Dugnad for både miljø og klubbkasser

Gjennom Pantedugnaden inviteres alle norske fotballklubber til å øke sine inntekter gjennom å samle inn pant. Konkurransen varer til utgangen av september, og er en vinn-vinn for fotball og miljø: mindre plast på avveie, og mer penger i klubbkassa til klubbene som er med. Klubbene melder seg på gjennom Fotball.no/pantedugnaden. De slipper da å reise på butikken med panten, som i stedet hentes inn av Infinitum, selskapet som driver det norske pantesystemet.
– Pantedugnaden er en suveren måte å kombinere to ting på som vi gjerne vil gjøre noe med: Vi vil ha penger i klubbkassa, og vi vil hjelpe miljøet. Dette initiativet fra Coca-Cola, med god logistikkhjelp fra Infinitum, bidrar til begge deler, sier Tom Fodstad, leder salg og forretningsutvikling i Norges Fotballforbund (NFF).
Coca-Cola premierer klubben som har pantet mest totalt, og klubben som har pantet best i forhold til antall klubbmedlemmer, med en kontantsum. Selskapet forlenget nylig sitt samarbeid med NFF.
– Coca-Cola har vært en viktig samarbeidspartner for NFF i over 25 år, og er også en stor lokal bidragsyter til fotballen i hele Norge. Det nye samarbeidet bygger videre på det gode som er gjort frem til nå, og betyr selvsagt at det er Coca-Cola sine produkter som blir å finne på nasjonalarenaen Ullevaal stadion – også i årene som kommer, sier Fodstad.
For Coca-Cola er målet med Pantedugnaden å sette søkelys på hvordan panting kan gi inntekter til norske fotballklubber på en måte som også er bra for miljøet.
– Coca-Cola har samarbeidet med Norges Fotballforbund i over 25 år, og forlenget nylig avtalen. Vi vil bruke kraften i dette samarbeidet til å støtte opp om det vi ellers gjør på bærekraft. Derfor retter vi oppmerksomheten mot betydningen av panting, gjennom denne Pantedugnaden, sier Jonas Olsson, sponsorsansvarlig hos Coca-Cola Europacific Partners Norge.
– I fjor var over 140 norske fotballklubber med på Pantedugnaden. De samlet inn masse flasker, og tjente penger til klubbene sine. I år håper vi enda flere vil være med; at enda flere flasker blir samlet inn, at klubbkassene fylles enda mere opp hos dem som deltar. Dette er en vinn-vinn, bra for miljøet, og bra for klubbkassa, fortsetter Olsson.
Ivrige klubber
Vålerenga Fotball er en av klubbene som setter pris på hvordan Pantedugnaden gir muligheten til å gjøre et løft som gagner både klubbkassa og miljøet.
– I Vålerenga Fotball er vi selvfølgelig med på Pantedugnaden. Vi har satt opp en pantebod rett ved den historiske brakka nederst på Vallefeltet, og vurderer å sette opp flere ved stadion. Dette er en genial måte for oss og andre klubber å samle inn ekstra midler til prosjekter som er viktige for oss. I Vålerenga er et slikt prosjekt Drømmefondet, som vi driver for å utjevne sosiale forskjeller, og støtte lavinntektsfamilier i å drive med aktiviteter som ikke nødvendigvis er fotball, sier Jens August Dalsegg, markedsansvarlig i Vålerenga Fotball.
Om Pantedugnaden 2022Pantedugnaden 2022 starter om våren og varer ut september. All pant telles gjennom pantedugnaden (ikke bare plastflasker, eller flasker fra Coca-Cola). Klubben som samler mest pant innen utgangen av september vinner kategorien «Pantet mest». Ved siden av pantebeløpet, gir Coca-Cola en premie på 15 000 kroner.Klubben som samler mest pant i løpet av perioden per medlem vinner kategorien «Pantet best». Vinneren av denne kategorien får 30 000 kroner i premie av Coca-Cola. Både små og store klubber har dermed mulighet til å vinne gode pengepremier (i tillegg til økte inntekter fra pant) – og heder og ære som Norges beste panteklubb.Det er Infinitum som informerer om hvor mye de enkelte klubbene har pantet.I 2021 var det Øyer-Tretten og Skeid som var vinnere av pantedugnaden, les mer om det her.Besøk denne siden på Fotball.no for mer informasjon om Pantedugnaden. |
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder
Lenker
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nå er disse tilbake – med navnet ditt i stedet for den kjente logoen14.4.2025 08:48:02 CEST | Pressemelding
Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom