Nye regler for vegbygging skal gi god lokal tilpasning
Statens vegvesen Vegdirektoratet har i dag sendt brev til departementet om endringer i veinormalene.
– Vi skal gjenbruke det vi har og bygge nytt der vi må. Statens vegvesen vil ha mest mulig ut av ressursene, og dermed bygge med et så lite fotavtrykk som mulig, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Våre forslag innebærer å kombinere god framkommelighet med mindre naturinngrep. Det kan vi oppnå ved å myke opp regelverket. Derfor har vi sendt over et forslag til Samferdselsdepartementet der veinormalene åpner for at motorveier kan bygges også for 90 km/t og 100 km/t, sier vegdirektøren.
Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Fleksibilitet gir lavere kostnader
Veibyggere bør ha større fleksibilitet i valg av veistandard. Det vil bidra til mer gjenbruk av gammel vei når det bygges nytt. Gjenbruk av eksisterende veilinje har ulemper mens veien bygges, men vil i mange tilfeller redusere terrenginngrepene. Det er også et bidrag til å redusere kostnader og gi økt bærekraft. Det er i de enkelte prosjektene det kan gjøres gode valg som ivaretar dette.
Har tatt ned kostnader med 50 mrd. kr
Statens vegvesen er opptatt av kostnader. I forarbeidet til Nasjonal transportplan, som ble lagt fram i fjor vår, reduserte Vegvesenet kostnadene med 50 milliarder kroner, eller om lag 17 prosent. Dette gir større nytte for de som bruker veien og for samfunnet som helhet.
Trafikksikkerhet
En ny vei må alltid bygges med høy trafikksikkerhetsstandard, og det skal tas hensyn til at strekninger bør ha en sammenhengende standard. Det er lite gunstig for trafikanten med for mange vekslinger mellom to- og firefeltsveier.
Bedre tilpasset terrenget
Motorveier med 110 km/t må ha en rettere linjeføring enn veier med lavere fartsgrense. En vei som bygges for 90 km/t og 100 km/t kan enklere tilpasses terrenget. En slik vei er ikke nødvendigvis smalere, men gir bedre muligheter for å spare viktige naturområder, påpeker Vegvesenet.
Det fremgår av utredningen at en tofelts vei med forbikjøringsfelt vil ha god kapasitet og sikkerhet med en trafikk opptil 15.000 biler i døgnet. En slik vei bygges for 90 km/t.
Dette er de konkrete endringene
- To/trefelts veg kan planlegges med trafikk opptil 15.000 biler i døgnet (i dag 12.000)
- Motorvei med full bredde kan bygges fra 15.000 og oppover (nå 12.000)
- Nedre grense for smal firefelts vei heves fra 6000 til 8000 biler i døgnet. Dette er under forutsetning av god samfunnsøkonomi. Normalområdet for smal firefelts vei er 12.000 til 20 000 biler i døgnet.
- Firefelts motorveg kan bygges for 90, 100 og 110 km/t (i dag planlegges det kun for 110 km/t)
Illustrasjon av innslagspunkt for de ulike veiklassene ligger vedlagt.
FAKTA
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet
Statens vegvesen fikk i oppdrag å vurdere endringer i veinormalene for motorveier for å oppnå:
- Kostnadsreduksjon og en mer effektiv gjennomføring av veiporteføljen i NTP
- Reduserte klimagassutslipp og naturinngrep
- Økt fleksibilitet for utbygger og en bedre verktøykasse for prosjektene
- Færre drepte og hardt skadde
Dette er vegnormalene
Vegnormalene er et styringsverktøy som gir krav til utforming og dimensjonering av alle offentlige veier. https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/handboker/vegnormalene/
Riksveiene i Norge
Riksveiene og europaveiene i Norge har en utstrekning på 10.500 km. Norge har:
- 355 km motorvei med fartsgrense 110 km/t
- 306 km motorvei med fartsgrense 100 km/t
Bredden på nybygde veier
- Standard fire felts motorvei er 23 meter bred.
- En smalere variant går fra 20 til 23 meter avhengig av trafikkmengde.
- To-/trefeltsveien er 12,0 meter ved 2-felts vei og 14,5 meter med forbikjøringsfelt. Det er 1-2 forbikjøringsfelt felt pr. 10 kilometer.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Animasjon - ny vegnormal
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Vegdirektoratet
* Vegdirektør
* Transportregelverk
* Teknologiutvikling
* Forhandlinger bypakker
* Overordnet styring og ledelse av Statens vegvesen
* Pressevakt også for divisjonene IT og Fellesfunksjoner
Bilder
Dokumenter
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Knytter tettere bånd mellom Forsvaret og Vegvesenet3.2.2025 13:20:28 CET | Pressemelding
Nylig gjennomførte Forsvaret og Vegvesenet befaring og møte for E14 fra Stjørdal i Trøndelag til riksgrensen, som del av et forsterket samarbeid på kort og lang sikt. Med en verden i endring og Nato-medlemskap for Sverige og Finland forsterkes behovet for samkjøring av militært forsvar og sivil beredskap.
Veidekke Industri AS skal drifte riksvegene i norddelen av Trøndelag3.2.2025 09:11:56 CET | Pressemelding
Fra 1. september 2025 er det Veidekke Industri AS som skal drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense.
Fire av fem døde i tungbilulykke1.2.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
Fem menn omkom i trafikken i årets første måned. Fire av dem døde i ulykke der tungbil var involvert.
Nytt milliardoppdrag på trappene i Finnmark31.1.2025 16:28:50 CET | Pressemelding
Prosjektet E45 Kløfta i Alta skal lyses ut. Tirsdag 4. februar inviterer Vegvesenet til leverandørmøte på Gardermoen.
Begge løp i E6 Nordbytunnelen er åpne for trafikk igjen – reparasjonsarbeidet mindre omfattende enn fryktet31.1.2025 15:51:00 CET | Pressemelding
Fredag ettermiddag går trafikken som normalt i både nordgående og sørgående løp gjennom Nordbytunnelen på E6 i Follo. Stengeperioden ble kortere enn antatt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom