
Familien Duenger etablerer konsernstruktur og får ny identitet

Duenger Gruppen AS omsetter samlet for over 130 millioner og satser nå pro-aktivt på flere forretningsområder.
-Det var på tide å profesjonalisere og samle våre merkevarer under Duenger navnet. Som flere kjenner til i dag, har vi merkevarer som blant annet Ifor Williams som er et av Europas eldste og mest voksende tilhengermerker for proffsegmentet. I vinter ble vi også importør av Lorries tilhengere og inngikk nylig distribusjonsavtale med Manta5, som er et innovasjons produkt med fremkommelighet på vann. Med satsning også på eiendom var en etablering av konsernstruktur og ny strategi for profil, og kommunikasjon helt nødvendig, sier markedssjef Kim Brandsnes hos Duenger Gruppen.
-Vi er et familie-eid konsern som vi har bygd opp stein for stein siden 1995, da Nils Duenger startet med tilhengerimport. Vi opplever som veldig mange en kraftig vekst. Både i etterspørsel av våre produkter, men også virksomheter som ønsker å bli forhandlere.
For oss har det alltid vært viktig å ha fokus på kvalitet og tørre å satse. Dette er noe vi la til grunn når vi startet jobben med å utvikle den nye identiteten. Sammen med ANTI Hamar som både er lokal men ikke minst anerkjent for utvikling av merkevarer, fant vi de egenskapene som er viktig for oss, sier Fredrik Duenger som er styreleder i familiekonsernet.
Teamet på ANTI Hamar har tatt oss gjennom en strategisk prosess i merkevarearbeidet som involverte oss på en god måte. Vi er utrolig fornøyd med resultatet som har skapt en sterk intern stolthet og en merkevare som posisjonerer oss inn i fremtiden.
-Identiteten og strategien til Duenger er et resultat av et godt lagarbeid. Her har vi fått tillit fra kunden fra start og da blir det en rød tråd gjennom hele økosystemet til merkevaren, sier Kjetil Wold, strategisk rådgiver i ANTI Hamar. Identiteten bygger på de to kjerneverdiene i selskapet som er “kvalitet” og det å være fremoverlent i alt man jobber med. Dette er visuelt beskrevet i et design system hvor navnetrekket, layout og bruk av skriftsnitt bruker et enkelt men virkningsfullt grep. Slagordet «fremst på kvalitet» ser man igjen i identiteten ved at eksempelvis logo er bygd opp av to grunn-elementer, det solide i bunn, med det fremoverlente i topp. Dette enkle grepet går igjen i alle uttakene og bygger en tydelig helhet i alt materiell. For designere og spesielt interesserte har man altså brukt to typografiske enheter “regular” og “italic” som base for konseptet fortsetter Wold. Vi har vært et team på denne jobben og resultatet er blitt til gjennom at vi har jobbet veldig godt sammen. Det er designerne Vivi-Ann Slaatsveen og Sindre Risheim sammen med strategisk rådgiver Kjetil Wold og daglig leder Ellen Østmoen fra ANTI Hamar som har jobbet tett på Duenger.
-Med den nye identiteten blir vi mer synlige. Det skal være lett å kjenne igjen en merkevare eller et selskap i vårt system. Med en god merkevarestrategi og en visuell verktøykasse for fremtiden er vi god gang med å implementere dette på våre bygg og kommunikasjonsflater, både nasjonalt og lokalt. Det føles bra å hedre vår historie samtidig som vi hele tiden videreutvikler oss. Vi ser frem til reisen videre som nå skal bli enda bedre og tydeligere, med fokus på våre kjerneverdier, fremst på kvalitet, avslutter Brandsnes.
Nøkkelord
Kontakter
Kim BrandsnesMarkedssjef
Pressekontakt
Bilder






Lenker
Om Duenger Gruppen AS
Duenger Gruppen AS er et ledende familieeid konsern. Igjennom våre importselskaper er vi stolte av å føre kjente og ledende merkevarer med høy kvalitet i det norske markedet.
De sterke merkevarene Ifor Williams, Manta5 og Lorries distribueres via anerkjente og dyktige forhandlere. Konsernet satser også aktivt på eiendom. Selskapets hovedkontor ligger i Ringsaker kommune.
Følg pressemeldinger fra Duenger Gruppen AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Duenger Gruppen AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Duenger Gruppen AS
Norwegian Agro blir forhandler av Ifor Williams tilhengere30.6.2023 10:10:09 CEST | Pressemelding
Norwegian Agro og Ifor Williams Norge AS har inngått samarbeidsavtale om salg og service av Ifor Williams tilhengere.
Nordvik AS blir forhandler av Ifor Williams og Lorries27.3.2023 11:59:45 CEST | Pressemelding
Nordvik AS har inngått avtale med Duenger Gruppen AS om salg av Ifor Williams og Lorries hengere i Trøndelag, Nordland og Troms.
Vises frem i Ålesund for første gang23.2.2023 07:10:00 CET | Pressemelding
Det har vært stor interesse hos Manta5 etter norgeslanseringen av XE-1 i 2022. Nå har oppfølgeren kommet, og Norge er blant landene som får den nye hydrofoilsykkelen først. Manta5 SL3 blir vist frem for første gang under Båt og Caravanmessen i Ålesund (Sparebanken Møre Arena) fra 03. til 05. mars.
Duenger vokser – skal ta større grep om service på tilhenger og caravan16.2.2023 11:35:26 CET | Pressemelding
RUDSHØGDA – 16. FEBRUAR 2023. Duenger åpnet denne uken sitt nye serviceanlegg på Rudshøgda. Samlet er investeringen på 25 millioner kroner og huser Duenger sin verksted- og ettermarkedsvirksomhet.
Det første av sitt slag: Dette er Norges første ambulanse for hest2.12.2022 15:36:27 CET | Pressemelding
I forbindelse med Norwegian Horse Festival på Lillestrøm, ble Norges første ambulansehenger for hest presentert. Hengeren er et samarbeidsprosjekt mellom Ifor Williams og Bjerke Dyrehospital.