Ferd

Ferd kjøper 33% av diagnostikkselskapet Aidian

Aidian utvikler, produserer og selger instrumenter og tester som brukes blant annet i primærhelsetjenesten for å gi raske og pålitelige testresultater.
Ferd kjøper 33% av diagnostikkselskapet Aidian. Ferd og Nordstjernan markerte avtalen på Karolinska Institutet i Stockholm i forbindelse med den norske  næringslivsdelegasjon som følger det offisielle besøket til Sverige av DDKKHH Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette Marit.  Foran: Johan H. Andresen,  styreleder i Ferd, Viveca Ax:son Johnson, ordförande Nordstjernan. Bak fra høyre Morten Borge, CEO i Ferd,  Peter Hofvenstam (CEO) og Simon Gunnarsson i Nordstjernan. Foto: Fredrik Ahlsen
Ferd kjøper 33% av diagnostikkselskapet Aidian. Ferd og Nordstjernan markerte avtalen på Karolinska Institutet i Stockholm i forbindelse med den norske næringslivsdelegasjon som følger det offisielle besøket til Sverige av DDKKHH Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette Marit. Foran: Johan H. Andresen, styreleder i Ferd, Viveca Ax:son Johnson, ordförande Nordstjernan. Bak fra høyre Morten Borge, CEO i Ferd, Peter Hofvenstam (CEO) og Simon Gunnarsson i Nordstjernan. Foto: Fredrik Ahlsen

Aidians utvalg av tester adresserer flere globale helseproblemer som antimikrobiell resistens (AMR), diabetes og tykktarmskreft. Aidian har blant annet tester som tar sikte på å redusere unødvendig antibiotikaforskrivning, en pådriver for den økende trusselen fra AMR og antibiotikaresistente bakterier.

– Finske Aidian har opparbeidet seg en ledende og global posisjon innen pasientnær diagnostikk. Selskapets instrumenter og tester er en viktig del av løsningen for å møte globale utfordringer knyttet til helse. Sammen med hovedeier Nordstjernan ønsker vi å videreutvikle selskapets posisjon som en ledende europeisk aktør innen pasientnær diagnostikk og analyse, sier CEO i Ferd, Morten Borge.

Tidligere i år ble det kjent at det svenske familiekontrollerte investeringsselskapet Nordstjernan kjøpte 100 % av aksjene i Aidian. Ferd kjøper nå 33% av aksjene og går dermed inn som medeier i Aidian.

– Vi er glade for å få med Ferd som partner i den videre utviklingen og vekstreisen av Aidian. Nordstjernan og Ferd har mange likheter gjennom at vi er familiekontrollerte selskaper som tenker langsiktig på våre investeringer, sier CEO i Nordstjernan, Peter Hofvenstam.

Partene er enige om at vilkårene for transaksjonen ikke publiseres.

Bilder

Om Ferd