Ferd

God verdiøkning for Ferd i 2023

Ferds avkastning i 2023 var 3,7 milliarder kroner. Den verdijusterte egenkapitalen økte til totalt 45,8 milliarder. Flere av Ferds selskaper benyttet krevende markedsforhold til å bli enda sterkere og mer konkurransedyktige gjennom fjoråret.

konsernsjef Morten Borge og eier Johan H. Andresen i Ferd
konsernsjef Morten Borge og eier Johan H. Andresen i Ferd Foto: Sveinung Bråthen/Ferd

«I fjor styrket vi vår posisjon ytterligere som den ønskede og naturlige verdiskapingspartneren for nordiske bedrifter. Dette er bedrifter vi kan være med å videreutvikle – når eiere, gründere og familier ikke nødvendigvis ønsker å børsnotere eller selge til PE eller utlandet. Ferd har en betydelig investeringskapasitet. Vi er hver eneste dag på jakt etter nye nordiske bedrifter å investere i», sier konsernsjef i Ferd, Morten Borge.

FORNØYDE MED UTVIKLINGEN I 2023

Ferds avkastning på den verdijusterte egenkapitalen endte på 9 prosent for 2023, mot minus 9 prosent i 2022. Justert for utbytte til eierne på 893 millioner kroner, var avkastningen i fjor på 3,7 milliarder kroner.

«Resultatene er en rundetid i et langt løp og vi er godt fornøyde med den underliggende utviklingen i majoriteten av porteføljen vår. År etter år viser Ferds portefølje seg som robust når det stormer rundt oss, og verdiskapende i oppgangstider. Ved å investere i en bredde av ulike næringer og beholde et langsiktig fokus, blir vi motstandsdyktige i tøffere tider. Dette handler ikke bare om et enkelt års resultat, men om at Ferd har bygd opp et system over tid som er rigget for å håndtere usikkerheter som pandemi, krig, inflasjon og rentesvingninger», sier Borge.

Avkastningen på Ferd Capitals samlede portefølje ble 9,1 prosent for 2023. Porteføljen ble per 31.12.2023 verdsatt til 31,7 milliarder kroner. De børsnoterte selskapene hadde en avkastning på 940 millioner kroner, tilsvarende 9,9 prosent, drevet av god verdiutvikling for Elopak. Elopak er Ferds største børsnoterte investering, og verdiutviklingen i 2023 var på 24 prosent. For Ferd Capitals privateide investeringer var verdiutviklingen positiv med totalt 1,2 milliarder kroner, tilsvarende 7,0 prosent. Av de privateide selskapene var det Aibel og Interwell som bidro mest til denne avkastningen. Svekket kjøpekraft blant forbrukerne rammet i 2023 selskaper som Brav og Mestergruppen. I løpet av 2023 har likevel flere selskaper i Ferds portefølje styrket sin konkurransekraft ved å ta markedsandeler.

«Vi ønsker å være en eier som gir selskapene våre den friheten og finansielle styrken de trenger for å gjøre nye, fornuftige investeringer og oppkjøp. Fremover vil vi bruke enda mer kapital og tid på den type vekst. I 2023 investerte vi totalt for 2,4 milliarder kroner», opplyser Borge.

Avkastningen for Ferds eiendomsportefølje var i 2023 på minus 1,9 prosent, som følge av renteoppgang som reduserer verdien på næringseiendommene og en økning i forventede entreprisekostnader for bolig- og næringsprosjektene.

«Næringseiendom ser verre ut på papiret enn det er i realiteten. Tallene påvirkes av renteoppgangen, men Ferds næringsbygg er attraktive og leies ut til høye leienivåer som stiger med inflasjonen. På boligsiden bygges det for lite, nivået er det laveste Norge har sett siden man begynte å måle igangsetting av boligbygging på nittitallet, og enda lavere enn under finanskrisen. Vi har svært få prosjekter til salgs, men store prosjekter til regulering, deriblant Marienlyst, som hadde en verdiøkning i 2023. Marienlyst tror jeg blir helt fantastisk. Her har vi nylig lansert forslag til byplangrep, og har svært god dialog med Plan- og bygningsetaten (PBE) og byrådet i Oslo kommune som vi opplever som gode støttespillere og partnere i dette store prosjektet», understreker Borge.

UTSIKTER FOR 2024

«Det at vi nå ser en stabilisert rente, og kanskje til og med har nådd rentetoppen, bidrar til økt forutsigbarhet og dermed også økt sannsynlighet for at kjøpere og selgere kan finne hverandre. Allerede så langt i 2024 merker vi mer velfungerende finansiering og kapitalmarked. Ved inngangen til 2024 opplever vi mer interesse for våre selskaper enn noen gang, og vi ser i større grad tidlige tegn på at transaksjoner på børs har begynt å skje enn vi gjorde på samme tid i fjor», avslutter Morten Borge.

Morten BorgeKonsernsjefFerd

For spørsmål om investeringsbeslutninger og konsernstrategi

Tel:90 16 92 91

Bilder

Tom Erik Myrland, Investeringsdirektør, Erik Rosness, Finansdirektør og konsernsjef Morten Borge i Ferd
Konsernsjef i Ferd, Morten Borge
Konsernsjef i Ferd, Morten Borge
konsernsjef Morten Borge og eier Johan H. Andresen i Ferd
Illustrasjonsbilde av fremtidens Marienlyst

Lenker

Ferd AS er et norsk investerings- og holdingselskap med virksomhet innen ulike bransjer. Selskapet ble grunnlagt av Johan H. Andresen i 2001. Ferd AS har interesser i en rekke sektorer, inkludert finans, eiendom, industri, fornybar energi og teknologi.