Sterk vekst i godstrafikken på bane i 2021

(Nedenfor finner du en tabell over økning i godstrafikken, fordelt på banestrekning)
Stadig flere etterspør frakt av varer og industriprodukter på skinner. Fra 2020 til 2021 økte godstransporten på bane med 12 prosent.
Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.
– Vi er glade for at stadig flere ønsker å transportere gods på den mest klimavennlige måten. Økningen på jernbanen er stor, og etterspørselen er enda større, sier Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane NOR.
Et tog erstatter 30 trailere
Det jobbes for at stadig mer av transporten i Norge kan flyttes over fra veiene til jernbanen. Dette var også et sentralt punkt når regjeringen presenterte sin samferdselspolitikk i Hurdalsplattformen i høst.
– Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling. Samtidig ser vi at kapasiteten på flere banestrekninger nærmer seg taket. Noen steder må vi rett og slett si nei til mer gods, fordi det ikke er plass, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane NOR.
Det reduserer mulighetene for en mer miljø- og klimavennlig varetransport. Et eneste godstog med kontainere kan erstatte rundt 30 trailere på veiene.
Ønsker større satsing
Per i dag er Bergensbanen og Dovrebanen på bristepunktet. Dette er de viktige transportkorridorene mellom Oslo og Bergen og Trondheim. Kongsvingerbanen og Østfoldbanen er også tidvis overbelastet.
Det har fått NHO Logistikk og Transport til å etterlyse flere tiltak som styrker kapasiteten på jernbanenettet:
– Vi ønsker plass til flere og lengre tog, som kan gå raskere mellom destinasjonene. Et skikkelig løft for skinnegående gods krever en større satsing på utbygging av infrastrukturen. Det handler først og fremst om flere og lengre kryssingsspor, og en opprustning og effektivisering av terminalene, sier administrerende direktør Are Kjensli.
Kan bli flere godstog i nord
Det meste av norsk jernbane består av ett enkelt spor. Konserndirektør Henning Scheel i Bane NOR peker også på behovet for utbygging av flere kryssingsspor, altså et ekstra spor der tog kan passere hverandre.
Et slikt arbeid pågår nå på Nordlandsbanen, som oppgraderes for halvannen milliard kroner. Til høsten er jobben gjort. Det gir rom for en økning i antall godstog i nord.
Samtidig bygger Bane NOR ut terminalene i Narvik og Bergen. Det gir ikke mer plass i sporet, men det gjør terminalene i stand til å ta imot flere og lengre godstog. I tillegg skal det monteres nye, effektive kraner på Alnabru i Oslo, som vil styrke lastekapasiteten.
Banestrekning |
2020* |
2021* |
Vekst |
Østfoldbanen |
250 |
320 |
28 % |
Gjøvikbanen |
148 |
179 |
21 % |
Dovrebanen |
1501 |
1783 |
19 % |
Nordlandsbanen |
1181 |
1392 |
18 % |
Roa – Hønefossbanen |
89 |
105 |
18 % |
Bergensbanen |
986 |
1142 |
16 % |
Hovedbanen (Oslo-Eidsvoll) |
327 |
374 |
15 % |
Kongsvingerbanen |
549 |
600 |
9 % |
Sørlandsbanen |
1124 |
1188 |
6 % |
Solørbanen |
164 |
163 |
-1 % |
Ofotbanen |
1348 |
1301 |
-3 % |
Sum øvrige baner |
376 |
458 |
22 % |
Totalt |
8043 |
9006 |
12 % |
*Tallene er oppgitt i millioner bruttotonnkilometer, for alle typer godstog. |
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norSimen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder



Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
Togtrafikken blir redusert på Østlandet mandag og tirsdag på grunn av varsel om mye snø og vind5.1.2025 15:29:31 CET | Pressemelding
Mandag og tirsdag er det varslet svært mye snø og vind på deler av Øst- og Sørlandet, og Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel. Allerede fra mandag morgen blir togtrafikken redusert på Østlandet ved at flere tog blir innstilt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom