Ingen streik på jernbanen

- Med hjelp fra riksmeklerens kontor, har Spekter kommet til enighet med LO Stat og YS Spekter for Spordrift AS. Vi er fornøyd med å unngå en streik som kunne ha rammet togpassasjerer og godstransport på bane kraftig og gitt store negative samfunnsmessige konsekvenser, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Det lønnsmessige resultatet er i tråd med normen fra frontfaget, og partene er enige om enkelte justeringer knyttet til arbeidstid.

Meklingen for Spordrift AS har omfattet LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund, og YS-forbundet Delta.

Enighet også for OneCo Networks AS

Det ble i tillegg enighet med LO (El og IT Forbundet) og YS (Negotia) for OneCo Networks AS, som også var omfattet av meklingen. Det blir dermed heller ingen streik i dette selskapet, som er en tjenesteleverandør innenfor teletekniske løsninger.

Fridtjof Nansens vei 19

Spekter er en arbeidsgiverforening som organiserer virksomheter med over 238 000 ansatte og er dominerende innen sektorene helse, samferdsel og kultur.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Spekter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Nye lønnsveksttall fra TBU: -Diskusjonen om frontfagsmodellen må nå parkeres16.2.2024 09:31:27 CET | Pressemelding

- Over tid er lønnsveksten om lag den samme i privat og offentlig sektor, slik frontfagsmodellen forutsetter. Etter tre år med høyest lønnsvekst i privat sektor er bildet nå snudd, og det siste året har offentlig sektor kommet bedre ut. Dette er et godt utgangspunkt for lønnsoppgjøret, sier administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter, Anne-Kari Bratten, og legger til at diskusjonen om frontfagsmodellen må parkeres en gang for alle.