Enova setter kurs mot nullutslipp i maritim sektor
Nå som batteri er introdusert, justerer Enova støttesatsene i programmet Batteri i fartøy og retter fokus videre på innovasjon og utvikling av nullutslipp.
-Enovas rolle er å støtte de som går foran. Nå som batteriløsninger tas i bruk av stadig flere på tvers av maritim sektor, så tenker vi at det riktig av oss å justere støtten til disse fartøygruppene og rette fokus mot tiltak som bringer næringa enda nærmere nullutslipp, sier Gunnel Fottland, Enovas markedssjef for sjøtransport.
Like før sommeren gikk Enova ut med nyheten om støtte til etableringen av fem produksjonsanlegg for fornybart hydrogen langs norskekysten med 669 millioner kroner samt sju banebrytende hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med 451,3 millioner kroner.
Batteriløsninger i det maritime markedet
Batteri i fartøy ble lansert i november 2020. Gjennom en enkel søknadsløsning skulle Enova bidra til at utvalgte fartøyssegmenter valgte batteriløsninger framfor konvensjonelle dieselmotorer, og støttesatser justeres i takt med markedsutviklingen. Siden oppstarten har Enova støttet til sammen 124 havbruksfartøy og 33 fiskefartøy gjennom programmet Batteri i fartøy. Nå ser Enova at batteriløsninger er introdusert i alle deler av det maritime markedet samt at flere markedsaktører tilbyr hybride fartøy som standard. Energibruken totalt sett for sektoren må holdes så lav som mulig i overgangen til nullutslippsløsninger og flere fartøy søker om støtte til energieffektiviseringstiltak samtidig som de installerer batteri.
-Kommersiell bruk av batterier om bord, spesielt i havbruk, har gått hurtigere og i et større omfang enn de ellers ville blitt, sier Fottland, og fortsetter: -Blant de største arbeidsbåtene, lengre enn 15 meter, har vi støttet 79 fartøy. Vi får tilbakemelding fra markedet om økende etterspørsel etter klimavennlige servicefartøy fra havbruksnæringa.
Beholder støttenivå til mindre fiskefartøy
Situasjonen for de mindre fiskefartøyene er derimot en annen. En stor andel av fiskeflåten er små, gamle båter med lav brukstid. Her velger man i all hovedsak konvensjonell teknologi framfor batteriløsninger.
-Her vil vi opprettholde støttesatsen slik at flere av de minste fiskefartøyene velger batterielektrisk framover, sier Fottland.
Enovas justeringer kan leses av denne tabellen:
Fartøystype |
Støttesats gammel (NOK/kWh) |
Støttesats ny (NOK/kWh) |
Havbruk |
||
Transport (personaltransport) |
7 000 |
4 000 |
Arbeidsbåt mindre enn 15 m |
9 000 |
6 000 |
Arbeidsbåt lengere enn 15 m |
10 000 |
6 000 |
Brønnbåt |
6 000 |
4 000 |
Fiskeri |
||
Fiskefartøy mindre enn 15 m |
18 000 |
18 000 |
Fiskefartøy 15-28 m |
14 000 |
12 000 |
Fiskefartøy lengere enn 28 m |
14 000 |
12 000 |
I tillegg til å justere ned satsene innføres det i programmet Batteri i fartøy et øvre tak på 10 millioner kroner for støtte til batterier.
- Skal energibruken holdes lav og hybridiseringsgraden opp må de største prosjektene gå foran og gjøre energieffektiviseringstiltak i tillegg til å ta i bruk batterier, sier Fottland.
Gjennom Enovas Elektrifisering av sjøtransportprogram er det mulig å få støtte til energieffektiviserende tiltak i tillegg til batteriinstallasjon. Her konkurrerer prosjektene på kostnadseffektivitet, innovasjonshøyde og markedspotensiale. Enova tilbyr også støtte til de mest innovative teknologiprosjektene.
Nye støttesatser gjelder fra og 26.august 2022.
Bilder
Om Enova
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har vel 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Rekordtildeling for norsk tungtransport: - Nå øker Enova tempoet mot nullutslipp18.4.2024 18:01:58 CEST | Pressemelding
Over 100 søkere fikk i dag gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. – Nå ruller omstillingen, sier Astrid Lilliestråle, direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova.
Enova hever ambisjonsnivået til å støtte norske nullutslippsskip: - En milepæl for maritim sektor16.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mye har skjedd i den grønne omstillinga av maritim næring de siste årene, men investeringer i batteridrevne nullutslippsskip går ikke raskt nok. Nå lanserer Enova et nytt støtteprogram for å gjøre nullutslipp mulig for flere.
- Nå har den grønne omstillingen virkelig fått fart11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fire millioner færre flyreiser fra Trondheim til Oslo. Eller nesten 200 000 fossilbiler fjernet fra biltrafikken. Det er utslippskuttet som ble muliggjort med støtte fra Enova i 2023, viser årsresultatet til statsforetaket som skal hjelpe Norge å nå sine klimamål.
105 millioner kroner i støtte til utslippsfrie anleggsmaskiner og mobile ladestasjoner4.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Elektrifiseringen av anleggsmaskiner og byggeplasser i Norge har vært økende over tid. Nye tildelinger på to støtteprogrammer for utslippsfrie løsninger gir markedet mulighet til å dreie driften i en mer klimavennlig retning.
Enova har fått ny tilleggsavtale med Klima- og miljødepartementet18.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Klima- og miljødepartementet (KLD) og Enova har nylig signert en tilleggsavtale til avtalen om forvaltning av midlene fra Klima- og energifondet etter en markant økning i budsjettrammen fra og med 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom