Nå er vi gjennom i Væretunnelen

De som passerer Væretunnelen med jevne mellomrom, har helt sikkert merket at det har pågått storstilt arbeid der. Sprengningsarbeid har ført til at tunnelen har vært stengt i korte perioder, flere ganger i døgnet. Nå har Nye Veier og entreprenøren på prosjektet, ACCIONA, sprengt seg helt gjennom det nye tunnelløpet på Væretunnelen.
– Dette er en milepæl som vi i prosjektet har gledet oss til å nå. Nå er vi ett steg nærmere ny E6 fra Ranheim til Værnes. Når vi etter hvert er ferdige og alle tunnelene har to løp, får vi en betraktelig mer trafikksikker vei, sier Rønsberg.
Prosjektet går over i ny fase
Selv om det er gjennomslag i tunnelen, vil det fortsatt pågå sprengningsarbeid i Væretunnelen og det blir nødvendig å stenge den for trafikk. Fortrinnsvis på dagen, og hyppigheten vil bli noe redusert.
– Med gjennomslaget i dag går prosjektet over i en ny fase, sier Rønsberg.
Nå skal det jobbes med tunnelens infrastruktur, som overvannsledninger, elektroarbeider, sikkerhetsutrustning og veibygging. Deretter skal det utføres sikkerhetsrevisjoner og tester før trafikantene kan kjøre gjennom den nye tunellen. Det kan bli ved årsskiftet 2023/2024.
To midlertidige rundkjøringer
I tillegg til å jobbe inne i tunnelen, vil det bli mer arbeid ute i dagen. Det betyr at det blir mer synlig arbeid i tiden som kommer. Dette vil også påvirke E6-trafikken. Prosjektet skal etablere to rundkjøringer på E6, trolig i løpet av de neste ukene, en på Ranheim og en på Sveberg. Disse rundkjøringene er nødvendig for å ivareta sikkerheten til både trafikanten som bruker veien og arbeiderne som skal bygge den. Men de kan påvirke fremkommeligheten.
– Det betyr at det kan være lurt å legge til noen ekstra minutt i planlagt kjøretid, sier Rønsberg.
Rundkjøringene fjernes mot slutten av prosjektet.
Fornøyd entreprenør
Også entreprenøren i prosjektet, ACCIONA, er godt fornøyd med dagens begivenhet.
– Gjennombruddet i tunnelen er et synlig bevis på det gode arbeidet våre ansatte og samarbeidspartnere har utført. Sammen har de håndtert utfordrende oppgaver og ikke minst en pandemi. Dette er en flott dag for alle involverte, spesielt for alle arbeiderne som har jobbet inne i tunnelen. Men det er også en gledens dag for lokalsamfunnet, innbyggere og næringsliv i Trøndelag, som nå er et stort skritt nærmere en ny og bedre forbindelse mellom Ranheim og Værnes, sier Francisco Vicente Soto, prosjektdirektør i ACCIONA.
Gjennomslaget på de to resterende tunnelene er forventet i løpet av første halvdel av 2022.
E6 Ranheim-Værnes:
- 23 kilometer firefelts motorvei med midtdeler
- 7,1 kilometer av strekningen er i tunnel:
- Væretunnelen: 1,6 km
- Stavsjøfjelltunnelen: 1,7 km
- Helltunnelen: 3,8 km
Alle tunnelene får to løp, noe som både øker kapasiteten, bedrer trafikksikkerheten betydelig og reduserer behovet for omkjøring ved for eksempel ulykker og vedlikeholdsarbeid. - 5 nye toplanskryss
- 3 nye motorveibroer
- Mange nye overgangsbroer og kulverter
Væretunnelen:
- 398 sprengninger
- 550 000 tonn stein er sprengt ut. Mye av steinen vil bli brukt i byggingen av den nye veien.
Nøkkelord
Kontakter
Grim RønsbergProsjektsjefE6 Ranheim-Værnes
Tel:92615116grim.ronsberg@nyeveier.noLinn HerredsvelaSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:99517661linn.herredsvela@nyeveier.noBilder







Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom