NAF: Slik unngår du å betale for mye for elbilen

Ventelistene på flere av de nyeste og mest populære elbilene er svært lange. Da kan det være fristende å betale litt ekstra for å slippe ventetiden. Men er bilen priset høyere enn listepris fra forhandleren skal du være villig til å tape penger.
- Betaler du 50 000 kroner ekstra for en bil, er dette penger som er tapt med en gang. Når du skal selge bilen igjen vil verditapet være beregnet ut fra listeprisen bilen hadde i bilbutikken. Så det du betalte ekstra kommer på toppen av verditapet, sier Sødal.
Sjekk om bilen er bruktimportert
Er bilen førstegangsregistrert i Norge, er det ingenting i veien for å kjøpe bilen brukt privat. Da er garantien på bilen i orden. Det er derimot lurt å være på vakt om en bil er bruktimportert fra utlandet. Det vil si at den er registrert i et annet land før den er tatt inn til Norge enten av en privatperson eller en frittstående bilforhandler.
Den største fallgruven går på garanti. Er bilen bruktimportert fra utlandet, kan den ha kortere garantitid enn om det er en bil som er førstegangsregistrert i Norge. I verste fall har den ingen. Derfor må du sjekke nøye hvilken garanti bilen har når den er bruktimportert.
- Garanti er viktig om noe skulle skje med bilen. Det kan oppstå feil også på nyere biler. Så det kan fort bli veldig dyrt å kjøpe en bil som ikke har norsk garanti, sier Nils Sødal.
Sjekk også utstyrsnivå og lading
En annen fallgruve med elbiler importert fra andre land, er utstyrsnivået. Elbilene som kommer direkte til Norge er utstyrt med nordiske vinterpakker, dvs. utstyr som er viktig vinterstid. Det er ikke alltid tilfellet med biler som leveres i andre europeiske land.
- Sjekk nøye hvilket utstyr bilen har om den er importert fra et annet europeisk land. Har den ikke nordisk pakke, styr unna, rådgir Sødal.
Det kan også være forskjeller i karttjenesten i bilen, du kan mangle DAB-radio og varme i setene.
- Verst er kanskje tilfellene der bilen ikke har mulighet for hurtiglading. Biler bruktimportert fra USA kan i noen tilfeller kun lade med mode 3-kabel, altså saktelading. Det er en lei ting å finne ut av når man står ved hurtigladeren og ikke kommer seg noen vei, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis28.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En rekke nye elbiler kan ikke lade så raskt som det oppgis i salgspapirene. Grunnen er at de fleste laderne ikke kan levere nok strøm til bilene. Da vil ikke bileieren se igjen tallet fra reklamen på ladestasjonen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom