NAF

NAF: Én av fem bompenge-kroner forsvinner

Del
På ti år har 21 milliarder kroner betalt inn i bompenger gått til finans- og administrasjon. Det tilsvarer én av fem kroner betalt av bilistene. - Bompenger er en ekstremt kostbar måte å finansiere samferdsel på, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bompenger er en svært kostbar måte å finansiere samferdsel på (Foto: NAF)
Bompenger er en svært kostbar måte å finansiere samferdsel på (Foto: NAF)

Nå som rentene stiger frykter NAF at en enda større andel av bompengene vil gå til å betale renter, framfor å betale vei. 

- Ikke bare kan bompengegjelda vi allerede har bli dyrere. Planlagte bomprosjekter vil også få høyere renter, sier Handagard.

Bompengene finner ikke veien

NAF har hentet tall fra årsrapportene for bompengeinnkreving fra Vegvesenet og sett på hvor stor andel av bompengene som ikke går til samferdsel.

Fra 2011-2020 har norske bilister betalt inn 21,1 milliarder 2020-kroner i finans- og administrasjonsutgifter. Det betyr at hver femte krone som er betalt i bompenger ikke finner veien. Til sammen har bilistene betalt inn 102 milliarder kroner i bompenger i perioden.

Rentehopp kan gi store utslag

Tall fra Statens Vegvesen viser at over halvparten av bompengegjelda har flytende rente. Samlet bompengegjeld i Norge var på 61 milliarder kroner ved utgangen av 2021. 31 milliarder av disse har flytende rente, ifølge den foreløpige bompengerapporten fra Vegvesenet for 2021.

- Et rentehopp på én prosent på 31 milliarder kroner av bompengegjelda vil utgjøre 310 millioner mer som vanlige folk må ut med i bomstasjonene, sier Handagard. - Økte renter kan bety at det tar lengre tid å betale ned ferdigbygde prosjekter, eller at prosjekter under planlegging får enda høyere bompenger enn ventet. Uansett frykter vi at dette blir en ekstraregning for bilistene, sier hun.

Mer vei med annen finansiering

NAF mener at bompengesystemet er modent for utskifting.

- Fremtidige samferdelsprosjekter må i sin helhet finansieres over skatteseddelen, på samme måte som skoler, sykehus og universiteter. Det hadde gitt mer vei for pengene enn i dag, hvor hver femte krone forsvinner i administrasjon og renter på lån, sier Handagard.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bompenger er en svært kostbar måte å finansiere samferdsel på (Foto: NAF)
Bompenger er en svært kostbar måte å finansiere samferdsel på (Foto: NAF)
Last ned bilde
Bompengeinntekter og kostnader 2011-2020. Tall fra Statens vegvesen (Grafikk: NAF)
Bompengeinntekter og kostnader 2011-2020. Tall fra Statens vegvesen (Grafikk: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye