Matprisene øker fortsatt mindre enn prisene ellers

Matvareprisene svinger mye gjennom året, gjerne etter faste mønstre. Prisene på mat og drikke går normalt ned i tilbudsperioder som før jul, påske og skolestart, og opp i februar og juli, blant annet som følge av prisjusteringer fra leverandørene. Utviklingen i matvareprisene bør derfor ses over tid.
– Årsveksten i matprisene er mindre enn den totale veksten i konsumprisindeksen. Det er positivt for forbrukerne i en tid der prisen på strøm, drivstoff og de fleste varer og tjenester går opp, sier Vibeke Andersen, bransjedirektør for dagligvare i Virke.
Virkes egne beregninger, basert på tall fra SSB, viser at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i gjennomsnitt vokste med 1,4 prosent årlig i perioden 2010-2021, sammenlignet med en årlig vekst i konsumprisindeksen på 2,1 prosent. Matvareprisene falt med 2 prosent i 2021.
– Konsekvensene av de urolige tidene internasjonalt preger prisbildet i 2022, også for mat og drikke, sier Andersen.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
Norsk film vant Grand Prix i Cannes24.5.2025 19:41:18 CEST | Pressemelding
Den norske filmen «Affeksjonsverdi» vant lørdag kveld Grand Prix under Filmfestivalen i Cannes, en av de mest høythengende og prestisjefylte prisene en film kan oppnå.
Reisepuls: Slik vil nordmenn få mest ut av sommerferien: – Tar disse grepene20.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
7 av 10 nordmenn planlegger å ha sommerferie, og det er mange som vil tilbringe den i Norge.
Revidert nasjonalbudsjett: Viderefører urettferdig konkurranse15.5.2025 11:04:04 CEST | Pressemelding
Regjeringen presenterte i dag sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. – En tapt anledning til å sikre like vilkår mellom norske og utenlandske virksomheter, sier Bernt Apeland i Hovedorganisasjonen Virke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom