
NLF om Støres redegjørelse - fullstendig tonedøvt fra regjeringen.
– Deler av norsk transportnæring er nå i en alvorlig likviditetskrise som følge av de galopperende dieselprisene.At regjeringen ikke benyttet anledningen til å presentere målrettede tiltak for transportnæringen i denne situasjonen er rett og slett tonedøvt. Er det ingen som lytter til næringslivet i denne regjeringen?
-Norge er i den den unike situasjonen at vi kan bidra på alle områder –hjelp til Ukraina, hjelp til flykninger i nærområdene og mottak av det nødvendige antall flyktninger i Norge, enten vi snakker om 10 eller 100 tusen. Å bruke ekstra milliarder på Forsvaret og Sivilforsvaret er også helt nødvendig.
Men vi kan ikke av denne grunn la være å tenke på konsekvensene for vårt eget næringsliv. Vi står nå i en situasjon der tidenkan være i ferd med å renne ut for mange transport- og entreprenørbedrifter.Dette bryr åpenbart ikke regjeringen seg om – og Stortinget må nå ta ansvar for å unngå et konkursras som vil kunne ramme tusenvis av arbeidsplasser.
– Støre varsler i sin redegjørelse, nærmest i en bisetning, at de vil komme tilbake til tiltak rettet mot norsk økonomi i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Bedriftene som er rammet trenger tiltak som virkelig monner nå – å vente til revidert nasjonalbudsjett er rett og slett ikke godt nok. En rekke Europeiske land, deriblant Sverige, har allerede fått på plass tiltakspakker.
I felleskap med NHO LT sendte NLF allerede den 9. mars et brev til finansministeren og de politiske partiene på Stortinget med forslag til tiltak som vil ha umiddelbar effekt. En rekke næringsorganisasjoner har senere sluttet seg til kravene. Organisasjoner som representerer over 10 000 virksomheter og nesten 250 000 arbeidsplasser står bak kravet om at drivstoffavgiftene må midlertidig fjernes.
Brevet peker på en midlertidig fjerning av veibruksavgiften på diesel inntil krisen er over som et godt verktøy. I tillegg tar organisasjonene til orde for innføring av «Professional diesel», en kompensasjonsordning for transport- og entreprenørbedrifter innenfor rammene av EUs energiskattedirektiv.
Dersom situasjonen forverrer seg, mener Mo det må vurderes å fjerne hele eller deler av CO2-avgiften for næringslivet inntil markedet normaliserer seg. Han er klar over at dette er en brannfakkel, men minner om at dagens situasjon kan få langt mer negative konsekvenser for det grønne skiftet i transportnæringen.
– Dersom våre medlemsbedrifter kommer ut i andre enden av denne krisen med økonomisk brukket rygg, sier det seg selv at kostbare investeringer i utslippsfri teknologi ikke vil være aktuelt på lang tid.Vi trenger ikke grønne incitamenter dersom vi ikke har grønne muligheter!
Han avslutter med å peke på at regjeringens økonomiske handlingsrom øker i takt med oljeprisene.
– Den norske stat får nå enorme ekstrainntekter på salg av olje, gass og elektrisitet.Deler av disse ekstrainntektene må nå brukes til å hjelpe næringslivet gjennom krisen.
For ytterligere kommentar, kontakt Geir A. Mo på tlf: 930 30 388 – eller en av de øvrige organisasjonene.
Følgende organisasjoner har sluttet seg til kravene:
Norsk Industri
Norges Lastebileier-Forbund
NHO Transport
Maskinentrepenørenes Forbund – MEF
NHO Logistikk og Transport
Autobransjens Leverandørforening
Norges Bilbransjeforbund
Totalt organiserer disse10 000 virksomheter, med til sammen247 000 ansatte.
Nøkkelord
Kontakter
Geir A. MoeAdministrerende direktør
Tel:41544200gam@lastebil.noBilder
Om Norges Lastebileier-Forbund

St. Olavsgt. 25
0166 Oslo
Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund
Advarer mot gjenåpning av kollektivfelt for elbiler på E1811.11.2024 15:59:59 CET | Pressemelding
– Vi er overrasket over at SV og Venstre slår seg sammen med FrP og Høyre for å legge til rette for økt privatbilisme. De stemmer altså for at kollektivfeltene på ny skal fylles med «matpakkesjåfører», mens yrkessjåførene som er på veien for å fylle hyllene med matvarer skal henvises til å stå i kø, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Knut Gravråk.
Kollegahjelpens dag: – En hjelpende hånd når det trengs som mest11.11.2024 12:35:21 CET | Pressemelding
Yrkessjåførene har veien som sitt fabrikkgulv, og hver dag transporterer de varer som er viktige for oss alle. De fleste lastebilsjåfører setter stor pris på friheten i hverdagen og den unike «kontorutsikten» fra førerhuset. Men tanken på å havne i en ulykke er deres største frykt. Når du tilbringer hver dag på veien, utsetter du deg også for betydelig risiko i arbeidshverdagen. Dersom ulykken skulle skje, kan Kollegahjelpen være avgjørende for at man kommer seg tilbake bak rattet.
Jubel for tungtrafikkfelt: – Vil lette hverdagen19.6.2024 17:02:28 CEST | Pressemelding
Nyheten om at lastebiler nå kan ta i bruk kollektivfeltet på flere strekninger inn og ut av Oslo blir tatt godt imot av transportnæringen. – Vi i transportbransjen er ikke akkurat bortskjemte med slike gode tiltak, så dette er svært positivt, sier administrerende direktør i Toten Transport, Maarten Beck.
Tungtrafikkfelt: – Bedre fremkommelighet for alle19.6.2024 10:14:56 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten alle veibrukere i Stor-Oslo bør være glade for: Lastebiler, som for øvrig forsyner samfunnet med kritiske varer, slipper til i kollektivfeltene. Hvam-Tangerud og Taraldrud-Klemetsrud er første strekk ut, men prosessen med å vurdere en lignende løsning på E18 vestgående er allerede i gang.
Fergekø skaper frustrasjon: Livsviktig last forsinkes av bobiler18.6.2024 10:15:11 CEST | Pressemelding
Fellesferien står for døren, og til Norge strømmer turistene på. I mange områder er det innført gratis ferger, noe som øker trykket på fergeavgangene. I tillegg fører mannskapsmangel til stadig flere kanselleringer av fergeavgangene. Dette resulterer i at godstransporten sliter med å få plass på fergene.