
EYs World Entrepreneur Of The Year ble kåret i Monaco i går – argentinske Gaston Taratuta gikk av med seieren.

- Jeg gratulerer Tartuta med seieren. Det er stort for meg å ha vunnet den nasjonale konkurransen i Norge, og å få være her i Monaco og møte så mange flinke og spennende kandidater fra hele verden. Det har nok ikke vært en enkel jobb for juryen å plukke en vinner blant så mange dyktige kandidater, sier Helmikstøl.
Vinneren, argentinske Gaston Taratuta, gründer og administrerende direktør i selskapet Aleph Group Inc., er den andre vinneren fra Sør-Amerika i de 22 årene prisen har blitt delt ut. Selskapet har bidratt til å revolusjonere den digitale annonseringsbransjen på global basis, og har gjort det mulig for mange gründere i fremvoksende land å gå inn i markeder som tidligere var utilgjengelige.
- Gastons reise er basert på et innovativt tankesett og en vilje til å gripe store utfordringer med gode ideer. Gjennom Aleph Group har han transformert fremtiden til digital annonsering, og banet vei for neste generasjon gjennom opplæringsprogrammer og ved å bygge koblingspunkter mellom talent og merkevarer. Vi gratulerer, sier ansvarlig partner for EY Entrepreneur Of The Year i Norge, Ina K. Rosenberg.
En sterk kandidat
Jonas Helmikstøl fra Norge var en sterk kandidat til å vinne også den globale konkurransen, men nådde ikke helt opp.
- Helmikstøl og team Easee har representert Norge på en fantastisk måte. Jeg er veldig imponert over det de har skapt siden oppstarten i 2018, og jeg er full av beundring for innovasjonskraften og gjennomføringsevnen til selskapet. Ikke bare har de bygd et industrieventyr, de tar også sikte på å sette spor etter seg for å gjøre verden til et grønnere sted for våre barn og etterfølgere, sier Rosenberg.
Easee produserer elbilladere med smart-teknologi for hjemmebruk som automatisk tilpasser seg alle elbiler, strømstyrker og strømnett. Selskapet har på kort tid gått fra 3 til 400 ansatte, de omsatte i 2021 for 1,4 mrd med 500 millioner i pluss, de utvikler og produserer alle produkter i Skandinavia, og eksporterer til totalt 17 europeiske land.
- Easee godt i gang med å lage nye og smartere løsninger for lading og strømstyringsteknologi, med en visjon om å forme fremtidens strømnett. Ambisjonen er å bli et av de største selskapene innen grønn teknologi i Europa innen 2026, og et av de største i verden innen 2031, sier Helmikstøl.
Inspirerer til verdiskaping og gründerskap
EYs Entrepreneur Of The Year har som formål å inspirere til vekst og verdiskaping og fremheve personer som bidrar med ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.
En uavhengig og bredt sammensatt internasjonal jury bestående av åtte næringslivsledere - alle med bred erfaring og interesse for entreprenørskap intervjuet alle de nasjonale vinnerne i midten av mai.
Samtidig har konkurransen også fokus på bedrifter som tar et sosialt ansvar og forplikter seg til bærekraftige løsninger. I år gikk prisen EY Social Entrepreneurship Award 2022 for Sustainability til motedesigner Stella McCartney for hennes lange innsats for å endre moteindustrien til det bedre.
Nøkkelord
Kontakter
Frithjov Angel NerbyNordic PR ManagerEY
Tel:+47 99 51 90 56Frithjov.Angel.Nerby@no.ey.comKenneth BjergaHead of PR NordicsEasee
Tel:410 74 274Bilder

Om EY
Om EY Entrepreneur Of The Year
Verdens største vekstskaperprogram, EY Entrepreneur Of The Year, er nå inne i sitt 21 år i Norge. Internasjonalt blir det arrangert for 36. gang. Det er et globalt program som skal inspirere aktive eiere til videre vekst og verdiskaping. Hensikten er å fremheve og hedre personer som bidrar med ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser.
En uavhengig og bredt sammensatt internasjonal jury bestående av åtte næringslivsledere - alle med bred erfaring og interesse for entreprenørskap intervjuet alle de nasjonale vinnerne i midten av mai. I Monaco var de samlet for å fatte avgjørelsen og kunngjøre hvem som vant den ettertraktede tittelen EY World Entrepreneur Of The Year.
Kandidatene ble blant annet vurdert ut fra sin evne til å tenke nytt, skape vekst, oppnå gode økonomiske resultater, gjennomføre strategisk og bærekraftig virksomhetsutvikling, oppnå global innflytelse, samt personlig integritet og påvirkningskraft. Mens det på nasjonalt nivå kåres vinnere i flere ulike kategorier, ble det i Monaco kun pekt ut én internasjonal vinner på tvers av bransjer og kategorier.
Følg pressemeldinger fra EY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra EY
Nedgang i antall norske kryptoeiere, men stadig flere avanserte brukere21.4.2023 13:03:37 CEST | Pressemelding
En landsdekkende undersøkelse fra EY og K33 Research finner at 8 % av den voksne befolkningen i Norge eier kryptovaluta, en nedgang på 2 prosentpoeng fra 2022.
Nesten halvparten av oss trapper ned på julelysene i år14.12.2022 14:02:18 CET | Pressemelding
Økende priser og økt fokus på bærekraft preger nok en gang samfunnet. På vei inn i julehøytiden er økonomisk utrygghet en bekymring for mange forbrukere.
To duoer fra Vestland videre i konkurransen om å bli årets vekstskaper!1.12.2022 08:30:00 CET | Pressemelding
Klesprodusenten BRGN AS og Utedesign AS, som lager uteromsløsninger, går videre til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year.
Tre fra Midt-Norge til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year!25.11.2022 08:30:00 CET | Pressemelding
Aalesund Protective Wear, Kystmiljø/Nutrishell og Easygrow blir Midt-Norges representanter i den nasjonale finalen i februar.
To kandidater fra region Sør videre i konkurransen om å bli årets vekstskaper!24.11.2022 08:36:42 CET | Pressemelding
Grønnsaksprodusenten Bjertnæs & Hoel fra Nøtterøy og en trio fra InflowControl i Porsgrunn som har utviklet en ventil til oljesektoren går videre til landsfinalen i EY Entrepreneur Of The Year.