Verdens beste reisereklame er norsk. Nordnorsk skryt gikk rett til topps!

Verdens beste reisereklame er norsk. Nordnorsk skryt gikk rett til topps!
Visit Norway gikk helt til topps i reiselivsbransjens svar på Oscar, og ble "Best in show" med verdens lengste reisereklame: 13.000 grunner til å besøke Nord-Norge av Truls Svendsen.
Adrian Awards er verdens største og mest prestisjefylte konkurranse innen reiselivs- markedsføring. De kårer vinnere innen reklame, PR og digital markedsføring. Årets priser ble delt ut den 30. mars i Boca Raton i Florida, og denne gangen stakk altså Visit Norway av med hele 10 priser, to platinum, tre gull, en sølv og tre bronse. Vi fikk også prisen "Best in show", den aller gjeveste utmerkelsen for beste arbeid uavhengig av kategori.
– Fantastisk anerkjennelse
– Det er helt fantastisk å få anerkjennelse for at vi er best i verden på det vi gjør. Vi leverer jevnt på et høyt nivå med hele fem premierte arbeider. Det er flott å få bekreftet at vi ikke er en "one hit wonder», sier en stolt Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.
Det var kampanjene “13.000 reasons to visit Northern Norway” og “Where is Will?” som stakk av med de aller gjeveste prisene. Den første, «13.000 reasons to visit Northern Norway» ble kåret til «Best in Show», og er en kampanje som på humoristisk vis inviterer Truls Svendsen til å lese opp 13, 000 tilbakemeldinger fra turister som har besøkt Nord-Norge—i én tagning. Begge kampanjene ble også hedret med en Platinum-pris, som er den høyeste utmerkelsen Adrian Awards gir.
– Veldig stas å få være med på denne kampanjen, som er en morsom, rar og fin ide. Ekstra gøy er det selvfølgelig at den tar hjem masse priser, men det skulle jo bare mangle når man snakker om en så vakker landsdel, sier Truls Svendsen.
Høyeste kreative nivå
– Altså, dette er helt sjukt rått! At Visit Norway-gjengen leverer kreativitet på dette nivået midt i en pandemi fra hjemmekontor, sier ganske mye om hva folka våre er laget av! En stor takk til vår utvidede familie Trigger, Maverix, Mediacom, Try Råd, OBHF og Plan-B som pusher oss faglig hver eneste dag og som sammen med oss skaper resultater i verdensklasse for norsk reiseliv, sier kreativ leder Jon Erik Skaret, som også var til stede under prisutdelingen.
Kampanjen "Where are you Will?" ble produsert sammen med Maverix, mens den andre platinum-vinneren «13,000 reasons to visit Northern Norway» var et samarbeidsprosjekt med NordNorsk reiseliv.
– Vi er takknemlig for at Nord-Norges internasjonale gjester kunne hjelpe nordmenn til å oppdage sitt eget land, videreformidlet på en underholdende måte av Truls Svendsen, sier leder for kommunikasjon og marked i NordNorsk Reiseliv, Siw Sandvik. Kampanjen ble laget i samarbeid med Trigger Oslo.
Bronse, sølv og gull
– Det føles så bra å få denne annerkjennelsen sammen med Visit Norway. I en tid der reiselivets spilleregler ble snudd på hodet har vi sammen klart å lage kommunikasjon i verdensklasse. Så har vi også har verdens beste utgangpunkt når vi lager reiselivskommunikasjon for Norge, sier Markus Eckbo Endresen, strategisk rådgiver i Trigger.
I tillegg til de to Platinum-prisene, sikret Visit Norway seg tre bronse, ett sølv og hele tre gullmedaljer. Her høstet også kampanjene “Norway wins the Space race”, #forviktigforskuffen («The drawer proof strategy”) og «Relation Equation» heder og ære, sistnevnte på oppdrag for Landbruks- og matdepartementet.
Kontakter
Sebina S. StegavikKommunikasjonslederVisit Norway
Tel:450 57 737sebina.stegavik@innovasjonnorge.noBilder



Lenker
Om Innovasjon Norge
Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene.
Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
The Quartz Corp får støtte til syre-gjenbruk24.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge støtter sirkulært pilotprosjekt hos The Quartz Corp med inntil 45 millioner kroner.
Hydro og Innovasjon Norge inngår strategisk samarbeid for grønn industrivekst12.6.2025 13:24:45 CEST | Pressemelding
Hydro og Innovasjon Norge har signert en ny samarbeidsavtale for å styrke norsk bærekraftig industri internasjonalt. Avtalen skal bidra til å fremme grønn teknologi, sikre politisk gjennomslag og åpne dører for norske bedrifter i globale markeder.
Innovasjon Norge og DNV med viktige havvindavtaler i Japan3.6.2025 13:56:47 CEST | Pressemelding
Det strømmer inn store eksportinntekter fra norsk havvindindustri, estimert til nærmere 50 milliarder kroner i år. I Japan signerte Innovasjon Norge i dag en avtale med et stort havvindnettverk. Samtidig undertegnet DNV en tilsvarende avtale.
Norges dag på verdensutstillingen i Osaka2.6.2025 17:57:51 CEST | Pressemelding
I dag ble det feiret Norges Dag på verdensutstillingen i Osaka. Utenriksminister Espen Barth Eide ledet en stor næringslivsdelegasjon, og Kongsberg signerte avtale med japansk selskap for å utvikle et banebrytende navigasjonssystem.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom