Verdens største senter for fjernstyrte tårn bygges i Norge

Sammen med statssekretær i Samferdselsdepartementet, Allan Ellingsen, og Bodøs ordfører, Ida Maria Pinnerød, tar i dag Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen og administrerende direktør i Avinor Air Navigation Services, Anders Kirsebom, det første spadetaket for det som blir verdens største senter for fjernstyrte tårn. Senteret skal ligge i Bodø, og vil styre flytrafikken ved 15 norske lufthavner.
-Dette er en milepæl for norsk og internasjonal luftfart, og markerer begynnelsen på et banebrytende innovasjonsprosjekt. Det nye Remote Towers Centre har en investeringsramme på ca. 110 millioner kroner, og vil være et viktig nervesenter for flytrafikken i fremtiden, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.
Fjernstyrte tårn gir mer robust samferdsel
-Når fjernstyrte tårn implementeres gjennom Ninox Remote Towers-løsningen, vil dette gi bedre fleksibilitet og tilgjengelighet ved regionale lufthavner, som i dag har et begrenset tilbud. Ved å etablere senteret for fjernstyrte tårn, vil vi potensielt kunne utvide åpningstidene ved mindre lufthavner, hvor flytrafikken spiller en helt sentral rolle for lokalsamfunnet. Dette vil sikre bedre tilgang for ambulansefly. I tillegg vil det potensielt kunne bidra til næringsutvikling, ved at flyselskaper kan åpne nye ruter på tidspunkter når lufthavnene tidligere har måtte stenge på grunn av lite bemanning, forklarer Anders Kirsebom, administrerende direktør i Avinor Air Navigation Services.
Høyteknologi fra forsvarssektoren
Når Avinor Air Navigation Services sitt Remote Towers Centre erstatter konvensjonelle tårn ved 15 lufthavner i Norge, tar selskapet i bruk høyteknologi fra forsvarssektoren.
-Sammen med Kongsberg Gruppen og Indra, implementerer vi Ninox Remote Towers-løsningen. En av forutsetningene for at dette vil lykkes, er at den nye løsningen skal være like sikker, eller sikrere enn konvensjonelle tårn. Vi benytter derfor den tiden som trengs, da vi i luftfarten alltid lever etter mantraet om at «sikkerhet alltid trumfer tid». Med det mener vi at det er viktig å gå noen ekstra runder med kvalitetssikring, selv om det har påvirket den opprinnelige fremdriftsplanen med et drøyt år, sier Kirsebom.
-Ninox Remote Towers-løsningen legger opp til bruk av, blant annet, IR-teknologi (infrarødt kamera) og MTI-teknologi (Moving Target Indicator), som detekterer objekter som beveger seg på bakken og i luftrommet. Dette kan eksempelvis være fugler, mennesker, biler eller andre objekter som kan utgjøre en fare for flytrafikken, sier Kirsebom.
Fakta:
- Det nye Remote Towers Centre blir verdens største, da ingen andre land betjener like mange lufthavner fra ett og samme senter.
- Senteret vil sysselsette ca. 60 personer, og bidrar til å sikre bedre kunnskapsdeling og redundans ved at man samler fagmiljøet ved det nye senteret i Bodø.
- Investeringsramme: ca. 110 MNOK
- Tidslinje: Ferdigstillelse i første halvdel av 2020.
- Den første lufthavnen i Norge som vil betjenes av fjernstyrte tårn, er Røst. Dette skal etter planen skje i løpet av september i år.
- Ninox Remote Towers-løsningen som implementeres i Norge, baserer seg på ett kamera som roterer 360 grader, mens andre tilvarende løsninger er avhengig av å bruke flere kameraer for å oppnå tilsvarende effekt.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder





Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Rutenyhet: Air Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo11.12.2025 15:05:00 CET | Pressemelding
Dette er gode nyheter for reiseglade nordmenn. Reisetiden er under to og en halv time, og mulighetene for opplevelser står i kø.
November-tal frå Avinor: Svak auke i talet på passasjerar10.12.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
I november reiste 4 millionar passasjerar gjennom Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på 1,5 prosent samanlikna med november i fjor. Hittil i år har talet på reisande auka med 3,3 prosent.
Slik flyr du enklest med julegaver10.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Skal du ut og reise med julegaver og er usikker på reglene? Her er Avinors pakketips inn mot juleutfarten.
Avinors nye droneapp utsettes inntil videre8.12.2025 16:15:03 CET | Aktuelt
Mandag 8. desember lanserte Avinor droneappen Avidrone som skulle erstatte dagens app Ninox Drone. Nå blir Avidrone utsatt og Ninox Drone videreføres inntil videre.
P1 blir ikke lenger tilgjengelig for taxier på Bergen lufthavn, Flesland8.12.2025 15:20:50 CET | Pressemelding
Avinor har besluttet at P1-området ikke lenger skal benyttes til henting av taxipassasjerer ved Bergen lufthavn. Endringen er nødvendig for å sikre god trafikkflyt og trygg ferdsel på forplassen, som er et område med høy aktivitet fra buss, shuttle, taxi, crew-transport og vareleveranser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
