REKOM Group Norge AS

Oppkjøp i Storbritannia sikrer tilfredsstillende 2021 for REKOM, tross nedstengning av utelivet i Norden

København, 16. mars 2022: Årsregnskapet til utelivsaktøren REKOM viser positiv EBITDA i 2021, men et lite underskudd på bunnlinjen. Etter nok et år preget av restriksjoner og nedstengning av utelivet, særlig i Norden, skyldes det tilfredsstillende resultatet i hovedsak et godt resultat i Storbritannia. REKOM har i dag mer enn 200 utesteder i Nord-Europa og forventer å omsette for mer enn to milliarder danske kroner (DKK) i 2022.

EBITDA for 2021 endte på DKK 369 millioner, mens resultatet før skatt viser et underskudd på DKK 20,7 millioner. Til tross for restriksjonene omsatte REKOM for første gang i historien for mer enn DKK 1 milliard.

REKOM anser resultatet som tilfredsstillende gitt de omfattende nedstengningene og strenge restriksjonene i hele første halvår 2021, samt i Danmark og resten av Norden i ukene før jul. I første halvår 2021 hadde REKOM et underskudd på DKK 138,8 millioner før skatt, til tross for kompensasjonspakkene. Andre halvår ble imidlertid vesentlig bedre, og omsetningen nådde nye rekorder etter hvert som restriksjonene forsvant. Bare i oktober 2021 omsatte REKOM for mer enn DKK 250 millioner.

Verdifull investering i Storbritannia

REKOM har kjøpt opp 42 utesteder i Storbritannia, der selskapet nå har 51 lokaler. Investeringen har allerede gitt solid avkastning. Mens Norden har vært rammet av restriksjoner og nedstengninger, kunne utestedene i England, Skottland og Wales stort sett ha fulle hus etter den såkalte «Freedom Day» 19. juli i fjor. Resultatet for andre halvår i Storbritannia viser et overskudd på DKK 112 millioner før skatt.

– Vi er fornøyde med resultatet for 2021, og jeg er spesielt glad for å se at vi tok en god avgjørelse da vi investerte i Storbritannia. Tilliten investorene våre viste oss på det tidspunktet har vært svært verdifull for oss. Uten lokalene våre i Storbritannia ville vi stått et helt annet sted økonomisk i dag, og vi ville heller ikke hatt mulighet til å gjennomføre det strategiske oppkjøpet av Inventum Gruppen i Norge og Zwei Grosse i Danmark, sier Adam Falbert, administrerende direktør i REKOM.

Driver 208 utesteder og forventer doblet omsetning i 2022

Med ekspansjonen til Storbritannia og oppkjøp i både Danmark og Norge i 2021 driver REKOM nå 208 utesteder. I en hverdag der mye tyder på at restriksjoner og nedstengninger er historie, forventer REKOM å doble omsetningen til over DKK 2 milliarder i 2022. EBITDA ventes i området DKK 475-525 millioner.

– Da verden åpnet på sensommeren i fjor etter 18 måneders nedstengning så vi at folk har et stort behov for å være sammen igjen. Det var en glede og energi som var fantastisk å være vitne til. Det ga oss bekreftelse på at vårt kjerneprodukt er intakt. Derfor er vi også optimistiske for 2022 med en forventning om doblet omsetning sammenlignet med 2021, sier Falbert.

– Fantastiske medarbeidere

REKOM er bygget på et fundament der mennesket er i sentrum, enten det er gjester eller medarbeidere. Derfor besluttet REKOM å beholde nær samtlige medarbeidere under hele nedstengingen som mottok full lønn i perioden. Til tross for at lønnen delvis ble dekket av lønnskompensasjonspakker har dette vært en dyr beslutning, men investeringen var riktig. Under gjenåpningen i Norden kom 90 prosent av selskapets medarbeidere tilbake. Det innbar at REKOM fra dag én kunne åpne 100 prosent på alle utestedene, mens andre i bransjen måtte lete og kjempe med hverandre for å finne personale.

– Det var gledelig å se entusiasmen som våre fantastiske medarbeidere viste da de kom tilbake på jobb da restriksjonene ble opphevet. Det gjør oss utrolig stolte og viser at vi har lykkes med å skape en sterk kultur. Både ansatte og gjester ønsker å være sammen hos oss, og det er sammen vi skaper de beste øyeblikkene, sier Falbert.

REKOM har i dag mer enn 6400 ansatte.

Kontakt:

Frederik Mygind,
Country Manager Norge
frederik.mygind@rekomgroup.com

Om REKOM Group Norge AS

REKOM Group Norge AS
Torggata 16

Rekom er den ledende utelivesaktøren i Norge og har ca. 40 utesteder over hele landet. Selskapet er eid av danske Rekom Group som har +200 utesteder i Nord-Europa.