Opplysningskontoret for frukt og grønt

Gode nyheter for norske grønnsaker, men det er forbedringspotensiale

Del
OFG kunne, under fagdagen 30. mars, informere om gode nyheter for norske grønnsaker, høy norskpreferanse og om et stort mulighetsrom for unge voksne.
Panelet: Erik Fagerlid, Ingebjørg Hjortdahl, Samira Lekhal, Henriette Øien, Hanne Brennhovd, Pål Westby og Hermann Brennås
Panelet: Erik Fagerlid, Ingebjørg Hjortdahl, Samira Lekhal, Henriette Øien, Hanne Brennhovd, Pål Westby og Hermann Brennås

 – Vi er på vei ut av en pandemi og salget av frukt og grønt har vært sterkt påvirket av den. Koronapandemien har påvirket verdien til frukt og grønt, men sammenlikner vi tallene med 2019, året før korona, ser vi en økning i verdi, sier analysesjef Tore Angelsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).

– Utviklingen i volum av frisk frukt og grønt beregnet per capita har ligget stabilt de siste 10 årene. Frukt og bær har minsket litt i volum: - 5 %, mens friske grønnsaker har økt med 5 %, sier Tore Angelsen. 

Appelsiner, agurk og plommer øker i volum

Appelsiner er frukten som har hatt størst økning i volum fra 2020 til 2021 med ca. 2600 tonn. Plommer blir sterkt påvirket av norsk sesong og norske plommer bidro med en økning på 1452 tonn fra 2020 til 2021. Norsk agurk økte også kraftig med nesten 1400 tonn i volum, det er en markedsandel på 74 %. 

– Norsk agurk har høy kvalitet og er etterspurt i markedet, påpeker Tore Angelsen. 

– Også norsk gulrot har hatt en økning og markedsandelen er opp til 95 %, forteller Angelsen. 

25,9 milliarder i verdi

Norsk dagligvares frukt og grønt, inkludert poteter, har totalt en verdi på 25,9 milliarder kroner. Det inkluderer da alle typer frukt og grønt som friske, hermetiske, fryste og tørket. Friske varer representerer 85 % av denne verdien. 

– Med utgangspunkt i verdi fra 2019 ser vi at friske grønnsaker har økt med 13 % i verdi til 2021, frisk frukt økte med 6 % og bær med 3 %, sier Tore Angelsen og fortsetter: –Forbrukere har kjøpt mer epler og tomater med høy kvalitet og pris samt at flere foretrekker innpakket frukt og grønt. 

Mer enn 7 av 10 foretrekker norske grønnsaker

– Frukt og grønt er viktig i det daglige kostholdet og viktigheten øker med alderen, forteller Tore Angelsen. 

74 % av befolkningen svarer i en undersøkelse, utført av Kantar i september 2021, at de foretrekker kortreist mat. Omtrent like mange svarer at de foretrekker norskproduserte grønnsaker. Kvinner er generelt mer opptatt av norsk opprinnelse i forhold til menn.

– Pris har mindre betydning for eldre aldersgrupper og dette har i stor grad sammenheng med inntekt. De yngre, spesielt de under 35 år med lavere inntekt, er mest opptatt av pris på frukt og grønt, sier Angelsen. 

Ønsker å øke andelen av norsk produsert frukt og grønt fra 40 % til 60 % i 2035

– England og Finland har vært flinke til å markedsføre og tenke andre måter for å nå målgruppene, sier Anne Mette Johnsen fra Stiftelsen Norsk Mat. 

– Informasjon om bærekraftig produksjon og tilgjengelighet har stor effekt på forbruket, sier Johnsen og oppfordrer frukt- og grøntprodusenter, grossister og dagligvarekjeder til å samarbeide mer for å finne nye måter å utnytte den kommunikasjonskunnskapen vi har for å nå målet med etterspørsel etter norsk grønt. 

Samarbeid og felles fokus – avgjørende for suksess

– Spisevaner er komplekse og modellert av fysiske, psykiske, biologiske og psykososiale faktorer som påvirker hvert individ, forklarer Tom Savigar, grunnlegger av Avansere.no og medlem av The National Fruit and Vegetable Alliance (NFVA) i Storbritannia. 

– Det er klart pandemien har hatt sitt å si for økningen av frukt- og grøntkonsumet i Storbritannia, men det å gjøre frukt mer tilgjengelig for folk og plassere frukt i nærheten av kassene i butikkene kan ha hatt en stor effekt, sier Savigar.

– Å fokusere på å få grønnsaker til å virke sexy og viktig var kritisk for å få folk til å kjøpe og spise mer frukt og grønt, påpeker Savigar og understreker at det var viktig at myndighetene, frivillige, private og offentlige kom sammen og laget en nasjonal strategi for å få alle i Storbritannia til å spise mer grønnsaker. 

Fokus på å øke de unges frukt- og grøntforbruk

Fagdagen ble avsluttet med en paneldebatt om hvordan man kan øke de unges frukt og grønt inntak. 

–  Prisjustering kan være et godt tiltak for å få unge til å kjøpe mer frukt og grønt, sier Samira Lekdahl i Green Nudge og legger til at «dulting» kan være et godt virkemiddel for å få unge til å velge mer grønnsaker. 

– Vi må sette inn støtet hos de yngre og snakke med dem på språket deres, det tror jeg vil bidra til å øke oppmerksomheten mot frukt og grønt, og at det må smake godt, sier Hanne Brennhovd i Coop. 

– Frukt og god smak er inngangen, mener Hermann Brennås i Rema/BaRe. 

– Frukt er lettere å kommunisere til unge, men jeg tror også det kan ha en sammenheng med at Skolefrukt ikke tilbys til alle skoler i Norge, påpeker Henriette Øien i Helsedirektoratet. 

– Vi er opptatt av at alle skal spise mer frukt og grønnsaker for å fremme god helse. Unge er opptatt av bærekraftig mat og hvor den er produsert er kanskje viktigere for unge i dag enn det var før, avslutter Øien. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Panelet: Erik Fagerlid, Ingebjørg Hjortdahl, Samira Lekhal, Henriette Øien, Hanne Brennhovd, Pål Westby og Hermann Brennås
Panelet: Erik Fagerlid, Ingebjørg Hjortdahl, Samira Lekhal, Henriette Øien, Hanne Brennhovd, Pål Westby og Hermann Brennås
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye