Riktig montert rekkverk redder liv

- Et feil installert eller plassert rekkverk utgjør en ulykkesrisiko og gir en falsk følelse av sikkerhet. I Norge har det fram til i 2021 ikke vært noe krav til utdanning av montører av rekkverk. TSF ønsker slike krav og vi vil ta initativet til at det blir innført for alle som er involvert i prosessene med rekkverk, helt ned på komunalt nivå, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.
Vegtilsynet hadde i løpet av 2018 og 2019 avdekket en rekke kritiske feil på rekkverk på riksveg, og de vurderte saken slik at kompetansekrav for rekkverk da kunne være en medvirkende årsak til at rekkverk på riksvegene ikke var tilstrekkelig trafikksikre.
I februar 2020 arrangert Trafikksikkerhetsforeningen - TSF det første kurset i vei- og brorekkverk for rundt 30 deltakere i forbindelse med Den nasjonale Vegsikringskonferansen på Gardermoen. Over 600 personer har til nå deltatt på kurset i to eller flere av de fire modulene som TSF har laget i nært samarbeid med Statens vegvesen.
Målet med kursene er sikring av kompetanse ved oppsetting, drift, vedlikehold og kontroll av rekkverk, og at kompetansen skal bidra til å heve kvalitetet på disse livreddende sikkerhetstiltakene.
- Vi er glad for at Statens vegvesen fra og med 31. mars 2021 stilte krav i konkurransegrunnlaget om at entreprenør som monterer rekkverk på riksveier skal ha gjennomgått kurs for vei- og brorekkverk, avslutter Tangstad-Holdal.
Nå håper TSF at også fylkeskommunene og kommunene stiller de samme kravene når de utlyser sine konkurransegrunnlag på henholdsvis fylkesveiene og på de kommunale veiene.
I tråd med Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018–2021 og 2022-2025 kjører TSF kurs for vei- og brurekkverk i Norge.
Rekkverksnormalen og de to veilederne som til sammen utgjør regelverket for rekkverk i Norge er veldig omfattende og detaljert. De inneholder mer informasjon enn de fleste andre håndbøker, og har veldig mange detalj-krav. Mange av kravene er i tillegg veldig avhengige av stedlige forhold.
Rekkverksnormalen forutsetter i mange tilfeller at rekkverket skal monteres opp på ny vei etter dagens standard. Men realiteten er at mye av det som blir montert i Norge i dag blir montert på eksisterende vei der forutsetningene er ganske annerledes enn det som er lagt til grunn i normalen. Dette stiller store krav til kompetanse hos de som skal ta de rette valgene for at vi skal få trygge veier. Valg som kan bety forskjellen mellom liv og død .
Nøkkelord
Kontakter
Geirr Tangstad-HoldalDaglig leder i TSF
Tel:401 30 800post@tsforeningen.nohttps://www.trafikksikkerhetsforeningen.noBilder



Lenker
Om Trafikksikkerhetsforeningen
TSF en forening med et bredt fokus på fysisk sikre og trygge trafikkmiljø.
TSF skal ha fokus på alle bransjer som jobber med fysiske sikkerhetstiltak langs våre veger, både for de som ferdes på eller langs vegen og de som arbeider på og ved vegen.
TSF skal arbeide for at de beste løsningene blir valgt basert på kunnskap og erfaring, og at fysisk vegsikring får det fokuset som er nødvendig for å bli tatt tilstrekkelig på alvor.
Følg pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trafikksikkerhetsforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trafikksikkerhetsforeningen
Trafikksikkerhetsforeningen: Ta vare på hverandre i sommertrafikken13.7.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren er høysesong for dødsulykker i trafikken. De siste fem årene (2018-2022) har det i gjennomsnitt blitt drept 32 personer, 244 har blitt hardt skadd og totalt 1394 skadde i alt i sommertrafikken hvert år, ifølge tall fra SSB. - Tallene gjør inntrykk sier daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.
Doble bøter, mer og uavhengig kontroll av veiarbeid29.6.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med sommeren kommer mer veiarbeid, samtidig som trafikken øker. Sommermånedene er den tiden på året det skjer flest alvorlige ulykker. De siste fem årene (2018-2022) har det i gjennomsnitt blitt drept 32 personer, 244 har blitt hardt skadd og totalt 1394 skadet i alt i sommertrafikken hvert år.
Den nasjonale Vegsikringskonferansen 20237.2.2023 10:50:20 CET | Pressemelding
For femte gang arrangerer Trafikksikkerhetsforeningen Den nasjonale Vegsikringskonferansen den 8. og 9. februar 2023 på Gardermoen. Vegsikringskonferansen 2023 vil ha hovedfokus på trygge trafikkmiljø og midlertidig sikring av arbeidssteder ute i veitrafikken.
Nå må vi ta ansvaret for trafikksikkerheten27.9.2022 10:30:55 CEST | Pressemelding
I Norge baseres trafikksikkerhetsarbeidet på nullvisjonen. Målet er med andre ord ganske enkelt: I veitrafikken skal det ikke skje ulykker der personer blir hardt skadde eller mister livet. Signalene fra Samferdselsdepartementet angående kommende forslag til statsbudsjettet gir grunn til bekymringer.
Dobbel bot på forseelser i vegarbeidsområdet10.8.2022 07:05:00 CEST | Pressemelding
Skulle bare snike i køen – kjørte på en trafikkdirigent. Dette skjedde nylig på en vegarbeidsplass på E134. Og altfor ofte blir vegarbeiderne utsatt for farer. Midlertidig sikring og arbeidsvarsling gjøres for at du som trafikant skal komme deg trygt forbi vegarbeidsområdet. Det samme ønsker vi at de som jobber ute i vegtrafikken skal gjøre, nemlig komme seg trygt hjem etter endt arbeidsdag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom