TINE og IKEA har best omdømme
12 bedrifter får en omdømmescore over 80, og har dermed «fremragende omdømme» i den store omdømmemålingen. Etter TINE og IKEA, som får en score på 85,7, følger Hurtigruten (85,6), Finn.no (85,4) og Q-meieriene (84,5).
– De beste har hatt et fremragende omdømme gjennom flere år. De er gode til å lytte og tilpasse seg til samfunnets forventinger, og skaper gode følelser gjennom god kommunikasjon, sier Ole Christian Apeland, adm. direktør i Apeland.
Fretex er miljøvinner
Fretex scorer best av alle på samfunnsansvar, og er den virksomheten som i størst grad oppleves som pådriver for klimavennlige endringer i samfunnet. Fretex har 40 butikker, og er Norges største arbeids- og inkluderingsbedrift.
– Miljø og samfunnsansvar blir en stadig viktigere omdømmedriver. Fretex er et tradisjonsrikt selskap som nå møter trender i tiden. Jeg tror Fretex vil bli enda bedre likt i tiden framover, sier Ole Christian Apeland.
Vy faller mest
Transportkonsernet Vy har det kraftigste omdømmefallet i årets måling. Selskapet falt hele 7 poeng fra fjoråret, til 63,3 poeng. Vy er nå blant selskapene med lavest omdømmescore, sammen med Ryanair (54,4) og Facebook (63,1).
– Vys omdømme svekkes både av sviktende kvalitet i leveransen og lav tillit til ledelsen. Forsinkelser og innstillinger står i kontrast til oppmerksomheten og forventningene som ble skapt rundt navneskiftet, sier Apeland.
Dagligvarer på topp
Fem av ti selskaper som troner øverst på omdømmemålingen er i dagligvarebransjen. Av disse har TINE, Q-meieriene, Kiwi, Coop og Meny et «fremragende omdømme».
– TINE er omdømmevinner for andre år på rad, og har gjort et imponerende godt arbeid de siste årene, men Q-meieriene haler innpå. Kiwi, Coop og Meny kommuniserer konsistent og innfrir sine løfter, sier Ole Christian Apeland.
--
Fakta om RepTrak Norge 2020
RepTrak Norge analyserer omdømmet til 50 synlige bedrifter, som er valgt ut gjennom en nominasjonsmåling i befolkningen. Det er 17. gang Apeland og gjennomfører målingen, sammen med The RepTrak Company. Datainnsamlingen ble gjort fra januar til april.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Christian ApelandAdministrerende direktør
Tel:+47 90 50 60 10ole@apeland.noBilder
Dokumenter
Om Apeland
Apeland er et kommunikasjonsbyrå som arbeider tverrfaglig med analyse, kommunikasjonsstrategi, PR, reklame og digital kommunikasjon for å skape mer effekt.
Selskapet har røtter til 1959, og var på 60-, 70- og 80-tallet kjent som PR-byrå. I 1988 startet Ole Christian Apeland dagens selskap, med mål om å skape mer effekt gjennom et bredere virkemiddelspekter og bedre analyse.
Siden den gang har vi vært med på å endre kommunikasjonsbransjen. Apeland satset tidlig på filmproduksjon, vi var første kommunikasjonsbyrå på internett, vi var blant de første som kombinerte PR og reklame, og vi lanserte avansert omdømmeanalyse i Norge.
Allerede i 1995 arrangerte vi seminar om integrert kommunikasjon, og tok til orde for at murene mellom PR og reklame måtte rives. Siden den gang har vi fått vise effekten av dette i praksis i en rekke store prosjekter.
Følg pressemeldinger fra Apeland
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apeland på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.