
Vinmonopolet har Norges beste omdømme

Etter Vinmonopolet følger Finn.no, TINE og Flytoget, alle med svært godt omdømme. Dette er selskaper folk liker, har tillit til og er imponert over.
– Virksomheter med godt omdømme møter velvilje blant kunder, arbeidstakere, hos myndigheter og i media. Akkurat nå er det særlig hard kamp om gode medarbeidere, og virksomhetene med best omdømme vil ha fordeler i denne kampen, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak målingen.
– Vinmonopolets posisjon er imponerende. De har forbedret sitt tilbud og satset hardt på kompetanse og service i mange år, og var på toppen av listen også i fjor. De scorer svært godt på kvalitet og ledelse. Generelt ser vi at etikk betyr mer for omdømmet enn før. Folk foretrekker selskaper som står for gode verdier og holdninger, sier Apeland.
De 50 selskapene som er målt, er nominert av befolkningen. Selskapene er målt på flere parametre, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi.
– De på toppen har bygget tillit og skapt gode følelser gjennom mange år, og de har klart å holde på den gjennom pandemien. Også i bunnen er det stabilt. Ryanair, Facebook, McDonald’s og Fjordkraft er selskaper folk ikke liker eller stoler på, sier Ole Christian Apeland i Apeland.
Kiwi har best omdømme blant dagligvarekjedene, rett foran Meny, mens Sbanken er folkets favoritt blant bankene. NRK er mediebedriften med best omdømme.
FAKTA
En omdømmescore mellom 80 og 100 defineres som et svært godt omdømme. Mellom 65 og 70 er godt omdømme, mellom 50 og 64 er middels godt, mellom 35 og 49 er et svakt omdømme, 20 til 34 er dårlig omdømme og 0 til 19 er svært dårlig.
Vinmonopolet fikk en omdømmescore på hele 85, mens Finn.no fikk 84, Tine 82 og Flytoget 80, som plasserer alle innenfor et svært godt omdømme. Ryanair på bunnen fikk en score på 33, Facebook 49 og McDonalds 54.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Christian ApelandAdministrerende direktør
Tel:+47 90 50 60 10ole@apeland.noBilder


Dokumenter
Om Apeland
Apeland er et kommunikasjonsbyrå som arbeider tverrfaglig med analyse, kommunikasjonsstrategi, PR, reklame og digital kommunikasjon for å skape mer effekt.
Selskapet har røtter til 1959, og var på 60-, 70- og 80-tallet kjent som PR-byrå. I 1988 startet Ole Christian Apeland dagens selskap, med mål om å skape mer effekt gjennom et bredere virkemiddelspekter og bedre analyse.
Siden den gang har vi vært med på å endre kommunikasjonsbransjen. Apeland satset tidlig på filmproduksjon, vi var første kommunikasjonsbyrå på internett, vi var blant de første som kombinerte PR og reklame, og vi lanserte avansert omdømmeanalyse i Norge.
Allerede i 1995 arrangerte vi seminar om integrert kommunikasjon, og tok til orde for at murene mellom PR og reklame måtte rives. Siden den gang har vi fått vise effekten av dette i praksis i en rekke store prosjekter.
Følg pressemeldinger fra Apeland
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apeland på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.