Reitan Convenience vant internasjonal pris for sin satsning på verdens mest bærekraftige kiosk
I går ble den prestisjetunge prisen «NACS European Convenience Retail Sustainability Award» utdelt i Berlin. NACS er en internasjonal bransjeorganisasjon for convenience og retailaktører fra 50 land. Prisen tildeles et selskap om har utmerket seg med sitt arbeid innen bærekraft, på en måte som gir verdi for både kunden, bransjen og samfunnet generelt.
- PBX er vår viktigste investering noensinne. Det var med stor ydmykhet vi satte oss det ambisiøse målet om å skape verdens mest bærekraftige kiosk. Denne prisen er en viktig anerkjennelse på at vi har startet noe viktig. Med PBX ønsker vi å skape en forretningsmodell med et positivt avtrykk både sosialt, økonomisk og ikke minst miljømessig, sier Mariette Kristenson, CEO i Reitan Convenience.
Juryen var samstemt i at Reitan Convenience Sverige sitt initiativ med PBX er unikt. Med utgangspunkt i ett enkelt butikkeksperiment jobber selskapet med å identifisere muligheter som potensielt kan implementeres i 400 butikker i Sverige og videre i 2000 totalt i Reitan Convenience i Norden og Baltikum. Reitan Convenience kaller derfor PBX for deres «living lab» hvor de tester og forsker på hvordan fremtidens convenience skal se ut.
- Det betyr utrolig mye for oss at initiativene vi tar innen bærekraft får oppmerksomhet. Prisen føles som en kvittering på at vi gjør de riktige tingene. Det ligger et enormt engasjement, arbeid og stolthet bak arbeidet med PBX. Dels internt i vår organisasjon, men også blant alle leverandørene og samarbeidspartnere vi har med oss. Vi er på en endringsreise, og det er med stor ydmykhet og besluttsomhet vi fortsetter å ta viktige steg fremover, sier Malin Eklund, Sustainability Director i Reitan Convenience.
PBX er en del av Reitan Convenience i Sverige sin bærekraftstrategi, som ble utviklet i 2019 i samarbeid med Prosperous Planet. Tolv mål ble vedtatt og tydelige milepæler ble satt for hvordan arbeidet skal gjennomføres i praksis. Blant annet ble det besluttet at produktene og tjenestene som selges skal produseres på en måte som beskytter økosystemene og sikrer en bærekraftig utvikling på alle områder.
- Det europeiske convenience-markedet er i forkant av bærekraftige innovasjoner som driver utviklingen fremover. Reitan Convenience i Sverige er et godt eksempel på hvordan tiltakene de tar nå vil være banebrytende for langsiktige forretningsmodeller, sier Henry O. Armour, President og CEO, NACS.
NACS Convenience Summit Europe er en viktig årlig møteplass for ledere innen convenience og retail i Europa. Årets begivenhet fant sted i Berlin fra 31. mai til 2. juni 2022. For mer informasjon se: convenience.org
Kontakter
Marit Sælid JohannessenKommunikasjon og HR-direktørReitan Convenience AS
msj@reitanconvenience.noBilder
Om Reitan Convenience
Reitan Convenience har en sterk posisjon i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum, og driver kjente merkevarer som Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, R-kioski, Lietuvos Spauda, Northland, Caffeine og PBX. Totalt er vi 2.000 butikker og 12.000 mennesker i 7 land.
Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail. Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet. Vi vil være en forutsigbar samarbeidspartner og en trygg og god arbeidsgiver. Hos oss lager vi ikke kompliserte løsninger for å imponere andre. Vi har fokus på de riktige tingene og kutter unødvendigheter.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
Reitan Convenience Norway øker kommersiell satsning med ny kommersiell direktør og salgsdirektør10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Salman Sakizi, tidligere salgsdirektør, inntrer rollen som kommersiell direktør i Reitan Convenience Norway (RCN) sin nye kommersielle avdeling. Dermed blir Bente Pedersen, tidligere regionsjef, ny salgsdirektør i RCN.
Narvesen gjentar kaffetradisjon og donerer 1 kr per solgte kaffekopp til TV-aksjonen: - Årets viktigste kampanje1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
De tre første ukene i oktober donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til årets TV-aksjon. Narvesen tilbyr også gratis kaffe til alle bøssebærere på den store aksjonsdagen søndag 20. oktober. Kaffekampanjen har blitt en årelang tradisjon for kioskkjeden, som samarbeider med TV-aksjonen for syvende år på rad.
7-Eleven inngår samarbeid med Kreftforeningen: - Donerer 5 kr per solgte Pink Burger til Rosa sløyfe-aksjonen27.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
7-Eleven inngår nytt samarbeid med Kreftforeningen, hvorav kjedens første kampanje i årshjulet går til støtte for Rosa sløyfe-aksjonen. I hele oktober tilbyr 7-Eleven fisk- og kyllingburgere med rosa burgerbrød i deres butikker i by og langs vei. 5 kr per solgte rosa burger doneres til Rosa sløyfe og deres forskningsarbeid på brystkreft.
Narvesen lanserer plantebaserte nyheter med Hanne-Lene Dahlgren: - Vil gjøre det enklere for kunden å ta gode valg i tråd med norske kostråd21.8.2024 08:47:20 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av året kunne Narvesen dele nyheten om kjedens nye samarbeid med kokebokforfatter og samfunnsdebattant, Hanne-Lene Dahlgren – også kjent som Norges største «vegetarentusiast». Denne uken lanseres de nye plantebaserte produktene eksklusivt i Narvesen sine butikker.
Narvesen åpner testlab for gode valg på farten4.6.2024 18:57:42 CEST | Pressemelding
Tirsdag 4. juni åpnet Narvesen offisielt dørene til sin nye testlab på Jernbanetorget i Oslo. Den nyoppussede konseptbutikken er en pilot for bærekraftig utvikling av kjeden og tiltak som skal gjøre det enklere for kunden å ta gode valg på farten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom