammen 124 havbruksfartøy og 33 fiskefartøy gjennom programmet Batteri i fartøy. Nå ser Enova at batteriløsninger er introdusert i alle deler av det maritime markedet samt at flere markedsaktører tilbyr hybride fartøy som standard. Energibruken totalt sett for sektoren må holdes så lav som mulig i overgangen til nullutslippsløsninger og flere fartøy søker om støtte til energieffektiviseringstiltak samtidig som de installerer batteri.
-Kommersiell bruk av batterier om bord, spesielt i havbruk, har gått hurtigere og i et større omfang enn de ellers ville blitt, sier Fottland, og fortsetter: -Blant de største arbeidsbåtene, lengre enn 15 meter, har vi støttet 79 fartøy. Vi får tilbakemelding fra markedet om økende etterspørsel etter klimavennlige servicefartøy fra havbruksnæringa.
Beholder støttenivå til mindre fiskefartøy
Situasjonen for de mindre fiskefartøyene er derimot en annen. En stor andel av fiskeflåten er små, gamle båter med lav brukstid. Her velger man i all hovedsak konvensjonell teknologi framfor batteriløsninger.
-Her vil vi opprettholde støttesatsen slik at flere av de minste fiskefartøyene velger batterielektrisk framover, sier Fottland.
Enovas justeringer kan leses av denne tabellen:
Fartøystype |
Støttesats gammel (NOK/kWh) |
Støttesats ny (NOK/kWh) |
Havbruk |
||
Transport (personaltransport) |
7 000 |
4 000 |
Arbeidsbåt mindre enn 15 m |
9 000 |
6 000 |
Arbeidsbåt lengere enn 15 m |
10 000 |
6 000 |
Brønnbåt |
6 000 |
4 000 |
Fiskeri |
||
Fiskefartøy mindre enn 15 m |
18 000 |
18 000 |
Fiskefartøy 15-28 m |
14 000 |
12 000 |
Fiskefartøy lengere enn 28 m |
14 000 |
12 000 |
I tillegg til å justere ned satsene innføres det i programmet Batteri i fartøy et øvre tak på 10 millioner kroner for støtte til batterier.
- Skal energibruken holdes lav og hybridiseringsgraden opp må de største prosjektene gå foran og gjøre energieffektiviseringstiltak i tillegg til å ta i bruk batterier, sier Fottland.
Gjennom Enovas Elektrifisering av sjøtransportprogram er det mulig å få støtte til energieffektiviserende tiltak i tillegg til batteriinstallasjon. Her konkurrerer prosjektene på kostnadseffektivitet, innovasjonshøyde og markedspotensiale. Enova tilbyr også støtte til de mest innovative teknologiprosjektene.
Nye støttesatser gjelder fra og 26.august 2022.
Bilder

Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Ny utlysing i EUs innovasjonsfond27.11.2023 09:15:00 CET | Pressemelding
Torsdag 23.november åpnet en ny utlysning i EUs innovasjonsfond. Nå blir det også mulig å søke for selskap innenfor maritim transport og luftfart. Det betyr nye muligheter for norske selskap som vil ha bred europeisk støtte til sine teknologiprosjekt. Ved forrige tildeling i juni i år, gikk innovasjonsfondet inn med hele 5,7 milliarder kroner i fem norske prosjekt. - Vi gleder oss til å ta imot nye søkere fra norske selskap. Det sterke resultatet i sommer viser at norsk industri og næringsliv er helt i front på flere teknologiområder, sier Ingunn Syrstad Bøgeberg i Enova. Hun er nasjonalt kontaktpunkt for innovasjonsfondet i Norge og er i tett dialog med de selskapene som søker støtte.
Norges første komplette energistasjon2.11.2023 10:30:00 CET | Pressemelding
Enova går inn med ti millioner kroner til bygging av en fyllestasjon for hydrogen på Innlandsporten ved Mjøsa. Stasjonen, som skal bygges og eies av Vireon, skal stå ferdig i 2025. Dette blir den sjette fyllestasjonen for hydrogen til tungtransport i Sør-Norge og det vil da være mulig for tyngre kjøretøy å kjøre utvalgte korridorer gjennom landsdelen.
Nye grep ga millionstøtte fra Enova16.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Havila Biogass AS legger opp til en ny verdikjede for sin produksjon av biogass. Det nye anlegget som skal ligge på Raudsand utenfor Molde, skal levere biogass til Hydro Sunndal. Biogassen erstatter fossil energi og vil føre til store utslippskutt for aluminiumsverket på Sunndalsøra. Enova støtter biogassprosjektet med 26,5 millioner kroner.
Nå blir det roligere rundt vinsjan på kaia29.9.2023 09:13:31 CEST | Pressemelding
I løpet av vinteren synker lydnivået på kaianlegget til Fishbase Salmon AS på Dønna. Da forsvinner den dieseldrevne hjullasteren og erstattes av en elektrisk utgave. Støynivået vil gå ned og selskapet kutter CO2-utslippene. Selskapet er ett av flere som får Enovastøtte til slike klimagrep.
NOK 709 million for emission-free maritime transport26.9.2023 14:20:14 CEST | Pressemelding
A number of vessels and charging solutions for emission-free maritime transport receive NOK 709 million in support from Enova. The vessels vary from fully electric to ships powered by ammonia and hydrogen. The purpose of the support is to strengthen the use of zero-emission technology at sea.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom