Arrangement: Hvordan har skoler i de nordiske landene håndtert pandemien?

- Tema: Skoler i Norden: Hva vi har lært i løpet av COVID-19-pandemien.
- Presentasjoner etterfulgt av debatt.
- Tidspunkt: Torsdag 17.Februar 15.00-17.00 CET.
- Sted: Litteraturhuset, Oslo.
- Livestream på eventsiden.
Hva har vi lært?
-Vi har nå en unik mulighet til å lære fra hverandre gjennom våre respektive erfaringer under pandemien. Skoler i de nordiske landene deler en modell for lik tilgang til skolegang av høy kvalitet, og COVID-19-pandemien har utfordret denne modellen. Hvilken effekt har smitteverntiltakene i hvert av landene hatt på elever, lærere og elever? spør professor Kirsti Klette, direktør ved QUINT-senteret (Quality In Nordic Teaching).
-Hva kunne vært gjort annerledes? Hvilke lærdommer kan vi ta med oss videre fra denne erfaringen? Jeg er veldig entusiastisk til dette arrangementet, og jeg mener det er en viktig og betimelig diskusjon å ta, sier Klette.
Utdanningstopper fra hele den nordiske regionen
Norge representeres i debatten av tidligere utdanningsminister Guri Melby og leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal. I tillegg vil professor Marte Blikstad-Balas ved UiO presentere funn fra en undersøkelse der mer enn 4500 norske foreldre ble spurt om deres barns skoletilbud i forbindelse med skolenedstengningen.
Danmark representeres av professor Ane Qvortrup fra Syddansk Universitet, som vil presentere sine funn vedrørende langtidskonsekvenser av COVID-19 på elevers velvære. I tillegg vil den danske barne- og utdanningsministeren Pernille Rosenkrantz-Theil delta via en forhåndsinnspilt presentasjon.
Sverige representeres av førsteamanuensis Marie Nilsberth fra Karlstads universitet som vil presentere en studie som tar for seg hvorvidt lærere i Norden var godt nok forberedt på overgangen til nettbasert undervisning. Riksdagsmedlem Gunilla Svantorp og Ordförande i utbildningsutskottet vil delta i debattdelen av arrangementet.
Island representeres av professor Hermína Gunnþórsdóttir ved Universitetet i Akureyri, og universitetslektor Berglind Gísladóttir ved University of Iceland. De vil presentere funn fra sin forsking på lærere og pandemiens påvirkning på samarbeid og kvalitet på læring. I tillegg vil leder for det islandske lærerforbundet Ragnar Þór Pétursson delta i debatten.
Finland representeres av førsteamanuensis Anna Slotte ved Universitetet i Helsinki. Slotte vil i samarbeid med Marie Nilsberth fra Karlstad Universitet formidle funn vedrørende hvor godt forberedt lærere i de nordiske landene var på overgangen til nettbasert undervisning.
Nøkkelord
Kontakter
Journalists who wish to attend in-person contact:
Maria Dikova, Administrative Leader
+47 22858898
maria.dikova@ils.uio.no
Misha JemsekKommunikasjonsrådgiverQUINT - Quality in Nordic Teaching
Tel:+47 22 85 41 93Tel:+47 91001955m.f.jemsek@ils.uio.noBilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er landets ledende utdannings- og forskningsmiljø i utdanningsvitenskap. Vi forsker på skole, læring, utdanning på alle nivåer og pedagogikk, og vi utdanner lektorer.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom