Denne ladetabben kan koste deg dyrt

Prisen for hurtig- og lynlading har økt mye denne høsten. Med stadig økende kostnader på nærmest alt, er det lurt å spare der du kan, blant annet på ladestasjonen.
På de fleste ladeplassene for elbiler finner du to typer lading. Den ene er hurtiglading som er ladere som gir en effekt på 50 kilowatt (kW). Den andre er lynlading som gir en effekt på 150 kW eller høyere. Hos de aller fleste ladeleverandørene betaler du mer per kilowattime når du bruker en lynlader enn det det koster på hurtigladeren.
- Siden det er bilen som bestemmer hvilken ladehastighet du lader med, er det lurt å velge riktig lader til din bil, sier Sødal.
Riktig watt gir riktig pris
Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det 17 elbilmodeller som ruller på norske veier som kan lade med maksimalt 50 kW.
- Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowatt-timen og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, rådgir Sødal.
Du får nemlig ikke strøm raskere på batteriet ved en lynlader, dersom bilen din bare kan motta 50 kW. Populære elbiler som Mazda MX30, Volkswagen e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric er eksempler på biler som kan lade med maksimalt 50 kW.
- Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass på lynladeren, sier Nils Sødal.
11 elbilmodeller kan lade med mellom 50 og 100 kW. Det gjelder flere populære elbiler som storselgerne Hyundai Kona og Kia e-Niro. Også for disse bilene vil du få best pris dersom du lader med 50 kW.
- Ladingen av disse bilene går ikke så veldig mye saktere på en hurtiglader enn en lynlader. Derfor er det lurt å bruke det rimeligste ladealternativ på ladeplassen, sier Sødal.
Gjør deg kjent med hvordan bilen din lader
Fra du starter ladingen til du er ferdig, vil det variere hvor mye strøm elbilen kan motta. Selv om din elbil er oppgitt med at den kan lade med 100 kW, betyr ikke det at den gjør det hele tiden den står på lading.
- Noen biler lader jevnere enn andre. Derfor er det lurt å undersøke om hvor mye effekt din elbil mottar gjennom en påfylling av batteriet. NAF har testet de aller fleste elbiler som selges i Norge og har gjort ladetester. De gir en pekepinn på hva du kan forvente sommer og vinter, sier NAF-rådgiveren.
Finner du ut at din elbil stort sett lader rundt 50 kW i store deler av ladetiden selv om maksimal ladeeffekt skal være 100 kW, kan du likeså godt velge en hurtiglader på ladeplassen.
Tabell
Bilmodell |
Maksimal ladeeffekt (kW) |
Seat Mii electric |
40 |
Skoda Citigo-e |
40 |
Volkswagen e-Golf |
40 |
Volkswagen e-Up |
40 |
Honda e |
46 |
BMW i3 |
49 |
Hyundai IONIQ (2020) |
50 |
Kia e-Soul |
50 |
Kia Soul Electric |
50 |
Lexus UX 300e |
50 |
Mazda MX-30 |
50 |
MINI Mini Cooper SE |
50 |
Nissan Leaf 39kWh |
50 |
Nissan Leaf (eldre versjon) |
50 |
Opel Ampera-e |
50 |
Renault Zoe |
50 |
XPeng G3 |
50 |
Hyundai IONIQ (2016-2019) |
70 |
Maxus Euniq5 |
70 |
Maxus Euniq6 |
70 |
Hyundai Kona electric |
77 |
Kia e-Soul |
77 |
Kia e-Niro |
80 |
Fiat 500 |
85 |
MG MG5 |
87 |
XPeng P7 |
90 |
MG Marvel R |
92 |
MG ZS EV |
92 |
Tall er hentet fra OFV og NAF
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom