Prisen på diesel opp 40 prosent på ett år

Tallene er hentet fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
- Det er ingen tegn til at prisøkningene stopper her. Før valget var en bensinpris over 20 kroner literen nesten utenkelig for Senterpartiet. Nå har prisene steget så mye at vi nærmer oss 30-tallet mange dager. Avgiftene på bensin og diesel må kuttes kraftig for å få pumpeprisen ned, sier Braadland.
Tomme løfter om avgiftskutt
Allerede da Støre-regjeringen tiltrådde lovet de å kutte avgifter som rammer vanlige folk, som drivstoffavgifter. Men løftene fra Hurdalsplattformen har så langt ikke blitt oppfylt. Drivstoffavgiftene har økt under Senterpartiet og Arbeiderpartiet.
- Folk kjenner at prisene på bensin og diesel nå gjør et innhogg i økonomien. Dette gjelder spesielt i distriktene, hvor færre har elbil og mange er helt avhengig av bilen i hverdagen. Hele 90 prosent i Distrikts-Norge bruker bilen på hverdagsreisene sine, minner Braadland om.
Avgifter trekker pumpeprisen opp
Snittprisen på bensin var på 21,24 kroner i april, og snittprisen på diesel var 20,99 kroner per liter. Når dieselprisen er 22 kroner per liter, utgjør avgiftene 44 prosent av pumpeprisen.
- Med så høyt avgiftsnivå kan regjeringen få til kutt som monner, her er det kun viljen det står på, sier Braadland. - NAF har foreslått en hel pakke med tiltak, hvor avgiftskutt er det viktigste. Tiltak som å fjerne omregistreringsavgiften på elbil og reduserte bompenger vil også bidra til å få ned presset på økonomien til alle som eier og kjører bil, sier Braadland.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom